۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۲۹۲۲۴۷
آیت‌الله موحدی کرمانی:

سعودی‌ها از هشدار رهبر انقلاب بترسند/ واکنش به اقدام نابجای ظریف در نیویورک

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری ارتش که نسبت به کوتاهی مسؤولان کشور عربستان در عمل به وظایف خود در قبال آسیب‌دیدگان فاجعه‌ منا واکنش نشان داده و همچنین در قبال هرگونه بی‌احترامی به حجاج ایرانی و عمل نکردن دولت عربستان به وظایف خود در قبال بدن‌های مطهر جان‌باختگان هشدار دادند، گفت: از هشدار رهبر بزرگوار ایران بترسید.
آيت الله موحدي کرماني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به حادثه خونبار و جانگداز منا، بر شناسایی و محاکمه عاملان این جنایت تأکید کرد و گفت: ننگی که به واسطه بی‌کفایتی به دامن آل سعود نشسته است پاک‌شدنی نیست.
 
وی با تسلیت این حادثه اسفبار به پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع)، رهبر معظم انقلاب، بازماندگان، تمام آزادگان، مسلمانان و شیعیان جهان افزود: براساس آیه قرآن جان‌باختگان منا که به عزم زیارت خانه خدا حرکت کردند و چنین حادثه تلخی به سراغ آنان آمد آن هم بعد از آنکه در عمره موفق به طواف و سعی شدند و در عمل حج هم موفق به وقوف عرفات و معشر شدند، تحقیقا پاک و پاک شده و خدا را ملاقات کرده‌اند.
 
خطیب نماز جمعه تهران خطاب به سعودی‌ها با بیان اینکه موقع ورود حجاج می‌گفتید آفرین مهمان‌های خدا خوش آمدید اما دیدیم که با مهمان‌های خدا چه کردید و تا چه اندازه مسامحه، کوتاهی و بی‌توجهی به خرج دادید، اظهار داشت: فکر می‌کنید وقتی این جنازه‌ها به کشورهایشان برگردند، قضاوت مردم آن کشورها درباره شما چگونه خواهد بود.
 
وی ادامه داد: حجاج مهمان شما بودند، از خود اختیاری نداشتند و هرکجا شرطه خشن شما می‌گفت بایست می‌ایستادند و هرجا که می‌گفت برو می‌رفتند. شما نه تنها باید این مسؤولیت را بپذیرید که حتما مسؤول هستید بلکه دنیا منتظر جواب شما است، تسلیت بگویید عذرخواهی بکنید اما بدانید کار با تسلیت و عذرخواهی و اظهار کاردار و تجلیل حل نمی‌شود.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: عربستان فکر می‌کند اگر بگوید من به زخمی‌ها توجه دارم و جنازه‌ها را برمی‌گردانم هنر می‌کند که جنازه‌ها پس از مقداری معطلی برگردند، این یک صدم کار هم نیست. پذیرش مسؤولیت هم یک صدم کار نیست.
 
عاملان جنایت منا شناسایی و محاکمه شوند
وی تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید از بین خودشان نمایندگانی انتخاب کنند و این نمایندگان تحقیق کنند ببینند چه اتفاقی افتاده و برای چه راه را به روی زائران بسته‌اند. آیا این کار عقلایی بود؟
 
عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که بدن‌ها روی خاک افتاد و صدای ناله‌های زائران از العطش بلند بود و به یاد عطش اباعبدالله(ع) یا حسین می‌گفتند، گفت: برخی از زائران موقع برگشت می‌گفتند در جلوی ما شرطه‌ها بالای ماشین بودند ما را تماشا می‌کردند و یکی پایین نیامد تا چهار نفر از زائران را نجات دهد؛ اینها از آب هم مضایقه کردند.
 
وی افزود: می‌گفتند بسیاری از زائران به واسطه عطش جان باختند، آیا مقدور نبود به این زائران آب داده شود.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی به نقل از روزنامه لبنانی الدیار که بسته شدن مسیر برای عبور کاروان‌های سلطنتی را عامل این جنایت عنوان کرده بود، اظهار داشت: اینها باید جواب دهند؛ مسأله به این سادگی پایان نمی‌یابد، فکر نکنند جنازه‌ها را فرستادند موضوع تمام شده است.
 
وی با بیان این‌که عاملان جنایت منا باید شناسایی و در محاکم صالح مجازات شوند، تصریح کرد: بسیاری از شاهدان می‌گفتند زخمی‌ها را به همراه جنازه‌ها در کانتینر می‌ریختند، هنوز زنده بودند و زیر جنازه‌ها جان می‌دادند؛ مسأله باید از ریشه حل شود؛ عاملان جنایت منا باید شناسایی شوند. آیا شرطه‌ها از خود کاری می‌کردند یا به دستور بود.
 
