۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۲۹۴۴۳۷
مشروح گفت‌وگوی نصرالله با شبکه «الاهواز»؛

آخرین تحلیل‌های سید مقاومت از اوضاع جهان اسلام و منطقه

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل حزب الله لبنان خطاب به مردم کشورمان گفت: مبارزه ملت ایران در راه شریفی که از ده‌ها سال پیش همراه با امام خمینی(ره) آغاز کرده، همچنان ادامه دارد؛ چون هدف‌هایی که این ملت برای آن‌ها به پا خواسته، هنوز به طور کامل محقق نشده است و به سعی، تلاش، از خودگذشتگی، صبر و مقاومت بیشتر نیاز دارد.
سيد حسن نصرالله سيد حسن نصرالله ديدار آيت الله موسوي جزايري و هيأت همراه با سيد حسن نصرالله
 
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، متن پیشرو حاصل گفت‌وگوی صمیمانه حسین امیری، نماینده شبکه «الاهواز» با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان است که به بررسی حوادث منطقه همانند سوریه، یمن، بحرین، عربستان و جنگ‌های نیابتی برخی از کشورها در منطقه می‌پردازد.
 
متن کامل گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانیم؛
 
 
 
 
مجری شبکه الاهواز: ...سلام گرم مردم خوزستان به ویژه حضرت آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری را پذیرا باشید...؛ بینندگان عزیز سخن را کوتاه می‌کنم و به سخنان گران‌بهای این عالم بزرگوار توجه می‌کنیم.
 
نصرالله: «بسم الله الرحمن الرحیم»به کشور لبنان خوش آمده‌اید. همچنین احساس و شور مبارکم را در این دیدار ابراز می‌کنم. می‌دانم که دیدار با شبکه شما فرصتی خوب و مبارک است. إن‌شالله گفت‌و‌گو و سخن گفتن ما درباره مردم خوزستان عزیز و ایران، ملت انقلابی و مجاهد و همچنین سلام گرم ما را قبول کنید. همان‌گونه که به ما علاقه و احساس دارید، ما هم علاقه ویژه‌ای به شما داریم.
 
مجری: ...حضرتعالی می‌دانید که مردم خوزستان شما را دوست دارند و در آن شک و تردیدی نیست. ولی برای تأکید می‌گویم در هر خانه‌ای از خوزستانی‌ها که وارد می‌شوید پیش از این که تصویر سید حسن نصرالله روی دیوار خانه‌هایشان را مشاهده کنید، منزلت و جایگاه این عالم بزرگوار را در دل‌هایشان جای داده‌اند. آیا سخنی برای اهالی خوزستان دارید؟
 
نصرالله: البته پس از سلام و تحیت این روزهای عزیز و مبارک که روزهای عید غدیر و عید بزرگ اسلام و ولایت است. دوست داشتیم با خوشحالی و سرور در این عید با مسلمانان به ویژه با مردم اهواز و خوزستان باشیم. ولی با تأسف به سبب حادثه عید قربان که چه مصیبت‌ها، حزن‌ها و دردهای رخ داد و این حادثه، عید خوشحالی را به حزن و اندوه تبدیل کرد.
 
من از اینجا تسلیت خود را به ملت عزیز ایران که بر اساس آمارها، بیشتر جان باختگان از برادران و خواهران حجاج ملت ایران هستند، عرض می‌کنم. ما تسلیت عزا را به محضر حضرت امام مهدی(عج) صاحب این عزا، برای نائبش امام سید علی خامنه‌ای مد ظله العالی، مراجع، علما، خانواده‌های حجاج، به ملت ایران، فرد فرد آن‌ها و همه مسلمانان عرض می‌کنیم. چرا که این مصیبت همه مسلمانان جهان را با تفاوت جان‌باختگان و مفقودین شامل شد.
 
دوست داشتم تبریک عید را بگویم، ولی لازم بود ذکر این حادثه تلخ را یادآور شوم. هر چند این حادثه برای نخستین بار نیست اعیاد ما را تلخ و به عزا می‌کشاند. ولی از خداوند متعال آرزو دارم ملت شما را در راه شریفی که از ده‌ها سال پیش همراه با امام خمینی(ره) برداشت، استوار و موفق کند. چرا که جنگ همچنان ادامه دارد و هدف‌هایی که این ملت برای آن‌ها به پا خواسته، هنوز به طور کامل محقق نشده است و به سعی، تلاش، از خودگذشتگی، صبر و مقاومت بیشتر نیاز دارد.
 
هنوز مسلمانان مورد هدف استکبار جهانی و دست نشانده آن‌ها هستند و جرأت وحشی‌گری آنان در برنامه‌های شیطانی خود بیشتر شده است. امور طوری پیش می‌رود که لازم است ما در میدان جنگ باشیم. متحمل این‌بار سنگین باشیم.
 
همچنین بنده از این همه محبت و حُسن ظن مردم خوزستان تشکر می‌کنم.
 
 
 
مجری: ...عربستان سعودی از تغییر دادن راه مردم عرب خوزستان به سوی رژیم صهیونیستی چه هدفی را در منطقه دنبال می‌کند؟
 
نصرالله: رژیم حاکم بر عربستان پایه‌گذاری خود را مدیون انگلیسی‌ها است. در حقیقت رژیم حاکم بر عربستان سعودی از همان روزی که بر نظام چیره شد، برای همه آشکار شد که پایه‌گذاری آن از سوی انگلیسی‌ها بوده است. امکان نداشت این نظام بر پا شود و پادشاه بنیانگذار آن در جنگ‌های گوناگون و حتی جنگ‌های داخلی بر ارتش معروف به «اخوان» پیروز شود، مگر با کمک‌های نظامی ‌و مالی انگلیسی ها امکان‌پذیر شد.
 
