۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۲۹۲۳۷۰
آیت‌الله مهدوی:

غدیر علت مبقیه اسلام است/ غیبت امام زمان به دلیل غافل ماندن از پیام غدیر است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی با ذکر نکات مهم خطبه غدیر، بالاترین امر به معروف از زبان پیامبر(ص) را رساندن پیام غدیر به غایبان و آیندگان دانست و گفت: علت محدثه دین اسلام بعثت نبی اکرم(ص) و علت مبقیه آن غدیر است، اگر مردم مفاد سخنرانی غدیر را تبلیغ و تبیین می کردند، غصب خلافت و در پی آن غیبت امام زمان(عج) صورت نمی گرفت.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه جمعه در مراسم جشن عید سعید غدیر خم که در مسجد چهارده معصوم انوبان آقابابایی اصفهان و همزمان با افتتاح مسجد، برگزار شد، گفت: خطبه غدیر خم دارای نکات بسیار  مهمی است، پیامبر(ص) بسیار تاکید فرمودند که حاضران مفاد خطبه غدیر را به غایبان و آیندگان برسانند.

 

وی ادامه داد: علت محدثه و ایجاد کننده اسلام بعثت نبی اکرم(ص) و 23 سال تلاش ایشان برای تبلیغ و ابلاغ اسلام است، اما غدیر علت مبقیه و عامل باقی ماندن اسلام در طول تاریخ و گذر آن از پیچ و خم ها و خطرات فراوان است، خداوند هم به پیامبر اسلام(ص) می گوید اگر  پیغام غدیر را ابلاغ نکنی گویی تمام زحمات برای به ثمر نشستن اسلام بیهوده بوده و رسالتت را تکمیل نکرده ای، زیرا حفظ یک عمل یا جریان همیشه سخت تر از ایجاد آن است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: پیامبر(ص) هم در سال آخر از عمر شریفشان اعلام کردند که می خواهم به حج بروم و این آخرین حج من است که حدود 124 هزار نفر ایشان را همراهی کردند، 1 نفر را هم فرستادند تا حضرت علی(ع) را از یمن بیاورند و در بازگشت از حجه الوداع در تاریخ 18 ذی الحجه حدود 2 ماه و 10 روز قبل از رحلت خویش، در محل غدیر خم که محل جدا شدن مسلمانان از یکدیگر بود، مسلمین را جمع کردند و پیام غدیر را ابلاغ کردند.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: پیامبر(ص) از مردم به صورت گروهی و حتی تک تک اقرار می گرفتند که فلانی آیا سخن مرا شنیدی و متوجه شدی یا خیر، در آخر خطبه هم خطاب به همه حاضران گفتند که بایستید و با علی(ع) بیعت کنید و بعد بروید و تا 3 روز بیعت مردان و زنان با امیرالمؤمنین طول کشید و پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) در همان محل ماندند.

 

وی ابراز داشت: پیامبر(ص) به مردم فرمودند که بالاترین امر به معروف ها این است که پیام غدیر را به دیگران و آیندگان برسانید، اگر مردم به این فرموده حضرت عمل می کردند و در 70 روز باقیمانده عمر پیامبر نور و رحمت، پیام غدیر را منتشر و تبلیغ و تبیین می کردند، زمینه غصب خلافت و خانه نشینی امیرالمؤمنین(ع) فراهم نمی شد. 

 

نماینده مجلس خبرگان تصریح کرد: در زمان خلافت امیرالمؤمنین(ع) هم 3 جنگ بر ایشان تحمیل شد و اجازه ندادند تا حضرت با وسعت وقت به حکومت داری بپردازند، ریشه تمام ضربات به اسلام، از جنگ امام حسن(ع) با معاویه، شهادت امام حسین(ع)، دور ماندن سایر ائمه از مسند خلافت و حکومت و حتی تا به امروز غیبت امام زمان(عج) هم همان فراموشی پیام خطبه غدیر است، اگر پیام غدیر مغفول نمی ماند امروز شاهد غیبت امام زمان نبودیم.

 

مشیت الهی بر آن نبود تا پیامبر نام غاصبان خلافت را در خطبه غدیر فاش کنند

آیت الله مهدوی گفت: پیامبر(ص) همان زمان که جمله" من کنت مولاه فهذا علی مولاه" را ابراز فرمودند و از مردم برای ماندن و بیعت کردن با حضرت علی(ع) اقرار گرفتند، به مردم گفتند که من می دانم کسانی در بین شما هستند که متعهد شده اند تا خلافت را از علی(ع) غصب کنند و من نام و چهره آن ها را می شناسم و می توانم فاش کنم اما مشیت الهی بر این امر تعلق نگرفته است.

 

وی افزود: چهره آن افراد زرد شد و ترسیدند که نامشان فاش شده و مردم آن ها را بکشند، پیامبر(ص) قبل از آن که شروع به خواندن خطبه کنند هم نگران آن سه نفر بودند که خداوند فرمود" والله یعصمک من الناس" ، خداوند تو را از مردم حفظ می کند، پیامبر(ص) مکرر و به دفعات بسیار از مردم برای خلافت حضرت علی(ع) اقرار گرفتند و اتمام حجت کردند.

