۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۲۹۵۶۴۳

مراسم گرامیداشت سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان به دست رژیم پهلوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ربانی گفت: واقعه 24 مهر و به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان کمتر از قیام مردم تبریز و یا وقایعی از این دست نیست از این رو باید با توجه ویژه به این مطلب همواره یاد آن روزها به نسل های بعد از ما منتقل تا عظمت این انقلاب را درک کنند.
مسجد جامع کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، مراسم گرامیداشت سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان به دست رژیم فاسد پهلوی؛ به همت ستاد اقامه نماز جمعه کرمان و شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کرمان در مسجد جامع کرمان برگزار شد.

 

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و با اجرای تواشیح گروه نور الزهرا و مدیحه سرایی بلبل گلستان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)؛ حاج آقا گلچین ادامه یافت.

 

در ادامه حجت الاسلام محمد ربانی از شاهدان و حاضران واقعه 24 مهر به عنوان خاطره گوی انقلاب اسلامی به بیان جزئیات وقایع آن روزها پرداخت و ضمن بیان سختی های آن دوران اظهار داشت: روز دوشنبه 24 مهر سال 1357 مردم مومن کرمان به دعوت علمای بزرگ شهر کرمان همچون آیت الله صالحی کرمانی و آیت الله حقیقی در مکان مسجد جامع کرمان به دلیل گرامی داشت شهدای میدان ژاله و اولین سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی خمینی تجمع کردند.

 

وی ادامه داد: در آن روزها حالت امنیتی شدیدی بر میدان مشتاق و خیابان شریعتی فعلی حاکم بود به حدی که حتی برای رفت و آمدهای معمول دچار مشکل بودیم و مشاهده کردیم که عده ای از اراذل و اوباش با چماق که در میدان مشتاق تجمع کرده بودند در حال نزدیک شدن به مسجد جامع هستند.

 

حجت الاسلام ربانی افزود: با ورود این اراذل به مسجد و حمله آنان به مردم، عده ای از مردم خواستند جلوی آنان را بگیرند که دیدند ماموران حکومتی به حمایت از این اراذل برخواسته و به مردم حمله کردند؛ در این شرایط مردم که راهی برای فرار از این صحنه نداشتند از این رو به داخل مسجد پناه آوردند؛ اما در عین ناباوری دیدیم که با گاز اشک آور و گازخفه کن وارد حریم مسجد شدند و مسجد را به آتش کشیدند؛ که این واقعه موجب شهادت دو برادر بزرگوار؛ شهید محمد باقدرت جوپاری و شهید یزدان شناس شد و بسیاری از زنان و مردان مومن و خداجوی زخمی شدند.

 

وی افزود: پس از این؛ ما شاهد آن بودیم که به مغازه های اطراف مسجد نیز حمله کردند و با غارت و از بین بردن اموال اشخاص انقلابی سعی در ایجاد اذیت و آزار آنان داشتند که در این شرایط آقای عقابیان وارد مغازه خود شد و عکس امام را روی میز گذاشته و اظهار کرد که تمامی زندگی اش را فدای راه امام می کند.

 

حجت الاسلام ربانی در ادامه خاطر نشان کرد: واقعه 24 مهر و به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان کمتر از قیام مردم تبریز و یا وقایعی از این دست نیست از این رو باید با توجه ویژه به این مطلب همواره یاد آن روزها به نسل های بعد از ما منتقل شود تا عظمت این انقلاب را درک کنند.

 

وی اظهار داش: مسوولان با همت و برنامه ریزی خود در این راستا تلاش کنند و شرایطی را فراهم کنند تا بازمانده های انقلابی این واقعه هر ساله در این روز با مقام معظم رهبری دیدار کنند و به این شکل این مقطع را تثبیت کنند تا به فراموشی سپرده نشود.

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام مدرسی در رابطه با این واقعه به سخنرانی پرداخت و سپس نماز جمعه این هفته به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید یحیی جعفری نماینده ولی فقیه کرمان اقامه شد./9703/202/ب1

ارسال نظرات