این رژیم در ابتدای پایه‌گذاری مؤظف به اجرای برنامه‌های شیطانی استعمارگران بود. بنده نمی‌خواهم مسائل تاریخی را رونمایی کنم، ولی لازم دانسته‌ام که از دوره‌های پیشین یاد کنم. ما به یاد داریم وقتی در ایران رژیم شاه مستبد، دیکتاتور، ظالم، دست نشانده آمریکا و هم‌پیمانش یعنی رژیم صهیونیستی که دشمن فلسطین و کشورهای عرب بود، حکومت می‌کرد؛ در آن زمان روابط سیاسی شاه و آل سعود روابط بسیار قوی بود.
 
ولی هنگامی‌ که انقلاب اسلامی ‌با رهبری حضرت امام خمینی(ره) پیروز و در افق پیدا شد و نظام اسلامی، جمهوری اسلامی با دولتی مستقل، آزاد و مقتدر را تشکیل داد که می‌تواند در سرنوشت کشورهای اسلامی ‌و منطقه نقش اساسی ایفا کند. سببی برای بیداری ملت‌های منطقه، بیداری اسلام اصیل، زنده کردن قضیه فلسطین و بیدار کردن روحیه مقاومت در بین مسلمانان منطقه شد. از همان ابتدای کار نظام سعودی توطئه‌های خود را علیه انقلاب، امام و ملت آن شروع کرد.
 
اینجانب به مردم خوزستان اعلام می‌کنم که آل سعود از سال 1979 میلادی و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، ‌تلاش فراوانی در توطئه و دسیسه علیه رهبری، ملت و ارزش‌های انقلاب اسلامی ‌انجام داده و از هیچ اقدامی‌ فروگذار نیست.
 
عامل اصلی مشکلات حقیقی ملت ایران به ویژه مردم خوزستان در جنگ تحمیلی از سوی صدام حسین، عربستان سعودی است که با تجهیز صدام به انواع سلاح و امکانات مادی این جنگ را در درجه اول پشتبانی می‌کرد. بالطبع صدام حسین آماده بود؛ چرا که دشمنی و بلند پروازی‌های کافی را داشت. ولکن تحریک و تخصیص بودجه و حمایت‌های سیاسی و دیپلماسی بین‌المللی تا لحظه‌های آخر جنگ از سوی آل سعود وجود داشت.
 
اگر به زمان‌های گذشته برگردیم، آل سعود مسؤول شهدای جنگ هشت ساله از دو سوی نبرد، ویرانی‌ها و خرابی‌های هر دو کشور در دنیا و آخرت است. هر جای این عالم کشوری دوست، هم‌پیمان، دوستدار جمهوری اسلامی ‌ایران و یا مؤید امام و نظام باشد، آل سعود به شیوه‌های مختلف، جنگی علیه او به پا می‌کنند؛ ‌از اندونزی گرفته تا آمریکای لاتین و آمریکای شمالی.
 
مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های آمریکا در سالیان پیشین و پیش از رحلت امام خمینی(ره) بیان کرد: «آل سعود هزینه‌های سنگینی را برای مؤسسه‌ها، روزنامه‌ها، نشریات و مؤسسه‌های تحصیلی آمریکایی خرج کرده است و در عین حال 75 میلیارد دلار در سال 1979 به فاصله 10 ساله برای تبلیغ علیه اندیشه‌ها، ارزش‌ها، معارف و آموزه‌های امام خمینی(ره) هزینه کرده است.» در حالی که بیشتر مردم عربستان و مسلمان از فقر و بیکاری رنج می‌بردند.
 
شکی نیست که آنها(آل سعود) هیچ تردیدی در صرف هزینه‌های مالی برای جنگ رسانه‌ای، سیاسی، امنیتی، نظامی ‌و در تحریک کردن ملت‌های منطقه به جنگ داخلی ندارند. حتی وارد جنگ مستقیم نیز می‌شوند. همانند جنگ یمن که به قول خودشان جلوگیری از نفوذ ایران در یمن می‌باشد و این دروغی بزرگ است. از رسانه‌ها و همه ابزارها نیز در جهت اهداف خود استفاده می‌کنند.
 
عربستان سعودی نگاهی خاص به اهواز به ویژه مردم عرب خوزستان دارد؛ زیرا که نظام سعودی به دنبال پاره پاره کردن ایران است. آنان فکر می‌کنند ممکن است با برقراری ارتباط مستقیم با مردم عرب اهواز و تحریک احساسات ناسیونالیستی و با دروغ و بزرگ‌نمایی در بیان برخی خطاها تأکید کنند که آن‌ها(مردم عرب خوزستان) خواهان عزت و کرامت است. آن‌ها(آل سعود) با این اقدام خواستار تسلط بر منطقه هستند؛ اما مردم خوزستان نباید فریفته برنامه‌های شیطانی آن‌ها شوند.
 
با توجه به تجربه‌های که از آل سعود داریم، باید دانست آنان از صرف هزینه‌های سرسام آور برای ویرانی کشورها، ملت‌ها و ایجاد فتنه در بین مسلمانان هرگز کوتاهی نمی‌کنند. از آن‌ها نمی‌توانیم توقع داشته باشیم خواهان خیر برای مردم عرب خوزستان و ملت‌های اسلامی باشند. در واقع همیشه باید در ذهن مردم خوزستان باشد «این کیست که ما را مورد خطاب قرار می‌دهد و خواسته واقعی آن چیست؟»
 
اینجانب به اهل محبوب، با کرامت و عزیمان در خوزستان می‌گویم: از یاد نبرید که خون شهدای شما در هشت سال دفاع مقدس از دست‌های آل سعود می‌چکد و گرفتار‌ی‌های موجود در جمهوری اسلامی ‌ایران و کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین و بیشتر کشورهای جهان به سبب اهداف و کینه‌توزی‌های این رژیم است. بالاخره خیر و خوبی از این رژم نمی‌توانیم توقع داشته باشیم.
 
