۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۹۵۱۶۱
به همت پژوهشگاه مطالعات جهان؛

نشست برند سازی در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «برند سازی در رقابت های انتخاباتی آمریکا» به همت پژوهشگاه مطالعات جهان برگزار شد.
انتخابات آمريکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد کمالی زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه جهاد دانشگاهی در نشست «برندسازی در رقابت های انتخاباتی آمریکا» که چهارشنبه 22 مهر ماه به همت پژوهشگاه مطالعات جهان در سازمان بسیج رسانه برگزار شد، گفت:برند، علم تدعی ساز است و مفهوم برند در عرصه تجاری بیش از یک قرن و نیم سابقه دارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار داشت: از دل برند ها علم بازاریابی به وجود آمد، این علم به صورت تخصصی در دانشگاه ها تدریس می شود، به نوعی برند نمادی از یک کالا بود که آن را از سایر کالاها متمایز می کرد، برند تمام هویت یک محصول است و در جهان امروز بسیار حائز اهمیت و اعتبار است.

 

کمالی زاده در ادامه با بیان اینکه قوانینی به وجود آمد که یک محصول را به برند تبدیل کرد تا اعتبار آن حفظ شود، خاطرنشان کرد: قوانین برند داشتن یک هدف بزرگ است و برندی مانند اپل هدفش این بود که جهان را تغییر دهد و هدف آن تنها فروش تبلت و یا لب تاب نبوده است، کوکاکولا هم اعلام می کند که نشاط و شادی را می فروشد و هدف آن فروش یک محصول نیست.

 

وی افزود: اوباما هم می گوید که هدف او تغییر جهان است نه اینکه رییس جمهور شود، متخصصان علوم سیاسی در رقابت های انتخاباتی که نقش مهمی در نظام سیاسی دارد به فکر افتادند تا قوانین برند سازی تجاری را در سیاست به کار ببرند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه تا برند سازی سیاسی را ندانیم امکان تحلیل رقابت های سیاسی آمریکا را نداریم، گفت: تمام قوانینی تجاری از جمله برندسازی در حوزه سیاست هم هست، در جریان انتخابات آمریکا رقابت ریاست جمهوری بین نیکسون و کندی در دهه 70، تجربه نشان داد که برند سازی اهمیت دارد، کندی در تلویزیون از زبان بدن تصویر بهتری در ذهن مخاطب خلق کرد و با وجود اینکه حرف های نیکسون در رادیو بهتر بود اما کندی به ریاست جمهوری انتخاب شد.

 

کمالی زاده با اشاره به شکست حزب کارگر انگلیس در دهه 90 مطرح کرد: رهبران برای عدم شکست حزب کارگر از کارشناسان برندسازی استفاده کردند، برای همین شخصی که نماد حزب کارگر جدید بود یعنی تونی بلر است انتخاب شد، وقتی دوباره برند حزب کارگر سقوط کرد آنها به سراغ کارشناسان رفتند و سپس بعد به بلر پیشنهاد می دادند که خودش را در معرض محاکمه قرار دهد تا مردم تخلیه شوند، چند ماه بعد حزب کارگر رشد کرد و برند سازی سیاسی عامل این موفقیت بود.

 

وی با بیان اینکه برندها در عرصه سیاست یک راه میانبر هستند، خاطرنشان کرد: برند حزبی مثل یک برند معتبر است و مردم به کاندیدا رای می دهند، رفتار رای دهندگان در انتخابات مثل رفتاری است که برای خرید کالا انجام می شود.

 

کمالی با بیان اینکه در انتخابات 2008 آمریکا اوباما مهم ترین برند در جهان شد، مطرح کرد: اوباما یک شخصیت ساخته شده است در حالی که با شخصیت خود تفاوت دارد، ریگان مهم ترین رییس جمهور آمریکا هم از قدرت تصویر استفاده کرد و با کارتر به مبارزه برخواست  چرا که کارتر در پیروزی انقلاب ایران شکست خورده بود، ریگان در حالی روی کار آمد که  مردم او را قهرمان رویای خود در فیلم های هالیودی می دانستند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه جهاد دانشگاهی با تأکید بر اهمیت اصل تمایز با یک رقیب برای برند سازی،گفت: برند باید اصیل و تک باشد، شعار آن از خودمان باشد و تقلید ناشیانه از شخص دیگر نباشد پشت سر هر برند معروف داستان و روایتی است.

 

وی در پایان صحبت های خود در رابطه با دیگر ویژگی های برند اظهار داشت: برند باید ساده باشد و احساسات و عواطف را برانگیزد./818/202/ب3

ارسال نظرات