 

امام جمعه موقت اصفهان بیان داشت: پیامبر(ص) فرمودند بعد از من امامان ضلالت خواهند آمد و می خواهند تا خلافت را غصب کنند، بدانید آن ها به آتش دعوت می کنند، بدانید عده ای هستند که الان بیعت می کنند، اما بعد بیعت می شکنند، اینان به ضرر خودشان کار می کنند و نمی توانند دین خدا را نابود کنند.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: پیامبر(ص) با خدا بیعت کرد، حضرت علی(ع) با پیامبر بیعت کرد و خود پیامبر(ص) هم برای حضرت علی(ع) از مردم بیعت گرفت و از این طریق اسلام حفظ شد و باقیماندن و استمرار اسلام در غدیر واقع شد، هر چند با غصب خلافت و بعد از آن تسلط با زور بنی امیه و بنی عباس ضربات سختی به اسلام وارد شد.

 

بعد از پیامبر(ص) امت اسلامی 73 فرقه شدند که تنها شیعیان امیرالمؤمنین بر حق هستند

وی ابراز داشت: غیبت صاحب الزمان(عج) هم نتیجه نرسیدن پیام غدیر به توده های مردم است، و گرنه ما امروز از نعمت حجت الهی محروم نبودیم، ظلم کردند، خداوند هم حجت خود را مخفی کرد و تا وقتی هم که زمینه پیدا نشود و همه برای حفاظت از امام اقدام نکنند خداوند حجتش را ظاهر نمی کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، اظهار داشت: بعد از پیامبر(ص) امت اسلامی 73 فرقه شدند که فقط یک فرقه از آن ها بر حق است و آن هم همان پیروان و شیعیان امیرالمؤمنین(ع) هستند که پیامبر به صراحت در خطبه فرمودند که اینان همان فائزون هستند.

 

آیت الله مهدوی گفت: یهودیان بعد از رحلت حضرت موسی(ع)، 71 فرقه شدند که تنها یک فرقه از آنان بر حق بودند، بعد از حضرت عیسی(ع) هم مسیحیان 72 فرقه شدند که از میان آن ها هم تنها یک گروه پیروان واقعی پیامبرشان بودند، در داستان واقعی که حدود 100 سال پیش اتفاق افتاد، چند یهودی توانستند به نسخه های قدیمی و واقعی تورات دست پیدا کنند که تمام مشخصات 14 معصوم در آن آمده است.  

 

وی ابراز داشت: توحید، معاد، نبوت و امامت از محورهای مهم سخنان پیامبر در خطبه غدیر است، پیامبر(ص) صریحاً گفتند که اوصیای من 12 نفرند و نسل من از طریق علی(ع) جلو می رود، بعد از او فرزندش حسن(ع) و سپس حسین(ع) و بقیه هم 9 نفر از نسل حسین(ع) هستند.

 

مصداق آیه" رضی الله عنهم و رضوا عنه" حضرت علی(ع) است

امام جمعه موقت اصفهان، ادامه داد: پیامبر(ص) فرمود" امامت قطع شدنی نیست و تا روز قیامت ادامه دارد، این ها بهترین چانشینان در روی زمین هستند، نور خدا در وجود من و نور من در وجود این 12 امام است، علی امام مبین است، وجودش مملو از همه علوم پروردگار است، امام متقین است، اول کسی است که به من ایمان آورد، او را به همه انسان ها تفضیل دهید" .

 

آیت الله مهدوی افزود: نبی گرامی اسلام(ص) فرمود" کسانی هستند که خدا و پیامبرش را قبول دارند اما راجع به امامت و ولایت کوتاهی می کنند و نمی پذیرند، این ها در آخرت از حسرت خورندگان هستند، مصداق آیه رضی الله عنهم و رضوا عنه، امیرالمؤمنین علی(ع) است و هر جا که خداوند خطاب یا ایها الذین امنوا را در قرآن می آورد منظورش علی(ع) است" .

 

وی بیان داشت: پیامبر(ص) فرمود" سوره هل اتی در شان علی(ع) نازل شده است، او تقی، نقی، هادی، مهدی و مبشر برای امت من است، من از او و او از من است، بعد از من حلال نیست کسی غیر از علی(ع) لقب امیرالمؤمنین به خود بدهد و کسانی که چنین کنند منافق هستند، همه علومی را که من می دانم را به علی(ع) و اوصیای او منتقل کرده ام.

 

دشمنان اهل بیت پیامبر مورد لعن خدای متعال هستند و توبه آن ها پذیرفته نمی شود

نماینده خبرگان رهبری، گفت: راجع به حضرت مهدی(عج) در این خطبه بسیار صحبت شده است، ایشان فرمودند" آخرین وصی من مهدی است که حق ما را خواهد گرفت، او خاتم الاوصیاء است، بر همه دشمنان غالب می شود و منتقم از مخالفین ماست، ناصر دین و وارث همه علوم گذشتگان خود است، انبیاء بشارت او را داده اند، ولی الله و حجت خدا بر روی زمین است.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمود" خداوند آمرزش را شامل حال محبین و شیعیان علی(ع) می کند، خدایا دوستداران اهل بیت مرا دوست بدار و دشمنان آن ها را دشمن بدار، همانا فائزون همان شیعیان علی(ع) هستند، دشمنان اهل بیت من مورد لعن خدای متعال هستند و توبه آن ها پذیرفته نمی شود و از اشقیای امت هستند" .

 

وی ابراز داشت: در خطبه غدیر بر نماز و زکات تاکید فراوانی شده، علی(ع) مفسر و تاویل کننده و آشنا به بطون آیات قرآن معرفی شده، به حج و عمره سفارش شده که با معرفت به حج بروید و با توبه برگردید، راجع به حلال و حرام الهی و امر به معروف و نهی از منکر هم تاکید فراوانی وجود دارد. /869/201/ب3

ارسال نظرات