کربلا تجلی گاه راهبردهای سیاسی قرآن است/ دفاع از دین خدا حد و مرزی ندارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در نخستین جلسه از سلسله جلسات مقتل خوانی خود در مسجدالعلی مشهد که همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) برگزار می شود، نهضت عاشورا را تجلی گاه راهبردهای سیاسی قرآن کریم دانست و گفت: در اطراف قیام سیدالشهدا(ع) سخن و کلام زیاد شنیده و گفته ایم اما این نکته که کربلا تابلوی رنگین و شفاف نمایشگر راهبردهای حرکتی ذات مقدس پروردگار در قرآن کریم است، مورد بحث قرار نگرفته.
وی افزود: صرف نظر از جلوه های عقلانی و اجتماعی و سیاسی که در اطراف تحلیل واقعه عاشورا بحث می شود، با توجه به این که قرآن کتابی مورد اعتقاد و ایمان همه مسلمانان است و با توجه به راهبرد قرآن، آن چیزی که ما می توانیم تمام مذاهب و ملل اسلامی را توسط آن به کربلا دعوت کرده و عاشورا را در برابر دید و بینش آن ها جلوه گر سازیم، این است که ما در تاریخ اسلام هیچ نمونه تمام عیاری برای راهبردهای قرآنی خود نداریم که کامل تر و جامع تر از واقعه عاشورا باشد.
دفاع از دین خدا حد و مرزی ندارد
امام جمعه مشهد مقدس با یادآوری شأن نزول آیات شریفه 172 و 173 سوره مبارکه آل عمران مبنی بر پیروزی سپاه اسلام در غزوه حمراءالأسد که بدون درگیری با لشکر ابوسفیان و در شرایطی صورت گرفت که قریب به اتفاق مسلمانان مجروح غزوه احد بودند، اظهار کرد: در این دو آیه راهبردهایی وجود دارد که تابلوی شفاف آن ها کربلا است؛ راهبرد اول در آیه 172 است، قرآن کریم در این آیه «مرز نداشتن دفاع از دین» را مطرح می کند.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز این راهبرد را به عنوان یک مسأله قطعی برای خود در نظر بگیریم، نمی توانیم بگوییم در عرصه ای که دفاع ما از دین به جایی برسد که از نظر مسائل معیشتی در مضیقه قرار گرفتیم و یا آسیب شدید بدنی پیدا کردیم و یا از نظر حیثیت سیاسی خورد شدیم، وظیفه ما انجام شده و هیچ مسؤولیت دیگری بر عهده نداریم.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما امروز در جامعه خود داریم این است که انسان ها برای دفاع از دین ظرفیت تعیین می کنند؛ باید به این راهبرد قرآنی که مشخص می کند «اجابت خدا و پیامبر(ص) در هر زمان و تحت هر شرایطی لازم است»، توجه داشته باشیم که این اجابت گاهی با اعلام رسمی صورت می گیرد و پس از پیامبر(ص) از منطق معصوم(ع) و ولی فقیه صادر می شود.
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری افزود: مشکل ما در عرصه مقابله با دشمنان خدا این است که موقعیت های خاص اقتصادی و جهانی مانع سر راه ما در حرکت بر ضد دشمنان دین یا در مقابله با دشمنان خدا می شود؛ این مشکل است که بر ضد راهبرد قرآن است و کم کم در حال رسوخ و توسعه است.
آیت الله علم الهدی تأکید کرد: معمولا در حرکاتی که می خواهد در مقابله با دشمن صورت بگیرد، به دنبال شرایط، ظرفیت های موجود و امکانات هستیم و جایی که امکانات و ظرفیت های اجتماعی اقتضا نکند یا جمعیت مان رو به کاهش رود، کنار می کشیم، در حالی که شما اگر شرایط افرادی را که در رکاب پیامبر(ص) به حمراءالأسد رفتند بررسی کنید، آن شرایط با هیچ ضعف، ناتوانی و فقد امکاناتی قابل مقایسه نیست.
عدم نیاز به ارزیابی موازنه قدرت در رویارویی با دشمن، راهبردی قرآنی است
وی عدم نیاز به ارزیابی موازنه قدرت در برابر دشمن را دومین راهبرد سیاسی استنباط شده از آیات شریفه 172 و 173 سوره مبارکه آل عمران دانست و گفت: ما همیشه در هر حرکتی نخستین کارمان موازنه قدرت است که ببینیم قدرت ما چقدر است و آیا می توانیم مبارزه کنیم یا نمی توانیم؛ چه در مبارزه های سیاسی، چه در مقابله های نظامی، چه در رویارویی های اقتصادی مشکل مان این است که در ابتدا موازنه قدرت را مطرح می کنیم.
امام جمعه مشهد مقدس شأن نزول این آیات را مصداق روشنی از عدم نیاز به موازنه قدرت خواند و افزود: 3 هزار نفر از لشکر دشمن، نفرات ما را کشته اند و بقیه هم مجروح هستند اما امیرمؤمنان تک و تنها با 90 زخم کاری دشمن را شکست داده است؛ در موازنه قدرت، این افراد مجروح با آن لشکر 3 هزار نفری دشمن به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: امروز گاهی آدم به نیروهای حزب اللهی مراجعه می کند و می بیند پیوسته آیه یأس می خوانند و از عدم انسجام و فقدان امکانات خودی و تجهیزات طرف مقابل صحبت می کنند، در حالی که قرآن می گوید شما در تقابل با دشمنان خدا در صدد موازنه قدرت بر نیایید ولو به جایی برسید که مانند جمعیت غزوه حمراءالأسد شوید چرا که دل ها همیشه در دست خدا است./820/201/ب1