 
 
مجری: آل سعود شبکه‌های ماهواره عربی زیادی همانند «الاحواز» تأسیس کرده است، ولی حضرت آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، شبکه ماهواره‌ای «الاهواز» را برای اشاعه فرهنگ اهل‌بیت(ع) تأسیس کردند. به نظر شما شبکه ماهواره‌ای «الاهواز» دین خود را در این گام ارائه کرده است؟
 
نصرالله: تأسیس شبکه ماهواره‌ای «الاهواز» گامی ‌مبارک، مثبت و قابل تقدیر است که با تلاش خاص حضرت آیت‌الله موسوی جزایری صورت گرفته است. بنده می‌دانم که حضرت آیت‌الله موسوی جزایری برای تأسیس، ادامه فعالیت‌ها و توسعه این شبکه تلاش‌های زیادی انجام داده و می‌دهند و عنایت خاص و وافر دارند. از خداوند متعال جزای خیر برای ایشان خواستارم.
 
بدون شک شبکه جهانی «الاهواز» و هر شبکه مشابه آن، مسؤولیتی مهم در دفاع از اسلام ناب محمدی دارد که امروزه برای خدشه‌دار کردن آن تکفیری‌ها تلاش می‌کنند و البته اساس آن‌ها به نظام آل سعود و فکر وهابی برمی‌گرد. امروزه اسلام در عالم مورد زشت‌رین شیوه‌های اعوجاج قرار گرفته است. گمان نکنم دین مبین اسلام از آغاز بعثت پیامبراکرم(ص) تا امروز این‌گونه مورد اعوجاج، اهانت و گمراهی قرار گرفته است.
 
در حقیقت شبکه‌های ماهواره‌ای اسلامی ‌وظیفه دارند که از دین مبین اسلام و معارف اهل‌بیت(ع) دفاع کنند. در برهه کنونی با وجود عناصر شیطانی برای تحریک مسلمانان علیه یک‌دیگر و ایجاد فتنه میان آن‌ها که در این‌باره به شیعه و اتباع اهل‌بیت(ع)، افکار و اقوال دروغ با هدف ایجاد فتنه میان مسلمانان انتساب می‌دهند، بر شبکه‌های اسلامی ‌واجب است که مقابل آن ایستادگی کنند.
 
این کار به این منظور نیست که شبکه‌ها برای دفاع از اهل‌بیت(ع)، برادارن اهل‌سنت را به سوی مذهب تشیع سوق دهند. بلکه هدف ما از این کار اشاعه فرهنگ معارف اهل‌بیت(ع) برای برادران مسلمان دیگر است که بداند همه ما مسلمان هستیم. خدای ما، قرآن و پیامبر(ص) ما یکی است. می‌خواهیم دروغ‌پردازی علیه عقاید، ارزش‌ها و مذاهب‌مان را آشکار سازیم و اتهامات دروغ را آشکار کنیم.
 
امروزه شبکه ماهواره‌ای «الاهواز» یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای است که به نام دفاع از عقاید و معارف اهل‌بیت(ع) معروف شده است. اما معتقد هستم که مأموریت این شبکه با دیگر شبکه‌های اسلامی ‌مشترک و یکسان است؛ هر چند در مسائل جزئی با دیگر شبکه‌ها اختلاف داشته باشد.
 
خدا را شکر که امروزه شبکه‌های ماهواره‌ای اسلامی ‌زیادی تأسیس شده‌اند. شبکه «الاهواز» را مدافع معارف اهل‌بیت(ع) می‌دانم. ولی از باب تأکید می‌گویم: این شبکه ماهواره‌ای به طور دقیق به مسائل توجه می‌کند. مقابله با فرقه وهابیت، آل‌سعود و فتنه داعش یکی برنامه‌های مهمی است که بر دوش خود دارد. همچنین بیان و معرفی نعمت بزرگ الهی یعنی انقلاب اسلامی‌ به رهبری امام خمینی(ره) که هزاران شهید و جانباز را برای پیروزی تقدیم کرده را از دیگر برنامه‌های مهم خود می‌داند.
 
تکرار می‌کنم که انقلاب اسلامی، نعمت بزرگ الهی برای ملت ایران، ملت‌های مسلمان و ملت‌های عرب است. ولی کسی که قدر نعمت را نداند، کسی که نعمت خدا را بشناسد و شکر نعمت نکند، چه می‌شود؟ امروز من از کشور لبنان سخن می‌گویم. اوضاع منطقه در آن آتش شعله‌ور است. مشاهده می‌کنم که کشورهای منطقه از ویرانی، فتنه‌های داخلی، ضعف، سستی، خواری و ناامیدی رنج می‌برند؛ اما یک سرزمینی را می‌بینیم به اسم جمهوری اسلامی‌ که از امنیت، سلامت داخلی، اراده ملی و استقرار برخوردار است. کشوری آماده که دارای معادلات خاص خود در منطقه است. نعمت این حکومت و نظام، رهبری حکیمانه، شجاع، مخلص و پاکدامن است که نظیری در جهان ندارد. همه نعمت‌هایی که در ایران است در کنار رهبری حکیم و نظام عادل است که باید این نعمت الهی را همیشه یادآوری کنیم. البته احتمال دارد یکی به کارهای منفی و اشتباه بیشتر تمرکز کند.
 
هیچ کس ادعای عصمت و کمال نمی‌کند. ولی لازم است که به کارهای مثبت توجه و دقت کرد و کسی که به کارهای منفی دقت کند خواهان اصلاح ما نیست. بلکه خواهان ویرانی و نابودی ما است. معتقدم این کار از مأموریت‌های مهم شبکه «الاهواز» و دیگر شبکه‌های اسلامی‌ است. همچنین وظیفه علمای روحانی، روشنفکران، خطبا و اساتید حتی مردم عادی است که این نعمت الهی را یادآور شوند.
 
