۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۲۹۴۵۶۳
دادستان کل کشور در همایش بررسی فاجعه منا:

وظیفه مهم رییس جمهور و وزارت خارجه برای روشن شدن حقایق/ فاجعه منا و مسجدالحرام بی ارتباط با یکدیگر نیستند

خبرگزاری رسا ـ دادستان کل کشور گفت: با توجه به تأکید آل سعود و دولت حاکم بر عربستان برای از بین بردن آثار جرم و تمامی مستندات و مخفی سازی آن ها، وظیفه دستگاه های کشور از جمله سازمان حج و زیارت، مجموعه سازمان های اطلاعاتی این است که مستند سازی کنند چون با گذشت زمان برخی مستندات از بین می رود.
بررسي زواياي حادثه خونين منا در مدرسه علميه دارالشفاء قم بررسي زواياي حادثه خونين منا در مدرسه علميه دارالشفاء قم بررسي زواياي حادثه خونين منا در مدرسه علميه دارالشفاء قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور امشب در همایش بررسی زوایای حادثه خونین منا که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان این که تعداد ماجران الی الله ایرانی قریب به 500 نفراست، گفت: برخوردهای پس از این حادثه از سوی آل سعود همه نشان از تعلل و کوتاهی دارد البته اگر بتوان اسم آن را سهل انگاری گذاشت.


وی افزود: این حادثه نشان از دیدگاه و سبق تصمیم دارد، آنچه که انجام می شود نشان از یک دولت نادم و پشیمان و عذرخواه از عموم مسلمانان ندارد؛ میزان همکاری هایی که تا کنون بوده بدون تردید به دلیل هشدار حیدری فرزند حیدر کرار مقام معظم رهبری بود که در آل سعود رعب ایجاد کرد.


نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برنامه های حقوقی برای پیگیری فاجعه منا اظهار داشت: از نظر حقوقی ما یک مسأله رسیدگی نظام دادرسی حقوقی داخل را داریم و یک نظام بین المللی و نکته ای هم که وجود دارد در باب مسائل قضایی و حقوقی نمی گنجد که بحث مذاکره و پیگیری های دیپلماتیک است.


وی ادامه داد: با توجه به تأکید آل سعود و دولت حاکم بر عربستان برای از بین بردن آثار جرم و تمامی مستندات و مخفی سازی آن ها، وظیفه دستگاه های کشور از جمله سازمان حج و زیارت، مجموعه سازمان های اطلاعاتی این است که مستند سازی کنند چون با گذشت زمان برخی مستندات از بین می رود.


دادستان کل کشور با بیان این که باید نهادهای مربوط برای مستندسازی بسیج شوند، ابراز داشت: ما برای هر پیگیری به استنادات نیازمند هستیم، اظهارات شاهدان عینی و گواهانی که گواهی دادند بسیار ارزش دارد؛ بنابراین این مسأله ازاهمیت ویژه ای برخوردار است.


وی عنوان کرد: برای پیگیری امور این فاجعه باید از تمامی ظرفیت ها استفاده کرد و هیچ ظرفیتی نباید نادیده گرفته شود، در ظرفیت های بین المللی اگر عربستان حاضر باشد نسبت به این حادثه رسیدگی کند و در این مورد یک کمیته حقیقت یاب با شرکت جمهوری اسلامی که بیشترین آسیب دیده را دارد تشکیل دهد حتما مورد تأیید و تأکید است.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که اگر بتوان با صحبت و کارهای دیپلماسی کارها را حل کرد مخالفتی نداریم، خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که این مسیر یک باب از ابوابی است که می توان فاجعه منا را پیگیری کرد، برای پیگیری های بین المللی سه نوع دادگاه بین المللی داریم.


وی اضافه کرد: یکی از این دادگاه ها دیوان داوری است که این گونه موارد در حوزه کاری آن قرار ندارد، دادگاه دیگر دیوان دادگستری است که مسأله مالی و مدنی قابل پیگیری بوده و نیازمند درخواست هر دو دولت است؛ تنها دادگاه بین المللی کیفیری یا آی سی سی باقی می ماند که جمهوری اسلامی ایران و سعودی ها عضو این دادگاه نیستند.


نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که چون دو کشور در این دادگاه کیفری عضو نیستند باید مسأله از شورای امنیت به آن ارجاع داده شود، گفت: اگر شورای امنیت ارجاع دهد این موضوع در دستور کار قرار می گیرد؛ جنایت علیه بشریت و نسل کسی از مواردی است که در این دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد.


وی افزود: در این جا نکته مهم ارجاع سازمان ملل و شورای امنیت است که طبیعتا باید از سازمان ملل خواسته شود که به موضوع رسیدگی کنند، در مسائل بسیار کوچکتر که جان هزار نفر گرفته نشده همانند مسأله نخست وزیر لبنان در همین دادگاه با ارجاع سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفت.


دادستان کل کشور با بیان این که کشور میزبان حج طبق میثاق ها و معاهدات بین المللی نسبت به مهمان وظایفی دارد، اظهار داشت: کشور میزبان موظف به حفظ امنیت و سلامت مهمان است، غیر معاهدات بین المللی جمهوری اسلامی و عربستان معاهدات فی ما بین نیز دارند؛ چند میثاق درباره همین مسائل حج وجود دارد.


