۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۹۳۱۸۸
استاد حوزه علمیه قم بررسی کرد؛

جایگاه زن و خانواده در اسلام/ تضاد بین سخنان و اعمال والدین فاجعه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده با بیان این که تضاد بین سخنان و اعمال والدین فاجعه است، گفت: اگر به فرزند پندی بدهیم و خودمان به آن عمل نکنیم یکی از تبعات این است که فرزند دیگر حرف پدر و مادر برایش مهم نیست و این یک فاجعه به شمار می رود؛ این کار یعنی پدر و مادر به فرزند درس نفاق می آموزند.
خانواده
خانواده موفق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اسماعیلی استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در جلسه آموزشی خانواده با عنوان جایگاه زن و خانواده در اسلام که به همت پایگاه بسیج شهدای زینبیه در مسجد قبای قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه مهم زن در خانواده گفت: متون دینی و روایات ما اساس خانواده را زن معرفی می کند.


وی افزود: از نظر قرآن ارزش یک زن و مرد به آرامش است که به یکدیگر می دهند، از این رو میزان ارزش زن و مرد به همان میزانی است که آرامش را به یکدیگر منتقل می کنند؛ زن و شوهر باید توجه داشته باشند که هیچ بهانه ای نباید آرامش را از طرف مقابل سلب کنند.


کارشناس مسائل خانواده وظایف زن در خانواده را بسیار مهم و اساسی خواند و با بیان این که زن زیبا ترین و اساسی ترین موجود دنیا است، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) می فرمایند کسی مه زن خود را بیشتر دوست داشته باشد در امر ولایت ما محکم تر خواهد شد.


وی ادامه داد: بر اساس روایات ائمه طاهرین(ع) هرکس با خانواده اش خوش رفتاری داشته باشد خداوند عمر او را طولانی می کند، همچنین در روایات آمده که وجود زن سبب افزایش ایمان و عمر در خانواده می شود و رزق و روزی را زیاد می کند.


حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به تفکرات برخی از زنان که علاقه دارند مرد باشند، ابراز داشت: زنانی که می خواهند مرد باشند در واقع نمی دانند که زن از چه جایگاه والایی برخوردار است، زن فرشته ای است که به زندگی روح می بخشد.


وی عنوان کرد: زن یگانه موجودی است که حقیقت عشق را می شناسد و عشق تنها وسیله رسیدن به خدا است، رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود بارها بر جایگاه ویژه و مهم زنان تأکید کردند، ایشان فرمودند زن از نظر آمار نیمی از جامعه است اما از نظر آثار کل جامعه را تشکیل می دهد.


استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: زن از نظر اسلام مهم است و وظایف مهمی از جمله تربیت فرزندان را بر عهده دارد؛ در فضای خانواده باید توجه داشت که اگر پدر و مادر به هم احترام بگذارند فرزندان نیز خود به خود الگو گرفته و به دیگران به ویژه پدر و مادر احترام می گذارند؛ در دیگر مسائل از جمله نظم نیز فرزندان از والدین الگو می گیرند.


وی اضافه کرد: محال است انسان غلط زندگی کند اما به دنبال صحیح تربیت کردن باشد، امام صادق(ع) می فرمایند محفوظ ماندن فرزندان از خطر ها با شایستگی پدر و مادرشان ارتباط مستقیم دارد؛ یکی از عوامل مهم تربیت وراثت است، البته وراثت یک قانون کلی نیست اما در تربیت یک اصل به شمار می رود.


کارشناس مسائل خانواده با بیان این که فرزندان آینه تمام نمای پدر و مادر هستند، گفت: آینده فرزندان با الگوگیری از پدر و مادر شکل می گیرد، ابتدا باید از پدر و مادر انتظار خوب بودن داشت سپس به سراغ فرزندان رفت.


وی با تأکید بر اهمیت مسأله تربیت فرزندان افزود: کسی که توانایی تربیت کردن فرزند را ندارد می تواند ازدواج کند ولی حق ندارد فرزند دار شود، وقتی کسی پدر یا مادر می شود چیزی را از دست می دهد و آن حق فکر کردن به خود است؛ از این رو پدر و مادر باید به فکر خانواده به ویژه فرزندان باشند.


حجت الاسلام اسماعیلی با بیان این که تضاد بین سخنان و اعمال والدین فاجعه است، اظهار داشت: اگر به فرزند پندی بدهیم و خودمان به آن عمل نکنیم یکی از تبعات این است که فرزند دیگر حرف پدر و مادر برایش مهم نیست و این یک فاجعه به شمار می رود؛ این کار یعنی پدر و مادر به فرزند درس نفاق می آموزند.


وی یکی از شاخصه های تربیت را تقویت حیا عنوان کرد و ادامه داد: انسان با داشتن حیا به موفقیت های بزرگی دست پیدا می کند، امام علی(ع) می فرمایند حیا وسیله رسیدن به تمام خوبی ها است؛ از راه های تقویت حیا می توان به توجه دادن به آثار مثبت حیا اشاره کرد که نتیجه آن موفق شدن انسان در زمینه های گوناگون است./1323/پ202/ی

ارسال نظرات