تصور کنید اگر جمهوری اسلامی‌ ایران نباشد، اگر یکی‌دیگر همانند آل سعود، پهلوی و دیگر نمونه‌های رهبری که کشورها و ملت‌های منطقه از آن رنج می‌برند، این کشور را رهبری می‌کرد، پروژه رژیم صهیونیستی کجای منطقه قرار می‌گرفت؟ فکر برپایی حکومت اسرائیل از نیل تا فرات چگونه شکست می‌خورد؟! اگر با رهبری امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای و ایستادگی مردم و جمهوری اسلامی ایران با ملت‌های سوریه، عراق، لبنان، بحرین و یمن نبود، برنامه‌های شیطانی و اندیشه آن‌ها(رژیم صهیونیستی) نابود نمی‌شد. امروز جنبش‌های اسلامی ‌و مقاومت‌های اسلامی ‌به دستاوردهایی دست یافته‌ که رژیم صهیونیستی غاصب را مجبور به عقب نشینی کرده است.
 
امروز رژیم صهیونیستی پشت دیوارها سنگر گرفته است. در جنگ 33 روزه تموز سال 2006 میلادی رژیم اشغالگر قدس شکست خورد. در برهه کنونی این رژیم رو به ضعف و سستی است. اسلام اصیل در جهان کجاست؟
 
اگر رهبری انقلاب اسلامی ‌و جمهوری اسلامی‌ ایران نبود، این ملتی که اسلام حقیقی، اسلام ناب محمدی در آن تجلی کرده است، در برهه‌ای که اسلام مورد هجمه‌های دشمنان قرار گرفته است، نبود. اگر این فرضیه را تصور کرد که نظام جمهوری اسلامی‌ در ایران نبود و کشورهای همسایه همانند سوریه، لبنان، عراق و کشورهای منطقه مورد هجمه دشمنان تکفیری، داعشی و تروریستی که استخوان‌های ملت را می‌شکنند، کودکان کوچک را قتل عام می‌کنند، به زنان تجاوز می‌کنند، با هر عقیده مخالف هستند و نه تنها با عقاید شیعه بلکه با عقاید اهل سنت هم مخالف هستند، به جز افکار ابن تیمیه و وهابیت همه را رد می‌کند. اگر نظام اسلامی ایران نبود اوضاع عراق و کشورهای اسلامی‌ منطقه چگونه بود؟
 
جمهوری اسلامی ‌ایران یک نعمت الهی بسیار بزرگ است. امروز شاهد برگزاری عید غدیر در اهواز، دیگر شهرهای استان خوزستان، عراق و کشورهای عرب خلیج(فارس) و مناطق دیگر هستیم.
 
در صورتی که انسان بخواهد منصف و همسو با احساسات، عواطف، امیدها و آرزوهای خود باشد، باید بداند که امروز جمهوری اسلامی ‌ایران، رهبر شجاع و حکیم آن و خطی که امام خمینی(ره) مشخص کرده، مصداق واقعی معنا و اهداف غدیر است. من به عنوان یکی از طلبه‌های علوم دینی فکر می‌کنم وظیفه دارم همیشه این نعمت را متذکر شوم تا مردم بدانند و آن را فراموش نکنند و خداوند را سپاسگذار باشند؛ چرا که با شکر و سپاس است که نعمت‌ها مستدام خواهد شد.
 
 
 مجری: هنگامی ‌که شبکه «المسیره» یمن را بستند، شبکه جهانی «الاهواز» مسؤولیت پخش حوادث و اوضاع یمن را بر دوش داشت. به چه دلیل آل سعود برخی از شبکه‌های مخالف رسانه‌های حقیقت جو را مورد هدف قرار می‌دهد.
 
نصرالله: این شبکه تلویزیونی بودجه مالی و تجهیزات فنی اندکی دارد. همه ما شبکه‌های ماهواره‌ای داریم و اعتراف می‌کنیم امکانات مادی کمی‌ داریم. ولی از لحاظ نیروهای بشری از افراد با فرهنگ، خبیر، هوشیار و با ذوق برخورداریم. عربستان سعودی صدها شبکه تلویزیونی دارد و از صدها شبکه تلویزیونی دیگر حمایت مالی می‌کند؛ ولی این رژیم از شبکه تلویزیونی «المسیره» و شبکه‌های دیگر هراسان است. صدها شبکه تلویزیونی از ادعاهای باطل عربستان سعودی حمایت می‌کنند، ولی این رژیم از چند شبکه تلویزیونی که تلاش می‌کنند حقیقت را بیان کنند، می‌ترسد و این نشانه ضعف و سستی منطق و فکر و ترس آنان از حقیقت است. چند روز پیش همزمان با فاجعه منا، جنگنده‌های سعودی یک مراسم عروسی را در استان «تعز» یمن هدف قرار دادند و بیشتر حاضران این مراسم از زنان و کودکان بودند.
 
در این حمله سعودی، ده‌ها نفر شهید شدند و برخی از گزارش‌ها به یکصد و هفتاد شهید تا یکصد و سی شهید اشاره داشت. عربستان این حمله را تکذیب کرد. عربستان سعودی از هر طرفی که می‌خواهد این جنایات و حمله وحشیانه را برملا کند، هراسان است. این مراسم نمی‌توانست یک هدف نظامی‌ باشد و حاضران در این مراسم هیچ ارتباطی با نظامیان نداشتند. پایگاه نظامی ‌در این منطقه وجود نداشته است، ولی یک مراسم عروسی را با حضور زنان و کودکان هدف قرار دادند.
 