باید فکری برای مدیریت حج کرد 
خطیب نماز جمعه تهران افزود: برای مدیریت حج باید فکری کرد؛ نمی‌شود جمعیتی عزیزی وارد عربستان شوند و این‌گونه با آنها رفتار شود. باید مدیریت حج بدون تردید تغییر کند حکام سعودی ثابت کردند که لیاقت ندارند.
 
وی گفت: هر سال شاهد این ضایعات هستیم، در رمی جمرات هر ساله عده‌ای جان می‌دهند آیا نمی‌شود جلوگیری کرد؛ اگر نمی‌توانید تدبیر کنید از کشورهای اسلامی مشورت بگیرید.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به حوادث اسفباری که طی سال‌های گذشته در هنگام موسم حج تمتع رخ داده است، ابراز کرد: حتی نقل کرده‌اند که در آن سالی که به حجاج حمله شد چقدر زائران از بین رفتند و زخمی شدند و حتی به بیمارستان‌ها هم دستور داده می‌شد زخمی‌ها را قبول نکنند. اگر این گفته راست باشد باید بر سعودی‌ها بسیار تأسف خورد.
 
وی با بیان این‌که براساس آمار 4700 نفر از حجاج کشورهای اسلامی و از ایران نیز 470 نفر جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند، گفت: شرطه‌ها بسیار بی‌ادب هستند این نوجوان‌ها و جوان‌های خشن تند با بی‌ادبی به زائران و روحانیت اهانت می‌کنند، افراد مؤدبی را برای این مسؤولیت تربیت کنید و بدانید تمام این مسائل نه از دید کشورهای اسلامی پنهان است و نه از دید کشور ایران.
 
سران سعودی از هشدار رهبر انقلاب بترسند
امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری ارتش  که نسبت به کوتاهی مسؤولان کشور عربستان در عمل به وظایف خود در قبال آسیب‌دیدگان فاجعه‌ منا واکنش نشان داده و همچنین در قبال هرگونه بی‌احترامی به حجاج ایرانی و عمل نکردن دولت عربستان به وظایف خود در قبال بدن‌های مطهر جان‌باختگان هشدار دادند، گفت: از هشدار رهبر بزرگوار ایران بترسید.
 
وی تأکید کرد: برای ادب باید مؤدب باشید و میزبانان مهربان و خلیقی باشید باید خشونت، تندی، بی‌ادبی و جسارت را کنار بگذارید و برای همیشه باید حقوق حجاج محترم را رعایت کنید؛ ایران اسلامی با شما مدارا می‌کند اما مراقب باشید گرفتار غضب ایران و رهبر معظم انقلاب نشوید.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: بیایید با مسلمانان سر صفا پیدا کنید دل به آمریکا و اسرائیل خوش نکنید که این ننگی برای شما است؛ اظهار می‌کنید به قرآن علاقه دارید این قرآن است که می‌گوید شیطان وقتی‌ آدم‌ها را فریب می‌دهد وعده می‌دهد اما وقتی کار از دستش برود رهایتان می‌کند و شما را به خودتان وامی‌گذارد.
 
وی عنوان کرد: پیوندتان را با مسلمانان قوی کنید و دل به آمریکا خوش نکنید دست از حمله به یمن بردارید چقدر می‌خواهید این مظلومان و این زن و بچه‌ها را بکشید کجای برنامه شما اسلامی است. حمله به محفل عروسی که شادی می‌کنند کجایش اسلام است.
 
ما با تمام وجود دشمن آمریکا هستیم
عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دست دادن وزیر خارجه کشورمان با اوباما رییس جمهور آمریکا در حاشیه محل برگزاری اجلاس سازمان ملل متحد، تصریح کرد: ما هیچ‌گاه با آمریکای جنایتکار دست نمی‌دهیم، دست دادن یعنی رابطه ما با شما خوب است؛ هیچ رابطه ما با آمریکا ظالم خوب نیست.
 
وی با بیان این‌که آمریکا دشمن شماره یک اسلام است و تا این دشمنی را دارد ما هم با تمام وجود دشمن آمریکا هستیم، ابراز کرد: این توافقی که مطرح است ربطی به ارتباط ما با آمریکا ندارد. بی‌زاری ما از دشمنان دین جزو پایه‌های اصلی دین ما است.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی تأکید کرد: آمریکا بداند مردم ما جنایت‌هایش را در هر مقطعی فراموش نکرده‌اند و هنوز این شعار یادشان هست و فریاد می‌زنند که آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو/ خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو.
 
وی با بیان این‌که ما هرگز به دزد و قاتل دست نمی‌دهیم و نمی‌گوییم مرسی، گفت: همان‌طور که به حکام آل سعود می‌گوییم عذرخواهی کنید به آمریکا هم چنین می‌گوییم اما آیا یک بار هم مردم شنیده‌اند که آمریکا عذرخواهی کند./920/پ201/ج
ارسال نظرات