وی ادامه داد: متأسفانه با جریانی مواجه هستیم که میثاق شکن هستند اگر به میثاق هایی که وجود دارد عمل کنند مشکلی وجود ندارد، نخستین پیمان های انسانی و اسلامی از سوی آل سعود مورد خدشه قرار می گیرد؛ بحث قضا و قدر الهی چه بحث نامربوطی است که از سوی آخوندهای درباری و مزدوران آل سعود مطرح می شود.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که آل سعود 1400 نفر را بدون اجازه اولیای دم دفن کرده است، ابراز داشت: شاید اگر اصرار دست اندرکاران ایرانی وجود نداشت همه جنازه ها را همین گونه دفن می کردند؛ دولت عربستان کارشکن و میثاق شکن است.


وی عنوان کرد: آنچه که در جلسات برای پیگیری فاجعه منا مطرح شد این بود که باید از ناحیه شخص آقای رییس جمهور و وزیر خارجه یادداشت های رسمی به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت داده شود و از آنان برای پیگیری و رسیدن به حقیقت درخواست شود اگر این کار با اجماع کشورهایی که آسیب دیده هستند انجام شود؛ تأثیر بیشتری دارد. ریاست جمهوری و وزارت خارجه با عنوان شخصیت های رسمی باید چنین کاری را انجام دهند.


نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که از ناحیه شخص آقای رییس جمهور باید از سازمان ملل برای تشکیل کمیته حقیقت یاب درخواست شود، خاطرنشان کرد: این که رهبر انقلاب فرمودند باید عملیاتی شود که عملیاتی شدن آن با فرستادن یادداشت رسمی صورت می گیرد.


وی اضافه کرد: تشکیل کمیته حقیقت یاب یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و حتما باید ابعاد پنهان مسأله آشکار شود، بیش از هزار سال از یک مسیر برای رمی جمرات می روند فاجعه امسال امری نبوده که حادثه باشد؛ حادثه به معنای یک امر غیر قابل پیش بینی است اما این مسأله هم قابل پیش بینی و هم قابل پیشگیری بوده است.


دادستان کل کشور با بیان این که در زمینه بستن راه اگر به سهولت نتوانیم قصد نتیجه را ثابت کنیم قصد فعل کاملا قابل اثبات است، گفت: بستن چنین خیابان با وجود ازدحام و و جمعی بسیار فراوان کشنده بودنش کاملا قابل پیش بینی است.


وی افزود: قدم به قدم این سرزمین دوربین هایی وجود دارد و تمام مسائل زیر نظر است اما تمام این فیلم ها را حتی در فضای مجازی جمع کردند، در روزهای نخست حادثه فیلم های آن در فضای مجازی قابل دسترس بود اما با یک جست و جو در اینترنت می توان فهمید که همه آن ها جمع آوری شده است تا ادله از بین ببرند.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که ما به دلیل این که دادگاه بین المللی کیفری تحت سیطره استکبار است به آن امیدی نداریم، اظهار داشت: با این وجود باید عمل به تکلیف کرد و از تمامی ظرفیت ها برای پیگیری و حصول نتایج استفاده کرد؛ از راهی که می توان برای احقاق حق قربانیان اقدام کرد باید انجام شود.


وی ادامه داد: تماس گرفتن و رایزنی دیپلماتیگ با تمام کشورهای آسب دیده موضوعی مهم است که باید پیگیری شود تا با همکاری همه کشورها حقیقت مسأله روشن شود؛ خانواده های آسیب دیده و جانباختگان به کنسولگری ما وکالت می دهند تا کارها و تشریفات را پیگیری کنند.


نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شعبه ای در دادسرای تهران برای دریافت شکایات خانواده های آسیب دیده ایجاد شده است، ابراز داشت: در این دادسرا مستندات جمع آوری می شود تا یک اداعانامه بلند علیه آل سعود داشته باشیم که مستند به شکایت است که شکی در آن وجود ندارد.


وی عنوان کرد: ما تحت هیچ عنوانی نمی توانیم از فاجعه منا گذر کنیم و مرور زمان نیز نمی تواند این مسأله را از یاد ما ببرد، نکات بسیار قابل توجهی در این حادثه وجود دارد که حتما غیر طبیعی بودن آن را نشان می دهد؛ شم قضایی و حقوقی می گوید مسأله بستن خیابان در منا با حادثه مسجد الحرام بی ارتباط نیست.


دادستان کل کشور با بیان این که در این گونه جریان ها تنها کسی سود می برد که می خواهد از حاجی و زائر بیت الله الحرام کاسته شود، خاطرنشان کرد: دشمن می خواهد علاقه به حج در مسلمانان کم رنگ شود و درصدد است که حج مشتری نداشته باشند یا تعداد را به حداقل برسانند.


وی اضافه کرد: استکبار و خودخواهی سعودی ها در عرصه های گوناگون بلاهایی بر سر اسلام و مسلمانان درآورده که دل همه مسلمانان از آل سعود خون است، آل سعود تداوم راهبردی جریان استکبار در منطقه است.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که امروز همه مسلمانان متوجه بیت الله الحرام هستند، گفت: این جریان انحراف فکری که آل سعود ایجاد کرده و در حال ادامه دادن آن است، متأسفانه روز به روز در حال سرایت کردن به دیگران است.


وی افزود: این مسأله می طلبد که حوزه ها به ویژه حوزه علمیه قم فعالیت جدی تری داشته باشند، برخی از استان ها و جوانان کشور در خطر همین افکار انحرافی هستند و نوع این انحرافات بسیار خطرناک است؛ این مسأله ایجاب می کند که حوزه های علمیه جامعه را آگاه کنند، نقش حوزویان بسیار مهم و بی نظیر است؛ باید اندیشید که چکار باید انجام داد تا ملت ایران در برابر این هجمه ها واکسینه شود و هم جهان اسلام از این مسائل مصون بمانند./1323/پ201/ش

ارسال نظرات