۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۹۶۴۳۵
همزمان با ششمین روز ماه محرم؛

همایش نوجوانان حسینی در امامزادگان شاخص خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: همزمان با ششمین روز ماه محرم همایش نوجوانان حسینی با عنوان «احلی من العسل» با حضور جوانان و نوجوانان دانش آموز در امامزادگان شاخص این استان برگزار می شود.
همايش احلي من العسل

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری همایش نوجوانان حسینی در پنج امامزاده شاخص شهرستان های مختلف استان خبر داد و افزود: این مراسم ها همزمان با ششمین روز از ماه محرم و روز قاسم بن الحسن، با عنوان«احلی من العسل» با حضور جوانان و نوجوانان دانش آموز خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه برگزاری همایش های بزرگ احلی من العسل با شرکت نوجوانان حسینی برنامه ای کشوری است که سه شنبه، بیست و هشتم مهرماه ساعت 10 صبح در امامزاده های شاخص سراسر کشور آغاز می شود، اظهار کرد: همایش محوری احلی من العسل در استان خراسان شمالی در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی ادامه داد: همچنین این همایش در شهرستان شیروان در محل امامزاده غیبی(ع)، اسفراین در امامزاده سیدجعفر(ع)، فاروج در امامزاده عبدالرحمن(ع) خرق و در شهرستان مانه و سملقان نیز در محل حرم امامزاده اسحاق(ع) لنگر برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: مراسم های مزبور با حضور نوجوانان و جوانان عاشورایی برگزار شده و در آنها برنامه هایی از قبیل سخنرانی ائمه جمعه و روحانیان برگزیده، مداحی و مرثیه سرایی و عزاداری پیش بینی شده است.

 

حجت الاسلام سهرابی گفت: در همایش های احلی من العسل در استان خراسان شمالی نوجوانان عاشورایی در حالی که پیشانی بندهای مزین به عبارات «یا اباعبدالله الحسین(ع)»، «یا ابوالفضل(ع)» و «یا قاسم بن الحسن(ع)» را به سر بسته اند به تبعیت از نوجوان 13 ساله صحرای کربلا با امام حسین(ع) تجدید بیعت می کنند.

 

وی اضافه کرد: محوری ترین سوگواره حضرت قاسم(ع) در استان خراسان شمالی در حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع) در بجنورد برگزار شده و پیش بینی می شود حدود سه هزار دانش آموز در آن شرکت کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه همایش های احلی من العسل با حضور گسترده هیئات دانش آموزی خراسان شمالی برگزار می شود، افزود: هدف از برگزاری این همایش ها تجدید بیعت با امام حسین(ع) و یادآوری وظیفه دانش آموزان در قبال خون شهدای کربلا و شهدای راه اسلام است.

 

به گفته وی در این مراسم دانش آموزان نوجوان برنامه هایی چون عزاداری، مرثیه سرایی مداحان برجسته و نوجوان اهل بیت(ع)، قرائت میثاق نامه با آرمان های انقلاب، رهبری و شهدای هشت سال دفاع مقدس و غیره را اجرا می کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: همایش احلی من العسل در بجنورد با سخنرانی حجت الاسلام قدرتی و مداحی مرتضوی، در شیروان با سخنرانی حجت الاسلام حسین کوثری و مداحی زعفرانی، اسفراین با سخنرانی حجت الاسلام حسینی و مداحی کیانژاد، فاروج با سخنرانی حجت الاسلام سجادی و مداحی حسینی و در شهرستان مانه و سملقان نیز با سخنرانی حجت الاسلام زمانی و مداحی مقتدایی برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه همایش های احلی من العسل با مشارکت نهادهای آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی برگزار می شود، یادآور شد: این همایش در مرکز استان به صورت زنده و مستقیم از شبکه دو سیما و سیمای استانی اترک به مدت زمان 100 دقیقه پخش می شود.

 

گفتنی است، سوگواره «احلی من العسل» در واقع برگرفته از پاسخی است که حضرت قاسم بن الحسن(ع) در شب عاشورا به عموی بزرگوارش، حضرت سیدالشهدا(ع) در جواب سؤال «مرگ در نزد تو چگونه است؟» داد.

 

حضرت قاسم 13 ساله در جواب سؤال امام حسین(ع) که از او پرسید مرگ در نزد تو چگونه است؟، گفت: مرگ در نزد من شیرین‌تر از عسل (احلی من العسل) است.

 

عمق و پهنای دید این نوجوان 13 ساله، به نوعی نشان دهنده مکتب اهل بیت(ع) و نوع نگاهشان به مرگ و زندگی است و این که اگر مرگ در راه خدا در راستای رسیدن به مقام قرب الی الله باشد، پس این نوع مرگ، بسیار شیرین است و می‌تواند به تعبیری «شیرین تر از عسل» هم باشد./9314/302/ب1

ارسال نظرات