۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۲۹۶۸۰۸
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی مطرح کرد؛

احیای حرمت رسول خدا اساس قیام عاشورا بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به بررسی ادبیات رفتاری در اجتماعات اسلامی زمان حیات رسول اکرم(ص) پرداخت و ابراز داشت:حرمت رسول اکرم(ص) در همان زمان حیات ایشان شکست.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در مراسم عزاداری ویژه ایام محرم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد بدعت‌ها در دین را عامل حرمت شکنی های اصول عنوان کرد و گفت: از ادبیات روایات و آموخته‌های دینی این موضوع را به راحتی می‌توان اثبات کرد چرا که قیام عاشورا در طول همین فلسفه اجتماعی است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه حفظ حرمت پنج اصل را طبق روایات واجب دانست و گفت: حفظ حرمت رسول خدا(ص)، اهل بیت پیامبراکرم(ص)، کعبه، قرآن و مؤمن بر مؤمنان واجب و لازم است.

 

استاد حوزه علمیه قم به بررسی ادبیات رفتاری در اجتماعات اسلامی زمان حیاط رسول اکرم(ص) پرداخت و ابراز داشت: حرمت رسول اکرم(ص) در همان زمان حیات ایشان شکست.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی رفتار خلیفه دوم را در آخر عمر پیامبر(ص) را یک شیوه خاص از کودتای فکری برشمرد و گفت: بخاری در صحیحش قصه حدیث روزهای آخر پیغمبر(ص) را نقل می‌کند که شرح آن جالب و قابل تأمل است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در این جریان حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند« ایتونی بدواة و کتف لا کتب لکم کتابا لن تضلوا بعده ابدا » یعنی دوات و کاغذی برایم بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم تا بعد از آن هرگز گمراه نشوید، گفت: در این زمان پیامبر اکرم(ص) با جوابی مواجه می‌شود که عجیب و حسرت بار است؛ در بخاری واژه‌ای نقل شده است که در کتب شیعه « إن الرجل لیحجر » بیان شده ؛ اما در صحیح بخاری « لغلب علیه وجح » که البته زیاد فرقی نمی کند.


حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در تبیین ابعاد این جواب گفت: شما این روایت را در نظر بگیرید شیعه که این روایت را نساخته است، این درحالی است که خود بخاری نقل می‌کند بنابراین به قول معروف این روایات از دستشان در رفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از هشدار های جدی عاشورا را نامه امام حسین(ع) به کوفیان عنوان کرد و گفت: در متن این نامه آمده است «مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى سُلَیْمَانَ بْنِ صُرَدٍ وَ الْمُسَیَّبِ بْنِ نَجَبَةَ وَ رِفَاعَةَ بْنِ شَدَّادٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ وَالٍ وَ جَمَاعَةِ الْمُؤْمِنِینَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَالَ فِی حَیَاتِهِ مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاکِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ یَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ یُغَیِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ کَانَ حَقِیقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ».

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ترجمه ظاهری این نامه گفت: این نامه امام حسین(ع) به کوفیان پس از نزول در سرزمین کربلا نوشته شده است که قابل تأمل و مبین حماسه عاشورا است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مخاطبان این نامه را سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، رفاعة بن شداد، عبداللَّه بن وائل و گروهى از مؤمنین دانست و گفت: امام(ع) در این نامه به ایشان هشدار هایی می‌دهد که اگر توجه به آن می‌شد شاید مسیر تاریخ به طور کلی عوض می شد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی اعلام وضعیت خطر امام حسین(ع) را بر اساس متن نامه تبیین کرد و ابراز کرد: امام در این نامه می‌فرمایند « براستی می دانید که پیامبر اسلام صلّى اللَّه علیه و آله در زمان زندگى خود فرمود کسى که حاکم ستمکاری را که حرام خدا را حلال بداند، عهد و پیمان خدا را بشکند، مخالف سنت رسول خدا باشد، در میان مردم با گناه و عدوان رفتار کند را ببیند اما گفتار و رفتار خود را تغییر ندهد خدا حق دارد که وى را هم در جایگاهى نظیر جایگاه او داخل کند».

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی اساس بدعت های زمان امام حسین(ع) را از سوی حکومت غاصب معاویه و یزید همین عناوین مندرج در این نامه کوتاه دانست و گفت: مفاد مندرج در این نامه اصولی اعتقادی است که ریزش ها و رویش ها را می‌تواند به نحوی پویا در طول تاریخ برای بشر تبیین کند./837/پ202/ف

ارسال نظرات