۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۹۶۷۷۱

معرفی سری دوم آثار دانشگاهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی + دانلود

خبرگزاری رسا ـ سری دوم کتاب‌های مرجع دانشگاهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اجتماعی منتشر شد.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در ادامه انتشار دیجیتال کتب مرجع دانشگاهیپژوهشگاهعلوم و فرهنگ اسلامی ، سری دوم آثار جدید دانشگاهی شامل: تفکر نظری در جامعه شناسی، جمهوری اسلامی و مسئله هویت ملی، درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتالهین، درس گفتارهایی در فقه سیاسی، درسنامه سیره سیاسی نبوی (مبانی، حکومت و رفتار سیاسی)، درسنامه مهدویت، مناسبات اخلاق و سیاست در اندیشه اسلامی‏، نقد تبیین کارکردی دین و دین، رسانه، ارتباطات اجتماعی منتشر شد.

1. تفکر نظری در جامعه شناسی / ویلیام اسکیدمور / پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

کتاب تفکر نظری در جامعه شناسی اثر ویلیام اسکیدمور را که به همّت جمعی از مترجمان اندیشه ور به زیور طبع آراسته شده است، می توان به دلیل برخورداری از برخی ویژگی های برجسته، مانند اشتمال بر اطلاعات و پیش زمینه های لازم برای درک نظریه های جامعه شناسی، اسناد و اتقان مناسب، شیوایی و روانی، زبده گویی و اقتصار، انسجام و چینش موزون، ارایه شواهد و مثال های گویا از بهترین آثار نظری موجود محسوب می شود.

 

 جهت دانلود نرم افزاراینجا را کلیک نمایید.



2. جمهوری اسلامی و مسئله هویت ملی / علیرضا زهیری / پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

کتاب حاضر از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است: در فصل اول با ارائه الگوی مطالعه نظام سیاسی به چارچوب نظری پرداخته و علاوه بر مفهوم و کارویژه­های نظام سیاسی به بررسی مفهوم هویت و رویکردهای مربوط به آن اشاره نموده است.

 

  جهت دانلود نرم افزار اینجا را کلیک نمایید.


3. درآمدی بر فلسفه سیاسی صدرالمتالهین / سید خلیل الرحمان طوسی / پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

نویسنده در این کتاب با نگاهی نو به فلسفه متعالیه و به مدد باز خوانی اصول فلسفه صدرایی اعم از مباحث وجود، مابعد الطبیعه ، معرفت شناسی و علم النفس مخاطب را با مبانی و خواستگاه فلسفی عرفانی اندیشه سیاسی ملاصدرا آشنا می‌کند ؛ از این رو خواننده علاوه بر یافتن قرائنی جدید از فلسفه ملاصدرا و دیگر مباحث سنتی این مکتب ، برای اولین بار به کاربرد های علمی حکمت متعالیه نیز دست خواهد یافت .  نظریات حکیم ملا صدرا در باب جامعه، عدالت اجتماعی، جامعه فاضله، حکومت مطلوب و شرائط حاکمان در الگوی سیاسی حکمت متعالیه از مبانی خواندنی این اثر است. ا

 

ین کتاب از مقدمه و فصول: «شرایط فرهنگی و سیاسی در عصر ملاصدرا، جایگاه سیاست در حکمت متعالیه، عدالت، مدینه فاضله و رئیس مدینه» گردآوری شده است. فصل اول این کتاب به «حکومت صفویه و علمای شیعه، ملاصدرا و حکومت صفویه، اولویت‌‌های ملاصدرا» پرداخته است. در بخش حکومت صفویه و علمای شیعه، می‌خوانیم: «آنچه از میان تاریخ و اسناد و همچنین سخنان ملاصدرا معلوم می‌شود این است که وی را باید فیلسوف عارفی دانست که تعریف جدیدی از فقاهت و اجتهاد ارائه و اشکالات عمده ای بر برخی فقها، محدثان و صوفیان وارد می‌کند. 

 

 نویسنده در فصل دوم مطالبی را در رابطه با «تعریف سیاست از نگاه ملاصدرا، سیاست و شریعت، انسان‌شناسی و سیاست متعالیه‌، اخلاق و سیاست متعالیه‌، عرفان و سیاست متعالیه و تناظر عالم صغیر و عالم کبیر» به نگارش درآورده است. نویسنده در بخش اخلاق و سیاست متعالیه، آورده است: «تقسیم‌بندی حکمت به دو قسم حکمت نظری و حکمت عملی که ارسطو ارائه کرد، مورد قبول تمامی فیلسوفان اسلامی قرار گرفت. این تقسیم‌بندی، سیاست را ذیل حکمت عملی قرار می‌دهد. معرفت سیاسی نزد ارسطو و فیلسوفان اسلامی، یکی از سه شاخه حکمت عملی یعنی اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن است. این دسته از فیلسوفان، سیاست را علم به مشارکت انسان‌ها در جامعه برای تأمین مصالح اجتماعی و بقای نوع بشر تعریف کرده‌اند». عناوین «عدالت فردی و عدالت اجتماعی، حقیقت عدالت، تلازم عدالت اجتماعی و عدالت فردی، عدالت اجتماعی و حکمت متعالیه، عدالت و متابعت از قانون، عدالت و آزادی و عدالت و مسأله حقوق برابر» در فصل سوم آمده است.

