۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۹۳۱۹۵
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه:

شناخت اسلام به دور از تحریف، اساسی ترین رسالت حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه باید با تحقیق و پژوهش، به کمک شورای نگهبان بیاید و چشم بینا و گوش شنوای رهبری، علما و مراجع تقلید باشد تا احکام الهی به درستی اجرا شود.
حاشيه آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه - مدرسه فيضيه قم

حجت الاسلام محمود مهدی پور محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که حوزه علمیه دارای سه رسالت است که باید برای محقق شدن آن تلاش کند، گفت: حوزه علمیه رسالت شناخت اسلام و ابلاغ آن به جامعه جهانی و وظیفه نظارت اجرای احکام اسلام و قرآن را بر عهده دارد.

 

وی افزود: شناخت اسلام گام اول حوزه علمیه است، از این رو فراگیری علومی که موجب آشنایی با اسلام می شود، از الزامات و قدم اول فعالیت های حوزه محسوب می شود.

 

حجت الاسلام مهدی پور با تأکید بر مطالعه ادبیات عربی، تاریخ و سیره اهل بیت(ع)، احکام شرعی، مسائل اعتقادی، تفسیر و علوم قرآنی و کلام و اعتقادات، گفت: همه این موضوعات مربوط به مباحث اسلام شناسی از جنبه های مختلف می شود که برخی مقدمه و برخی متن اسلام شناسی است.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، اساسی ترین رسالت حوزه را شناخت از تحریف اسلام دانست و گفت: در این زمینه مسؤولان حوزوی وظیفه ساماندهی اساتید و اولویت بندی علوم مختلف در سطوح مختلف را بر عهده دارند.

 

وی با بیان این که شناخت اسلام از امور مشترک حوزه های علمیه است، گفت: رسالت حوزه صرفا در شناخت اسلام نیست، بلکه باید اسلام را به جامعه جهانی و زبان ها و مناطق مختلف انتقال دهد که لازمه آن شناخت جامعه و زبان های مختلف و آشنایی با فناوری های نوین و مهارت های تبلیغی گوناگون است تا انتقال معارف دینی در زمینه های مختلف به درستی انجام شود.

 

وظیفه حوزه در نظارت بر اجرای احکام اسلامی به درستی انجام نمی شود

به گفته وی، انتقال مبانی اسلام می تواند از طریق مکتوب، درفضای مجازی و یا سخنرانی در اشکال مختلف صورت گیرد.

 

حجت الاسلام مهدی پور وظیفه سوم حوزه را نظارت بر قوانین اسلام دانست و گفت: حوزه های علمیه در انجام سومین وظیفه خود اندکی وارد شده و نتوانسته اند به شکلی مناسب در این زمینه عمل کند.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه باید بر اقتصاد کشور، تصمیم گیران، آیین نامه ها و مصوبات کشور نظارت کند تا با اسلام مطابقت داده شوند و از چارچوب اسلام تخطی نکند.

 

وی با بیان این که فقهای شورای نگهبان سال ها است که گوشه ای از وظیفه سوم حوزه علمیه را بر دوش کشیده اند، گفت: نظارت بر اجرای احکام و صلاحیت مجریان را عده ای محدود نمی توانند انجام دهند.

 

حجت الاسلام مهدی پور تأکید کرد: حوزه علمیه باید با تحقیق و پژوهش، به کمک شورای نگهبان بیاید و چشم بینا و گوش شنوای رهبری، عالمان و مراجع تقلید باشد تا احکام الهی به درستی اجرا شود./1307/302/ب3 

ارسال نظرات