۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۹۱۳۳۵
استاد حوزه علمیه مازندران:

انقلاب اسلامی سبب بر هم خوردن موازنه قوا در خاورمیانه شذ

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران، پیروزی انقلاب اسلامی را موجب به هم خوردن موازنه قوا در منطقه دانست و گفت: این انقلاب منافع بسیاری از کشورهای استکباری و استعماری را به بن بست کشاند.
حجت الاسلام تقي پور، استاد حوزه علميه بابل

حجت الاسلام حسین تقی پور، مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، گفت: پس ازماه ها ماجراجویی رژیم بعثی عراق و درگیری های مرزی، تجاوز این کشور در 31 شهریور سال 59 آغاز شد که پس از جنگ ویتنام طولانی ترین جنگ قرن بیستم محسوب می شود.

 

وی مقابله با صدور انقلاب، تحریک و تشویق عراق از سوی آمریکا، اعمال حاکمیت بر اروند رود، تصرف و تجزیه قلمرو ارضی ایران، برتری و کسب جایگاه در منطقه و رهبری جهان عرب را از مهم ترین دلایل تجاوز عراق به ایران دانست و افزود: تجاوز عراق به ایرانیان دارای هدف و انگیزه های ایدئولوژیک سیاسی و ارضی بود که برخی از آنها دارای پیشینه تاریخی و برخی مربوط به وقوع انقلاب اسلامی ایران به زعامت امام خمینی بود.

 

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) ادامه داد: اختلاف مرزی در این منطقه حساس و استراتژیک به دوران امپراتوری عثمانی بر می گردد که منجر به انتشار بیانیه الجزایر شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عراق با بهانه جویی ها و ایجاد درگیری های متعدد مرزی، در 27 شهریور سال 59 به طور یک جانبه این عهدنامه را لغو کرد.

 

وی با اشاره به این که شواهدی وجود دارد که آمریکا برای بازسازی شهرت و قدرت در منطقه عراق را برای حمله به ایران تحریک و تشویق می کرد، بیان داشت: قبل از حمله عراق به ایران، برژینسکی از مجموعه عملیات نظامی بر علیه ایران سخن رانده بود که با احتساب حمله نظامی طبس و شکست آن، تجاوز عراق می تواند یکی از قطعات این پازل باشد.

 

استاد حوزه امام حسن عسکری(ع) با تاکید بر این که حکومت بعث عراق با بلندپروازی و جاه طلبی صدام، در صدد ارتقای موقعیت ژئوپلتیک خود بود، خاطرنشان کرد: آنها بر این باور بودند که محدودیت های ژئوپلتیک، قدرت و منافع ملی عراق را محدود کرده است و با وقوع انقلاب اسلامی، ایران را به خاطر نوپا بودن انقلاب، بستر مناسبی برای تحقق اهداف خود می دانستند.

 

وی پیروزی انقلاب اسلامی را موجب به هم خوردن موازنه قوا در منطقه خلیج فارس دانست و با تاکید بر این که عراق به دنبال تثبیت برتری خود در منطقه بود، تصریح کرد: صدام در صدد تأمین اهداف جاه طلبانه خویش و برقراری موازنه جدید قدرت در منطقه از طریق توسعه ارضی و مرزی بود که با نوپا بودن انقلاب فرصت مناسبی فراهم آمد تا در جهت منافع خود جنگ سختی را شروع کند.

 

حجت الاسلام تقی پور بیان کرد: تلاش صدام در جهت تجسم این جنگ به مثابه جنگ عرب و عجم، راه رفتن بر مسیری تاریخی بود که عقده های بسیاری را در جهان عرب گشود و بدین ترتیب جهان عرب را در مقابل ایران بسیج و تجهیز می کرد.

 

وی صبر و پایداری، توکل بر خدا، شجاعت و دلاوری و ایثار و فداکاری را از عوامل اصلی پیروزی رزمندگان دانست و افزود: رزمندگان اسلام بر اساس توکل بر خدا بود که به هنگام شلیک گلوله ها، آیه( ومارمیت اذ رمیت ولکن الله رمی) می خواندند و در پیروزی آیه (وماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم) را بر لب هایشان زمزمه می کردند.

 

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: رزمندگان اسلام که به تعبیر امام خمینی(ره) سنگرها را مسجد خود ساخته بودند در طول شبانه روز با ذکر قرآن و دعا و نماز و عبادت شبانه فضای سنگرها را معطر و نورانی کرده بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: ایثار و فداکاری و مقدم داشتن دیگران بر خود آن هم نه در شرایط عادی بلکه در شرایط سخت و بحرانی و در لحظاتی که جان انسان در خطر جدی است از ارزش های متعالی و از ویژگی های انسان های بسیار بزرگ است.

 

حجت الاسلام تقی پور در پایان با برشمردن دستاوردهای انقلاب تصریح کرد: تقویت معنویت در جامعه، تقویت و تثبیت نظام، صدور انقلاب، ایجاد مصونیت برای نظام و انقلاب، تقویت روحیه اسلام خواهی و وطن پرستی در نسل جوان، خودباوری، رشد باورهای دینی و تولد تفکر بسیجی، رشد فضایل اخلاقی و معنوی از دستاوردهای گرانسنگ دفاع مقدس است./950/302/ب3

ارسال نظرات