امروز تلاش‌های سعودی جلوگیری از فعالیت شبکه‌های تلویزیونی که حقیقت را بیان می‌کنند، ‌است. باید انگیزه‌ای برای همه باشد که صدای ما یک صدای تأثیرگذار است و باید برای بیان هر حقیقتی تلاش کنیم. سستی نداشته باشیم و نباید به مسأله نبود توازن در مقایسه با شبکه‌های تلویزیونی مقابل توجه کنیم.
 
نباید به این مسأله فکر کنیم که تنها زمانی می‌توانیم با شبکه‌های تلویزیونی سعودی مقابله کنیم که به اندازه این رژیم شبکه‌های تلویزیونی داشته باشیم. ما نیازی به این همه امکانات نداریم، همان‌طور که در نبرد نظامی ‌این مسأله را نشان داده‌ایم. امکانات نظامی ‌و مادی رزمندگان مقاومت در لبنان قابل مقایسه با دشمن اسرائیلی نیست؛ ولی رزمندگان مقاومت با اراده، هوشیاری، ایمان و توکل بر خداوند، نوآوری و حضور دائمی ‌در میادین توانستند شکست‌های مختلفی را به اسرائیل غاصب تحمیل کنند. همان‌‌گونه که ملت ایران نیز چنین کرد؛ به طوری که دنیا ایران را محاصره و همه امکانات خود را در اختیار صدام حسین قرار داده بود.
 
امروز در مسأله رسانه‌ای باید بگوییم: از آن‌جا که شبکه‌های تلویزیونی نظیر شبکه تلویزیونی «المسیره» به زبان حقیقت سخن می‌گوید و از حقیقت حمایت می‌کند و بر انتشار اخبار درست تأکید دارند، با وجود امکانات اندک خود در مقایسه با صدها شبکه تلویزیونی که از هزینه‌های چند میلیارد دلاری برخوردارند، دارای تأثیرگذاری بیشتری هستند.
 
این صدها شبکه تلویزیونی به دلیل آن‌که مبتنی بر دروغ پراکنی و گمراه‌سازی هستند نمی‌توانند حقیقت را شکست دهند و می‌بینیم که چگونه خداوند در مواردی این شبکه‌های تلویزیونی را رسوا می‌کند.
 
 
 مجری: به طور مشخص آل سعود از یمن چه می‌خواهد؟
 
نصرالله: باید نگاه عمیقی به این مسأله داشته باشیم. عربستان سعودی می‌خواهد یمن وابسته به این کشور باشد. نگاه عربستان به دیگر کشورهای عرب خلیج(فارس) نیز این‌گونه است. عربستان می‌خواهد رئیس همه کشورها باشد و همه مواضع این رژیم را دنبال کنند و تسلیم آن باشند. ده‌ها سال است که عربستان این سیاست را در یمن دنبال می‌کند. همه می‌دانند عربستان چه اقداماتی در یمن داشته است. عربستان یمن را ویران کرد و اجازه نداد این کشور به وحدت حقیقی خود برسد و توسعه یابد و یمنی‌ها به این مسأله اشاره می‌کنند.
 
سعودی‌ها اجازه نمی‌دهند یمنی‌ها از منابع طبیعی نفتی و معدنی خود استفاده کنند. سعودی‌ها می‌خواهند یمن فقیر، عقب افتاده و نیازمند ریاض باشد. عربستان شماری از گروه‌های یمنی را به خود وابسته کرد. تلاش کرد مذهب خود را بر یمنی‌ها تحمیل کند. به عبارت دیگر عربستان از ملت یمن می‌خواهد تسلیم شود. ولی ملت یمن خواهان استقلال خود است و می‌خواهد ملت مستقل دارای آزادی، عزت و کرامت باشد.
 
یمنی‌ها می‌خواهند آقای خود باشند و به تنهایی تصمیم‌گیری کنند. قانون اساسی خود را تدوین کنند و هر فردی را خواستند به عنوان رییس جمهور یا نماینده پارلمان انتخاب کنند. دولت تشکیل دهند. انقلاب مردمی ‌یمن و تحرکات عظیم مردم این کشور برای تحقق آزادی، استقلال و حاکمیت بوده است. یمنی‌ها برای محقق شدن این خواسته‌ها در برابر سلطه آمریکا و عربستان سعودی ایستاده‌اند. سعودی‌ها نمی‌خواهند یمن از سلطه این رژیم خارج شود و حتی حاضرند برای داشتن یمن این کشور را ویران کنند و مردم آن را به قتل برسانند. در اینجا لازم است که به برخی از دروغ‌پردازی‌ها اشاره کنم. زمانی که جنگ را علیه یمن به راه انداختند، گفتند: می‌خواهیم با نفوذ و اشغالگری ایران در یمن مقابله کنیم. ایران چه نفوذ و اشغالگری در یمن دارد؟
 
حقیقت این است که می‌خواهند به انقلاب مردمی ‌یمن برای باز پس‌گیری استقلال و آزادی خود، ادعای وابستگی به جمهوری اسلامی‌ ایران را بزنند که یک دروغ و ظلمی ‌بزرگ در حق یمنی‌هاست. این‌ها برای این‌که جهان را علیه یمن بشورانند، ادعا می‌کنند این جنگ برای مقابله با نفوذ ایران بوده و این ادعا یک دروغ واقعی است. امروز عربستان سعودی تنها به دنبال کنار زدن جنبش انصارالله یا گروه دیگر از قدرت نیست؛ بلکه می‌خواهد یمنی‌ها تسلیم شوند و یمنی‌ها را به دوران وابستگی گذشته بازگردانند.
 
