۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۹۵۳۱۴
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

انسان باید مسیر مصرف کردن نعمت های خدا را تشخیص دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به آیه 7 سوره ابراهیم در مورد شکر و کفران نعمت، گفت: مومن بایستی در استفاده از نعمت های خدا مسابقه بگذارد زیرا انسان نمی داند تا چه زمانی در قید حیات است.
انسان باید مسیر مصرف کردن نعمت های خدا را تشخیص دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در سلسله مباحث نهج البلاغه که در مسجد هفتاد و دوتن مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به آیه 7 سوره ابراهیم در مورد شکر و کفران نعمت گفت: مومن بایستی دراستفاده از نعمت های خدا مسابقه بگذارد زیرا انسان نمی داند تا چه زمانی در قید حیات است مومن نبایستی از نعمت های خدا نادرست و در مسیر باطل استفاده کند، انسان بایستی نعمت های خدا را در مسیر متحول شدن به نور خدا و مسیری که خداوند برای انسان معین کرده بهره ببرد.

 

این استاد دانشگاه افزود: انسان بایستی مسیر مصرف کردن نعمت های خدا را تشخیص دهد اولا بایستی از عقل که بعنوان پیامبر درونی در وجود انسان قرار دارد استفاده کند زیرا عقل قاضی است که هیچگاه کلاه سر انسان نمی گذارد مگر آنکه انسان جاهل باشد و جهل بر نفس انسان غالب باشد در اینصورت انسان نمی تواند به مسیر الهی نایل شود.


وی تصریح کرد: انسان بایستی احکام شرعی را بیاموزد و در مسیر زندگی خود استفاده کند به نحوی که زندگی انسان معنای معنوی بگیرد، احکام شرعی برای نجات بشر تعیین شده اند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: کاش انسان اگر نعمتی را نابجا استفاده می کرد آن نعمت از انسان گرفته می شد نباید انسان تصور کند دین داری یعنی آمده شدن انسان برای پذیرفتن صرفا مصیبت ها و مشقت ها.

 

وی تاکید داشت لذتی که انسان دین دار از زندگیش بهره مند می شود لذتی حلال و شیرین تر از منفعت مادی است و نیز موجب تعالی و رشد انسان می شود هر چقدر انسان متدین تر باشد لذتی که از دینداری نسیب می شود بیشتر است.

 

وی در ادامه افزود: انسان بایستی مراقب باشد از نعمت هایی که در اختیارش هست درست استفاده کند مومن بایستی مسابقه بگذارد در مسیر استفاده کردن از نعمت های خدا زیرا نعمت های خدا سبب نزدیک شدن انسان به خدا می شود.

 

اسماعیلی با اشاره به احادیث معصومین(ع)در خصوص فضیلت های روز اول محرم افزود: روز اول محرم روزی است که اگر مومن حتی به اندازه پر مگس چشمانش بخاطر ابا عبدالله تر شود و اشک روانه شود آن شخص پاداشی بر خدا واجب است و بهشت برای او به کمتر از بهشت نیز راضی نخواهد شد .

 

وی افزود: امام صادق (ع) در یک حدیث طولانی حطاب به هارون فرمودند هرکس یک بیت شعر در وصف امام حسین (ع) بگوید و یک شخصی را بگریاند بهشت بر او واجب می شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه روزی ابن شبیب خدمت امام رضا (ع) آمد و گفت امروز میدانی چه روزی است گفت: امروز اول محرم است  آن حضرت فرمود: ای فرزند شبیب از فرصت های زندگی درست استفاده کن هر وقت مصیبیتی بر تو وارد شد گریه کن و به ابا عبدالله (ع) توسل کن، ابن شبیب اگر می خواهی در بهشت همجوار ما باشی با مصیبت ما ناراحت باش و با شادی ما شاد باش./817/202/ب3

ارسال نظرات