۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۲۹۳۱۵۷
آیت الله نمازی:

آیه 18 سوره آل عمران مُخ معرفت و مرکزدایره عرفان است

خبرگزاری رسا ‌ـ نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: خداوند گواه است و شهادت داده است که هیچ معبودی و الهی جز او وجود ندارد و هیچ معبودی و الهی که شایستگی بندگی داشته باشد نیست.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ترجمه و تفسیرآیه 18 سوره مبارکه آل عمران، از این آیه به عنوان مُخ معرفت و مرکز دایره عرفان نام برد و گفت: این آیه یکی از آیاتی است که مفسرین قدر پیرامون این آیه خیلی فراز و نشیب رفتند از جمله مرحوم علامه طباطبایی و دیگران ساده و مختصراز این آیه عبور کرده اند.

 

وی در ترجمه این آیه گفت: خداوند گواه است و شهادت داده است که هیچ معبودی و الهی جز او وجود ندارد و هیچ معبودی و الهی که شایستگی بندگی داشته باشد نیست.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند در این آیه شهادت داده است و فرشتگان هم شهادت داده اند که هیچ معبودی جز خدا وجود ندارد و هرچه هست و هرآنچه را که بت پرستان می پرستند، همه مخلوق خدا هستند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: صاحبان معرفت که انبیاء و علمای بزرگ هستند گوی معرفت را از همه ربوده اند و هیچ کس در معرفت به پای آنها نمی رسد.

 

وی افزود: کسی که در قسط و عدالت استوار است و هرچه می گوید انجام می دهد و آنچه خلق می کند بر اساس علم و قسط و عدالت است خداوند است که هیچ کس بر او سلطه و غلبه ندارد و عزیز و قدرتمند و حکیم است و هرفعلی که انجام می دهد براساس موازین علمی و حکمت است.

 

خداوند درآیه 18 سوره آل عمران، هم قولا و هم فعلا شهادت داده است

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره توضیح واژگان این آیه از واژه شهیدالله به عنوان حاضر و شاهد در صحنه نام برد و شهادت را به دو صورت، شهادت کلامی مانند همین آیه 18 سوره مبارکه آل عمران و شهادت عملی به معنای این که در عمل خداوند موجوداتی را که آفریده، هنرنمایی خدا است.

 

وی افزود: خداوند هم قولا و هم فعلا شهادت داده است و خدا با خلقت جهان و هستی و زمین و آسمان و هنرمند ترین و پیچیده ترین کار خدا که خلقت انسان است، هم قولا و هم فعلا شهادت داده است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: امیرمومنان می گوید، انسان فکر می کند موجود کوچکی است در حالی که خودش نمی داند چه معماری و مهندسی در وجودش انجام شده است به طوریکه خداوند هنرمندانه عالم اکبر را در وجود انسان جاسازی کرده است، بنابر این خداوند هم قولا و هم فعلا شهادت می دهد.

 

به گفته وی، انسانی را که خداوند با این پیچیدگی هایی که در سر انسان آفریده است و چندین عنصر ناهمگون آب شور چشم، آب تلخ گوش و آب شیرین دهان را یکجا و در کنار هم و در سر انسان جا سازی کرده بدون اینکه تداخلی با یکدیگر داشته باشند این هنرخداوند است.

 

آیت الله نمازی از آفریدن زوج برای انسان از جنس خود انسان به عنوان یکی از نشانه های توحید نام برد و افزود: امام صادق می فرماید اگر خدا همه انسان ها را مرد و یا همه انسان ها را زن می آفرید انسان ها تنهای تنها بودند اما از دو جنس مخالف زن و مرد آفرید تا در کنار یکدیگر به آرامش برسند، لذا خداوند بین زوج و زوجه به طور طبیعی مهر و محبت و مودت قرار داده است اما زن و یا مرد مجرد آرامش ندارند.

 

 هرخلقتی یک خالقی را می خواهد و هیچ اثری بدون موثر نیست

آیت الله نمازی همچنین در تفسیر آیه 18 سوره مبارکه آل عمران گفت: این آیه نیز در ادامه آیات قبل است  که ابتدا خداوند فرمود کفار تصور می کنند سعادت شان در دلارها است و ثروت انسان را از خدا بی نیاز می کند و در برابر خدا مقاومت و سرکشی می کنند، لذا خداوند به پیامبرگفت به کفار بگو به زودی نابود خواهید شد و در ادامه نیز گفت، دنیا در نگاه انسان ها آرایش داده شده است و کفار کسانی هستند که ایمان ضعیف دارند، لذا سعادت از کسانی است که پیرو حق هستند.

 

وی افزود: صاحبان علم و فرشتگان همه شهادت بر وحدانیت خداد داده اند و فرشتگان اهل سرکشی و نافرمانی نیستند و آنچه را که خدا گفته است انجام می دهند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند خود بشر را هدایت کرده است گفت: این فطرت انسان است که می داند جهان هستی بدون خدا نمی شود چرا که هرخلقتی یک خالقی را می خواهد و هیچ اثری بدون موثر نیست و هیچ نوشته ای بدون نویسنده و هیچ لباسی بدون خیاط نیست./1307/پ202/ج

ارسال نظرات