ملت یمن پس از این همه حوادث بر استقلال، آزادی، حاکمیت، عزت و کرامت ملی خود تأکید دارد. مخالف بازگشت به دوران وابستگی بوده و به این دلیل آماده این همه فداکاری است. امروز شاهد کشتار هر روزه ملت یمن و نه تنها ساقط کردن یک جنبش سیاسی و انقلاب مردمی ‌هستیم. مسأله بدتر این است که «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری از دست عدالت ملت یمن در سخنان خود در سازمان ملل، ایران را به ویران کردن یمن متهم و از عربستان سعودی تشکر کرد و گفت: «سعودی‌ها می‌خواهند یمن را نجات دهند!»
 
این در حالی است که جهان به صورت 24 ساعته شاهد آن است که چه طرفی خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، بازارها، آثار باستانی یمن، پل‌ها، سدها و هر چیزی را در یمن ویران می‌کند و می‌کشد. این فرد(رییس جمهوری فراری یمن) جمهوری اسلامی ‌ایران را به ویران کردن یمن متهم و از عربستان سعودی تشکر می‌کند که در پی نجات یمن با ویران کردن این کشور و کشتار یمنی‌هاست. آیا این گونه اقدامات به معنای نجات ملت یمن است؟ این همان وضعی بوده که در یمن در جریان است.
 
نبرد کنونی در یمن یک نبرد سیاسی نیست؛ بلکه نبردی برای تعیین سرنوشت ملت یمن است. این‌که این ملت می‌خواهد با عزت، آزاد و مستقل باقی بماند یا خیر؟ من فکر می‌کنم یمنی‌ها به تصمیم‌نهایی خود رسیده‌اند و من اطمینان دارم که سعودی‌ها در پایان کار با شکست تاریخی و بزرگ روبرو خواهند شد. نباید منتظر نبردهای جزئی در یمن ماند و باید منتظر این جنگ بمانیم و افق این جنگ روشن است. ملت یمن از تجهیزات، امکانات و مردان بزرگی برخوردار است و خداوند در کنار ملت مظلوم و مستضعف و رزمندگان یمنی خواهد بود که در حمایت از دین و عزت و کرامت خود انقلاب کرده‌اند. هرگز به این خواسته‌ها پشت نمی‌کنند و شکی در این نیست یمنی‌ها به پیروزی خواهند رسید و این خداوند است که زمان و چگونگی این پیروزی را مشخص خواهد کرد.
 
 
 مجری: عربستان در بحرین به دنبال چه هدفی است؟
 
نصرالله: عربستان سعودی به گونه‌ای رفتار می‌کند، گویا بحرین یک منطقه وابسته به رژیم آل سعود است. من فکر نمی‌کنم حاکمان بحرین، خود برای این کشور تصمیم بگیرند. این حاکمان بدون اجازه آل سعود قادر به تصمیم‌گیری نیستند و امروز جهان به این مسأله اشاره می‌کند. از ابتدای انقلاب و تحرکات مردمی ‌در بحرین در سطوح سیاسی و گفت‌وگوها اوضاع این کشور را زیر نظر داشتیم. تلاش‌هایی برای آغاز گفت‌وگو میان دولت و گروه‌های مخالف بحرین و به موفقیت رسیدن این گفت‌وگو داشتیم. برخی از کشورها در منطقه و جهان وارد این تلاش‌ها شده بودند و ما با برخی از این کشورها ارتباط داشتیم. این کشورها به ما می‌گفتند: «مشکل در رژیم آل خلیفه نیست، بلکه این مشکل در رژیم آل سعود است.»
 
در صورتی که حکام سعودی خواهان گفت‌وگو و دستور کار آن نیستند، هیچ گفت‌وگویی در بحرین آغاز نمی‌شود. بنابراین در درجه نخست، سعودی‌ها مشکل بحرین هستند. از سوی دیگر حاکمان سعودی نمی‌خواهند در بحرین و کشورهای دیگر در همسایه سعودی‌ها یک حاکمیت مردمی‌ شکل بگیرد و انتخاباتی واقعی برگزار شود. یا چرخش مسالمت آمیز قدرت حتی در سطح کابینه باشد. سعودی‌ها چنین وضعی را تحمل نمی‌کنند؛ به ویژه آن‌که بحرین را بخشی از موجودیت خود می‌دانند. سعودی‌ها فکر می‌کنند، در صورتی که مردم بحرین به آزادی خود برسند، باعث تشویق شدن مردم عربستان خواهد شد. سعودی‌ها می‌خواهند این مسأله را القاء کنند که مشکل تنها در مناطق شرقی عربستان است؛ ولی این‌گونه نیست. همه مردم عربستان با مشکلات زیادی روبرو بوده و خواهان تغییر هستند. زمانی که تحرکات مردمی ‌در شماری از کشورهای عربی آغاز شد، شاهد وحشت حاکمان سعودی از احتمال وقوع این تحرکات در عربستان بودیم. امروز اجازه نمی‌دهند ملت بحرین به اهداف خود برسد و در این راه هزینه می‌دهند. هدف این است که باب خواسته‌ها در عربستان سعودی باز نشود.
 
مردم عربستان خواهان حقوق، تغییر و مشارکت در انتخابات هستند. همان‌طور که گفتم نبرد در یمن یک نبرد موجودیتی و برای تعیین سرنوشت این ملت بوده و این وضع برای بحرین نیز صادق است. یکی از مشکلات موجود در بحرین دادن تابعیت به اتباع کشورهای دیگر برای تغییر بافت جمعیتی این کشور است. شمار زیادی از اتباع کشورهای اسلامی‌با خانواده‌های خود در بحرین مستقر شده‌اند، تابعیت این کشور و همچنین شغلی به آنان در ارتش و نیروهای امنیتی بحرین داده شده است. هدف این است که ملتی دیگر جایگزین ملت بحرین شود. این وضع در برابر دیدگان جهان صورت می‌گیرد. در حال حاضر شاهد یک نبرد موجودیتی در بحرین هستیم، این‌که این ملت باقی می‌ماند یا نمی‌ماند.
 