 

در قسمت عدالت فردی و عدالت اجتماعی،می‌خوانیم: «عدالت یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم علوم انسانی است و ارتباط و نسبت آن با مفاهیمی اجتماعی و سیاسی چون آزادی، حقوق، اخلاق، و غیره، بر این پیچیدگی افزوده است. مفهوم عدالت در یک تقسیم به دو حوزه عمده عدالت اجتماعی و عدالت فردی تقسیم می‌شود که عدالت اجتماعی در فلسفه سیاسی و عدالت فردی در فلسفه اخلاق بررسی می‌شود.  مؤلف در فصل چهارم موضوعات «مدینه فاضله منزلی از منازل سلوک، مدینه فاضله عالم گذر به قیامت کبری و سعادت قصوی، تحلیلی عرفانی فلسفی از آرمان شهر متعالیه و برخی از ویژگی‌های مدینه فاضله» را مورد بررسی قرار داده است. در رابطه با تعریف مدینه فاضله در این کتاب آمده است: «اصطلاح مدینه فاضله که برای نخستین بار فارابی از آن در فلسفه سیاسی اسلام استفاده کرد، امروزه به نام آرمان‌شهر از آن تعبیر می‌شود. ریشه یونانی این نام از «toposـou» به معنای لامکان است. این نام به این اشاره دارد که گویا چنین شهری را مکانی خیالی و دور از واقعیت می‌دانستند؛ جامعه‌ای که اهل آن به دور از هرگونه نگرانی و ترس و آسوده از اندیشه مرگ به کار مشغول‌اند.« فصل پنجم موضوعات «نظر ملاصدرا درباره حقیقت نبوت، ریاست سیاسی بعد از نبی و امام، ملاصدرا و ریاست سیاسی بعد از نبی و امام و وجوب عقلی متابعت از عارف کامل» را در خود جای داده است. نظر ملاصدرا درباره حقیقت نبوت، در این کتاب این‌گونه به نگارش آمده است: «بدون تردید منصب مطلقه و مصداق کامل و تام ریاست مدینه در فرهنگ سیاسی اسلام متعلق به نبی است؛ از این‌رو بخشی از فصل‌های کتاب‌های فلسفه سیاسی اختصاص به نبی و جایگاه سیاسی او دارد. مقصود فیلسوف از ارائه و بسط این مبحث، در واقع ارائه الگویی برای منصب سیاسی مدینه به طور عام است. بدیهی است بشر همیشه از نعمت وجود نبی برخوردار نیست و باید برای دوران عادی نیز ملاکی از الگوی کامل به دست آورد. این الگوی کامل با عنوان رئیس اول تعبیر می‌شود.

 

 جهت دانلود نرم افزار اینجا را کلیک نمایید.

4. درس گفتارهایی در فقه سیاسی / منصور میراحمدی و دیگران / پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

اثر حاضر به معرفی فقه سیاسی برای دانشجویان و دانش­پژوهان علوم سیاسی می­پردازد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی درس 3 واحدی با نام «فقه سیاسی» وارد دروس دوره کارشناسی ارشد علوم سیاسی گردید. هدف این درس آشنایی دانشجویان با فقه سیاسی و موضوعات مرتبط با آن است. این درس در کنار دیگر دروس اسلامی، وضعیت خاصی را برای مجموعه برنامه درسی رشته علوم سیاسی ایجاد کرده است؛ وضعیتی که در آن دانشجویان افزون بر آشنایی با جدیدترین نظریه­های مطرح شده در دنیا درباره سیاست، با دیدگاه اسلام نیز آشنا می­گردند.

 

جهت دانلود نرم افزاراینجا را کلیک نمایید.

5.
 درسنامه سیره سیاسی نبوی (مبانی، حکومت و رفتار سیاسی) / عبدالوهاب فراتی / پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

بررسی سنت و «سیره سیاسی پیامبر» اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در مکه و مدینه و بازخوانی آن تا تاریخ صدر اسلام از منظری کاملا سیاسی است. این مجموعه متن بازنوشته شده‌ی مجموعه مقالاتی است که در همایش سیره سیاسی پیامبر اعظم که توسط پژوهشکده‌ی علوم و اندیشه‌ی سیاسی برگزار گردیده ارایه شده و ضمن نه فصل سامان یافته است. بررسی سرشت و ماهیت دولت نبوی، بیعت و نقش آن در دولت نبوی، شورا و نقش آن در «دولت نبوی»، دولت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و مخالفانش، سیاست خارجی دولت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، جنگ و جهاد و سیره نظامی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و معرفی احزاب و گروه‌های سیاسی عصر وی، برخی از این عناوین را تشکیل می‌دهند.

 

   جهت دانلود نرم افزار اینجا را کلیک نمایید.

