۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۲۹۵۳۵۲
آیت الله مهدوی:

معرفت مقدمه عبودیت محض است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند در آیاتی هدف از خلقت را عبودیت و معرفت بیان کرده و برای عبد شدن نیاز به یک پیش مقدمه می‌باشد و آن شناخت خداوند است و قدم اول هدف خلقت، معرفت و شناخت مقدمه عبادت است.
آيت الله مهدوي، عضو مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری در اولین شب از ماه محرم الحرام در مسجد جامع نجف آباد، با بیان آیه 56 سوره ذاریات درباره ویژگی های عبد محض گفت: صریح این آیه در خلقت انسان برای بندگی است که خداوند با تعبیر لیعبدون به آن اشاره کرده است.

 

وی با بیان این که ما باید عبد محض خدا باشیم، افزود: در حدیث عمان بصری که از امام صادق(ع) به ویژگی های بندگی اشاره شده است که عبد واقعی خود را تسلیم محض و صد درصد مولا می داند.

 

آیت الله مهدوی در ادامه بیان داشت: امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند کسی که خودش را حقیقتاً عبد خدا می داند، که آنچه مالک است، مال خدا بداند که نشانه اش آن است که به راحتی در مسیر فرمان وجوبی و استحبابی انفاق کند چون تنها خودش را در برابر اموالش واسطه می داند و این نشانه عبودیت است.

 

معرفت مقدمه عبودیت است

وی مدبر اصلی امور را خدا دانست و با بیان این‌که این اعتقاد از دیگر ویژگی‌های عبد محض است، گفت: بنده واقعی کسی است که در برابر تمام امور دنیایش تنها اطاعت و فرمانبر الهی باشد که نشانه چنین افرادی این است که مصائب دنیا را به راحتی هضم می کنند چنان که در روایت است که وقتی نعمتی به پیامبر می رسید، الحمدالله علی کل نعمه و در برابر مصائب می فرمود، الحمدالله علی کل حال.

 

عضو مجلس خبرگان درباره ویژگی دیگر عبد واقعی گفت: عبد محض کسی است که تمام اوقات شبانه روز خود در فرمانبری از اوامر الهی صرف کند و چنان در اموراتش برنامه ریزی وجود دارد، که وقت خود را صرف جدل، و مباحث بیهوده نمی گذراند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به این آیه هدف خلقت، عبودیت است و برای عبد شدن نیاز به یک پیش مقدمه است و آن شناخت خداوند است و قدم اول هدف خلقت، معرفت است و شناخت مقدمه عبادت است.

 

آزادی واقعی، بی نیازی از اطاعت غیر خدا است

آیت الله مهدوی با بیان آیه 12 سوره طلاق که خداوند به معرفت و شناخت تأکید کرده است، افزود: برای وصل کردن این دو هدف خلقت، یعنی عبودیت و معرفت با توجه به حدیثی از امام حسین(ع) که فرمودند: خدای متعال هیچ منظوری از خلقت نداشت جز این که اول مردم خدا را بشناسند، بندگی او را بکنند و بی نیاز از اطاعت غیر خدا می شوند و این همان معنای آزادی است.

 

وی با تأکید بر این که آزادی در عبودیت خدا است، بیان داشت: انسان در جاده دنیا همیشه مطیع است و این اطاعت تنها دو حالت دارد، اطاعت از عقل و اطاعت از نفس و آنانی که با گناه و فساد تصور می کنند، آزاد هستند، اطاعت کنندگان نفس اند و برای رسیدن به آزادی واقعی، تنها باید عبد و مطیع خدا بود.

 

عشق و محبت به خداوند، موتور درونی بندگی است

عضو مجلس خبرگان در ادامه درباره راه های رسیدن به معرفت و عبودیت بیان کرد: جلب منفعت یا همان بهشت، دفع مفسده یا ترس از جهنم و محبت و عشق به خداوند سه جاده ای است که انسان را به عبودیت می رساند.

 

وی درباره تفاوت میان این سه راه گفت: آنانی که به خاطر طمع یا از ترس، عبادت می کنند، همان افرادی هستند که در کنار عبادت، گناه نیز مرتکب می شوند و تنها عشق و محبت به خداوند به عنوان موتور درونی انسان است که هر چه شدت بگیرد بر خلاف محبت های دنیایی، انسان را به کمال واقعی بیشتر نزدیک می کند و محبت به اهل بیت از همین قسم است./1306/202/ب1

ارسال نظرات