در برابر همچنین شاهد آن هستیم که رژیم بحرین تابعیت این کشور را از بحرینی‌هایی که خواهان حقوق خود هستند، سلب و از کار برکنار می‌کند و اجازه نمی‌دهد شاغل شوند. از داشتن زندگی با عزت منع، زندانی و اخراج می‌شوند. در صورتی که وضع این‌گونه در بحرین ادامه پیدا کند، سکنه این کشور دیگر بحرینی نخواهند بود. این اقدام شبیه سیاست‌های اسرائیل است.
 
هدف صهیونیست‌ها این است که ملتی دیگر جایگزین ملت فلسطین شود. امروز اسرائیلی‌ها در سرزمین اشغالی فلسطین از کشورهای مختلف جهان در این اراضی مستقر شده‌اند و به آنان تابعیت اسرائیلی داده شده است. این وضع را در بحرین نیز شاهد هستیم. می‌خواهند مردم بحرین را به حاشیه برانند و به یک اقلیت تبدیل کنند. همان‌کاری را که با فلسطینیان در اراضی اشغالی سال 1948 کردند. امروز اسرائیلی‌ها فلسطینیان سکنه این منطقه را اعراب سال 1948 معرفی می‌کنند تا هویت فلسطینی این افراد را نابود کنند. امروز این فلسطینیان در این منطقه در اقلیت هستند و افرادی از کشورهای مختلف در شهرهای فلسطین اشغالی مستقر شده‌اند. سعودی‌ها نمی‌خواهند ملت تاریخی بحرین در سرزمین خود باقی بماند و می‌خواهند بحرینی‌ها به یک اقلیت تبدیل شوند و نتوانند آینده خود را در دست داشته باشند. بنابراین بحرینی‌ها در یک نبرد تاریخی حضور دارند و این نبرد محدود نیست. شاید به صورت ظاهری بتوان گفت نبرد اصلاحات و درگیری با رژیم در جریان است، ولی با نگاه عمیق می‌توان گفت یک نبرد موجودیتی در بحرین در جریان است.
 
 
مجری: اوضاع در سوریه را چگونه می‌بینید؟
 
نصرالله: تحولات سوریه با اهدافی همانند تغییرات، اصلاحات، دموکراسی و حقوق بشر نبود و حوادث این کشور نیز این مسأله را نشان داده است. هدف این تحولات سرنگون و ویران کردن سوریه و شاید تجزیه این کشور است. سوریه دارای جایگاه اساسی در محور مقاومت و عنصر قوی در نقش برآب کردن طرح‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه دارد، ولی می‌خواهند سوریه را سرنگون کنند که یک حقیقت است.
 
اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها، سعودی‌ها، برخی کشورهای خلیج فارس، ترک‌ها، گروه القاعده و داعش(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) در این زمینه هم نظر هستند. هر یک از این طرف‌ها دارای اهداف خاص خود هستند، ولی به این نقطه واحد رسیدند که باید از کشورهای جهان، عناصر مسلحی را به سوریه اعزام و نظام این کشور را سرنگون کنند. یک جنگ بین‌المللی علیه سوریه تحمیل و میلیاردها دلار برای ویران کردن این کشور هزینه و صدها تن سلاح وارد سوریه کردند. ده‌ها هزار فرد مسلح از کشورهای مختلف وارد سوریه شده‌اند. در نخستین کنفرانسی که برای تشکیل گروه موسوم به دوستان سوریه تشکیل شد، صد و بیست کشور حضور داشتند.
 
رسانه‌های عربی و بین‌المللی علیه سوریه بسیج شده‌اند و حتی از اقدامات تحریک آمیز مذهبی و از هر اقدام حرام و ممنوعه‌ای در این جنگ به هدف سرنگون کردن نظام سوریه و سلطه بر این کشور استفاده شده است. این دشمنان اطمینان داشتند که در سوریه به پیروزی خواهند رسید.
 
در ابتدا فکر می‌کردند رسیدن به این پیروزی سه تا چهار ماهه خواهد بود و به این سخنان در ریاض، واشنگتن، پاریس، لندن، دوحه و بیروت اشاره می‌شد، ولی شکست خوردند و این شکست دارای دلایل مختلف است .در درجه نخست در کنار یاری خداوند باید به مقاومت مسئولان سوری، ارتش سوریه و بخش بزرگی از ملت سوریه اشاره کنم که در شکست طرح دشمنان تأثیر داشت.
 
سوری‌ها در ابتدا به اهداف واقعی این جنگ پی بردند. در صورتی که اگر مردم سوریه آماده فداکاری نبودند و مقاومت نمی‌کردند، دوستان و متحدان سوریه نیز نمی‌توانستند کاری انجام بدهند. حمایت جمهوری اسلامی ‌ایران، روسیه، ورود رزمندگان حزب‌الله و رزمندگانی از کشورهای دیگر در سوریه در صورتی می‌توانست به نتیجه برسد که ملت سوریه مقاومت کند. در صورتی که اگر شهروندان این کشور مقاومت نمی‌کردند و بشار اسد، رییس جمهور سوریه همانند رییس جمهور سابق اوکراین فرار می‌کرد، همه چیز در سوریه پایان می‌یافت!
 
شجاعت و مقاومت رییس جمهور و ارتش سوریه در برابر همه گروه‌های مسلح، صبر و تحمل ملت سوریه که پنج سال است در حال مبارزه است، مسأله اساسی در هر‌گونه کمک و ابراز همبستگی دوستان و متحدان ملت سوریه بوده است.
 