 

6. درسنامه مهدویت / خدامراد سلیمیان

یکی از نیازهای اساسی در ترویج درست و اصولی مباحث مهدویت متن های آموزشی دقیق و جامع است که متأسفانه به پدید آوردن آن چندان اهتمامی صورت نگرفته است. این کتاب به عنوان نخستین درسنامه در مباحث مهدویت آغازی است بر راه طولانی که به دست خدامراد سلیمیان مؤلف این اثر صورت گرفت.

 

نگارنده که مدعی است مجموع مباحث مهدویت را در 4 جلد پیش بینی کرده در این جلد مباحث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام را از آغاز تا هنگام به امامت رسیدن در 14 درس تنظیم کرده که با درس 15 که معرفی کتاب است یک مجموعه 15 درسی شکل گرفته است.

 

جهت دانلود نرم افزار اینجا را کلیک نمایید.

7.
 مناسبات اخلاق و سیاست در اندیشه اسلامی / نجمه کیخا / پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

 اخلاق و سیاست به عنوان دو مفهوم فربه در حوزه حکمت عملی و در جریان زندگی متغیر و پرتکاپوی اجتماعی بشر، نیازمند بازنگری و تأمل مداوم­اند. بی­شک فهم عوامل تأثیرگذار در ترسیم ارتباط این دو مقوله بر درک صحیح­تر مناسبات این دو در جامعه امروزین یاری خواهد رساند. در اثر حاضر اهتمام بر آن بوده است تا با بررسی اندیشه سه تن ازمتفکران مطرح در زمینه اخلاق و سیاست (محقق سبزواری، محقق نراقی و امام خمینی) در سه دوره تاریخی، ضمن طرح مباحث و پرسش­های جدی در عرصه اخلاق و سیاست اخلاقی جدید و تغییر شرایط سیاسی اجتماعی موجود مورد ارزیابی قرار دهد و عوامل تأثیرگذار در این زمینه را معین نماید.

 جهت دانلود نرم افزار اینجا را کلیک نمایید

8. نقد تبیین کارکردی دین / امان الله فصیحی / مرکز مطالعات فرهنگی - اجتماعی

دین از جمله پدیده‌های حیات انسانی است که توجه اندیشمندان رشته‌های مختلف علوم انسانی را به خود جلب نموده است و عالمان هر رشته به مقتضای رشته علمی خود به مطالعه آن پرداخته است. در یک تقسیم بندی کلان می‌توان گفت دو دسته علوم مختلف پیرامون دین شکل گرفته است. دسته نخست علومی است که از درون به مطالعه دین می‌پردازند؛ در این رویکرد پژوهشی به مطالعه مشخصات، احوال ذاتی، اجزا و مناسبات درونی و جهت گیری‌های قصد شده دین پرداخته می‌شود. علوم که از این منظر به مطالعه دین می‌پردازند ریشه در آموزه‌های خود دین دارند و به معارف و علوم دینی معروف است. دسته دوم علومی هستند که از منظر برون دینی به مطالعه دین اقدام می‌نمایند؛ این دسته از علوم نحوه شکل گیری دین، آثار و عوارض دین در جامعه، تاریخ و تجلیات آن در ذهن، اخلاق و رفتار فرد را مطالعه می‌کند.

 

ساختار این نوشتار از این فصول تشکیل شده است: فصل نخست به تعریف مفاهیم اساسی تحقیق اختصاص یافته است. فصل دوم این نوشتار، خصوصیات رهیافت کارکردی و کاربردهای آن در قالب توجیهات کارکردی و تبیین کارکردی در حوزه دین پژوهی معرفی شده است؛ هدف از طرح این فصل آشنایی با رهیافت کارکردی و تأثیر آن بر فهم ما از دین است. فصل سومِ نوشتار به بررسی تبیین‌های کارکردی از منشأ دین پرداخته است؛ به عبارت دیگر در این فصل دیدگاه جامعه شناسان دربارۀ علل ایجادی و علل ایجابی دین بررسی شده است. فصل چهارم به احصای کارکردهای دین از منظر جامعه شناسان اختصاص یافته است؛ به بیان دیگر این فصل به بررسی علل بقای دین از منظر جامعه شناسان اختصاص یافته است. در فصل پایانی دیدگاه جامعه‌شناسان راجع به منشأ و کارکرد دین نقد شده است. خاتمۀ نوشتار حاوی جمع بندی و نتیجه گیری است.

جهت دانلود نرم افزار
 
اینجا را کلیک نمایید.


9. دین،رسانه، ارتباطات اجتماعی / حسن خیری / پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

منابع و ادله فقه در متن مباحث معطوف به فقه در اصول فقه، از دیرباز مورد بحث و بررسی بوده است. سرفصل‌های قرآن، سنت، عقل و اجماع در بسیاری از متون اصول فقهی، مشهود اهل فن است؛ اما منابع و ادله قابل استناد در اصول فقه، غالبا موضوع بحث و بررسی نبوده است. نویسنده این اثر گرانقدر در این پژوهش تلاش کرده است به این پرسش اصلی پاسخ دهد که در اصول فقه کدام منابع و ادله و با چه کیفیت و کمیتی قابل استفاده‌اند.

جهت دانلود نرم افزار
 
اینجا را کلیک نمایید./998/د102/ق 

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 

ارسال نظرات