مسأله دوم در این شکست دشمن، ناشی از وجود متحدان و دوستان واقعی است که در طول پنج سال گذشته ملت سوریه را تنها نگذاشته‌اند. در طول این مدت کشورهای غربی به ویژه آمریکا و همچنین برخی از کشورهای عرب توطئه‌گر تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران‌، روسیه، چین و دوستان که در این محور قرار دارند را از سوریه دور کنند؛ ولی به یاری خداوند شکست خوردند.
 
امروز حقایق بیش از هر زمان دیگری برای ملت سوریه و ملت‌های منطقه روشن شده و مهم‌ترین حقیقت این است که دشمنان خواهان دموکراسی، انتخابات واقعی، حاکمیت مردمی‌ و دولت مقاومت در سوریه نیستند؛ بلکه می‌خواهند یک الگویی از داعش، القاعده و جبهه النصره بر سوریه حکومت کند که یک الگوی زشت و وحشیانه در سوریه و عراق است. شاهد تحول بزرگی در افکار عمومی ‌سوریه، منطقه، کشورهای اسلامی‌ و حتی در عرصه بین المللی هستیم.
 
در پایان سال پنجم مقابله با جنگ تحمیلی بین‌المللی علیه سوریه و در سایه تحولات میدانی، منطقه‌ای و بین‌المللی باید بگویم از مرحله خطر عبور کرده‌ایم و مسأله سوریه یک روند جدیدی به خود خواهد گرفت. شاهد پیشروی‌های خوب میدانی خواهیم بود و این احتمال نیز وجود دارد که راه حل سیاسی مسأله سوریه به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.
 
امروز جهان نگاه واقع‌گرایانه‌ای به سوریه دارد و بیش از گذشته اوضاع این کشور را درک می‌کند. من فکر می‌کنم دشمن در پایان این جنگ شکست خواهد خورد و نمی‌تواند به اهداف خود برسد. ولی این جنگ بخش زیادی از سوریه را ویران کرده و سبب به شهادت رسیدن شمار زیادی از سوری‌ها شده است. آنچه برای سوریه برنامه‌ریزی کرده بودند، بدتر از وضع کنونی بود. این فداکاری‌ها در روند بازسازی سوریه و تثبیت این کشور در منطقه به نتیجه خواهد رسید.
 
 
مجری: از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، کمال تشکر را داریم. باعث افتخار است که در خدمت شما بودم. در پایان، خطاب شما به مردم خوزستان چیست؟
 
نصرالله: بنده برای مردم اهواز و ایران امید دارم که با قدرت در برابر تهدیدات ایستادگی کند. ما همه با وضع و سرنوشت واحدی روبرو هستیم و نمی‌توان اوضاع بحرانی را در منطقه تفکیک کرد. نباید بگوییم مشکل در عراق است و نباید ایرانی‌ها دخالت کنند و این مشکل در ایران است به مردم اهواز چه ربطی دارد و این‌که مشکل در سوریه وجود دارد و به ایران مرتبط نیست.
 
حتی اگر ما اوضاع را تفکیک کنیم، آمریکا و دیگر نیروهای استکباری نگاه واحدی به منطقه دارند و باید همه در کنار یک‌دیگر قرار داشته باشیم. به یک‌دیگر یاری برسانیم. نباید از مسئولیت‌های بزرگ شانه خالی کنیم و وارد موضوعات داخلی شویم. در صورتی که در نبرد بزرگ بازنده شویم، نمی‌توانیم در موضوعات داخلی خود به پیروزی برسیم و همه چیز را از دست خواهیم بود. امروز موجودیت، دین، اسلام، زندگی با عزت و کرامت ما را هدف قرار داده‌اند و امروز مردم اهواز و همه ملت‌های منطقه باید توجه داشته باشیم با یک نبرد و تهدید واحد روبرو هستیم.
 
در صورتی که همه به مسئولیت‌های خود عمل کنیم، می‌توانیم طرح‌های دشمنان را به شکست بکشانیم. ما می‌توانیم این مستکبران، طاغوتی‌ها و غارتگران منطقه‌ای و بین‌المللی را شکست بدهیم. سرنوشت، امکانات و منابع خود را به دست بگیریم، کشورهای خود را بسازیم و به خوبی از منابع خود استفاده کنیم.
 
با وجود رهبری همچون آیت‌الله العظمی‌ امام خامنه‌ای حفظه الله و مراجع بزرگ دینی در نجف اشرف، قم مقدس و همه کشورهای عربی و اسلامی، هوشیاری ملت‌ها و جوانان آگاه و فداکار و حاضر در میدان، تنها به وحدت و انسجام نیازمندیم و من اطمینان دارم که ظلم، ستم و مصائبی که در منطقه وجود دارد، با اراده مردمی ‌می‌تواند پایان یابد.
 
ما بین دو گزینه تسلیم شدن در برابر مصیب و گزینه رویارویی قرار داریم که به پیروزی و تغییر وضع منطقه منجر خواهد شد. کشورهای منطقه امنیت، ثبات، رفاه و زندگی با عزت خود را باز می‌یابند و رسیدن به این اهداف با اراده مردمی‌ ممکن است و این روز به یاری خداوند خواهد آمد. رسیدن به این اهداف با آرزو کردن حاصل نمی‌شود. بلکه باید اقدام جدی، وحدت، انسجام، درک اولویت‌ها، تشخیص درست درباره دوست و دشمن، نرفتن به جنگ‌های اشتباهی و باقی ماندن در جنگ‌ها و رویارویی درست حاصل می‌شود.
 
از خداوند متعال می‌خواهیم ظهور مولانا صاحب العصر و الزمان(عج) را نزدیک کند و ظهور فرج وی که فرج ما و مستضعفان جهان است را برساند. ما و شما را از اتباع، یاری دهنده‌ها و مجاهدین مخلص و صادق وی قرار دهد. در پایان سلام و درود بنده را به آیت‌الله موسوی جزایری و همه عزیزان در اهواز برسانید.
 
/9466/ر
ارسال نظرات