۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۲۹۷۰۵۷
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه امام رضا:

فراموش شدن جهاد و شهادت آغاز مرگ یک ملت است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا با بیان این که گاهی شهادت آخرین راه درمان محسوب می‌شود، گفت: اگر مقوله جهاد و شهادت در ملتی فراموش شده و به آن پرداخته نشود، این آغاز مرگ آن ملت است چرا که جهاد می تواند سبب قدرت، نشاط و توسعه جامعه شود.
فرهنگ جهاد وشهادت

حجت‌الاسلام غلام‌نبی گلستانی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که مسأله جهاد و شهادت از مباحث اساسی اسلام است و فقط اختصاص به شیعه ندارد، اظهار کرد: تلاش و کوشش در جهت اعتلای اسلام به عنوان معنای مطلق جهاد  است و آیات و روایات بسیاری درباره اهمیت و فضیلت آن وجود دارد؛ امام علی(ع) در فرازی از نهج البلاغه می‌فرمایند «بهترین چیزی که درخواست‌کنندگان خدای عزیز به چنگ می‌زنند؛ ایمان به خدا و رسول(ص) و جهاد در راه خداست که موجب عظمت اسلام است».

 

وی با اشاره به این که جهاد دارای سه بخش جهاد با نفس، جهاد با دشمن و جهاد طبیعت است، تصریح کرد: جهاد طبعیت به معنای همان تحولاتی است که در طی پیشرفت علم و آگاهی در طبیعت صورت می گیرد؛ خدواند در آیه 61 سوره هود می‌فرماید «خدای یکتا را بپرستید شما را جز او خدایی نیست اوست که شما را از زمین پدیدآورده است و خواست که آبادانش دارید پس آمرزش خواهید و به درگاهش توبه کنید هر آینه پروردگار من نزدیک است و دعاها را اجابت می کند» که این آیه به جهاد علمی اشاره دارد.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا(ع) با اشاره به جهاد نفس و  سوره شمس، گفت: خدواند پس از این که یازده بار سوگند یاد می‌کند، این گونه وعده می‌دهد و می فرماید « (قسم به این آیات الهی) که هر کس نفس ناطقه خود را از گناه و بدکاری پاک و منزه سازد به یقین (در دو عالم) رستگار خواهد بود؛ و هر که او را (به کفر و گناه) پلید گرداند البته (در دو جهان) زیانکار خواهد گشت».

 

معاون فرهنگی دانشگاه اقبال لاهوری مشهد با یادآور شدن این که جهاد در اسلام در جهت رشد و شکوفایی بشریت صورت می گیرد و نه در جهت نابودی و نیستی، اظهار کرد: جهاد در اسلام بیشتر رنگ و بوی دفاعی دارد تا تهاجمی و در درجه اول با هدف نابود کردن قدرت‌های ظلم و ستم است که سبب اجحاف و تضییع حقوق مردم می‌شوند و جهاد باید اعتلای اسلام و احقاق حقوق مردم را به همراه داشته باشد.

 

وهابیت سرچشمه داعش است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که همواره دشمن یک خط موازی غلط در برابر حرکات مثبت و سازنده ایجاد می کند، افزود: برای تقابل با صلح، همزیستی و نشاط و مقابله با ظلم و ستم اعمالی همچون جنگ، آدم کشی، وحشت زایی و امثال این‌ها را ایجاد می کند؛ همان طور که اسراییل در برابر حرکات جهادطلبانه و به ویژه فرهنگ جهاد و شهادت در شیعه تاکنون چندین همایش برگزار کرده‌اند تا به رمز این از خودگذشتگی پی ببرند و در این راستا جریان‌های طالقان، القاعده و امروز در اوج خود، داعش را تشکیل داده اند.

 

وی با اشاره به این که داعش مدعی تشکیل حکومت امویان در سوریه و عراق است، خاطر نشان کرد: هدف آن ها از ایجاد جریان های مثل داعش، سد کردن این شدت و سرعت  ادامه گسترش اسلام ناب محمدی(ص) در کشورهای اروپایی و دیگر کشورها است و تصمیم دارد تا چهره خشنی از اسلام و مسلمانان نشان دهند.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا(ع)،  وهابیت را به عنوان سرچشمه داعش خواند و اظهار کرد: هدف داعش نابود کردن اسلام نابی که در پرتو پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمده، بنابراین با نشان دادن جنایات داعش در رسانه ها، قصد تخریب چهره اسلام را دارند و این در حالی است که خبری از نمایش جنایات صهیونیست نسبت به مردم مظلوم فلسطین  در آن وجود ندارد.

 

معاون فرهنگی دانشگاه اقبال لاهوری مشهد، ایثار و شهادت طلبی را به عنوان آخرین راه در مواجه با بن بست دانست، تصریح کرد: شهادت طلبی و ایثار تمام ابزارهای مادی را می شکند و درنهایت به پیروزی ختم می شود یعنی گاهی شهادت راه گشا و آخرین راه درمان محسوب می شود؛ همان گونه که در قیام امام حسین(ع) اتفاق افتاد و حق بر باطل پیروز شد.

 

فراموش شدن جهاد و شهادت، آغاز مرگ یک ملت است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز دیگر از نهج البلاغه حضرت علی(ع) که فرمودند « فردی که به جهاد بی توجه باشد و آن را ترک نماید  نادیده بگیرد خداوند او را ذلیل نموده و به بلا گرفتار می کند. فکرش خوب کار نکرده و از حق دور می شود و از عدالت محروم»، گفت: اگر مقوله جهاد و شهادت در ملتی فراموش شده و به آن پرداخته نشود، این آغاز مرگ آن ملت است چرا که جهاد می تواند باعث قدرت، نشاط و توسعه جامعه شود.

 

وی با بیان این که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه سفارش فرمودند که هرگز نباید از در راه حق از کمی طرفداران در مواجه با باطل ترسید، اظهار کرد: امام حسین(ع) در جریان کربلا با کمترین نیرو و امکانات بر دشمن و باطل پیروز شدند و همچنین انقلاب اسلامی که نتیجه قیام عاشورا است با مشت و شعار و دست خالی در برابر رژیم شاهنشاهی به پیروزی رسید.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا(ع) با تأکید این که پیروزی حق بر باطل به عنوان وعده راستین خداوند در قرآن است، خاطر نشان کرد: بحث حق و باطل، امری مستمر و جاری است بنابراین هرگاه طرفداران حق در قالب جهاد و از خودگذشتگی مقاومت کردند به پیروزی دست یافته اند پس باید با افزایش بصیرت در مسیر حق باقی ماند چرا که خداوند در آیه 69 عنکبوت می فرمایند «و آن ها که در راه ما( با خلوص نیت) جهاد کنند، قطعا به راه‌های خود هدایتشان خواهیم کرد».

 

معاون فرهنگی دانشگاه اقبال لاهوری مشهد با اشاره به تأکید رهبری درباره ضرورت بصیرت سیاسی و دینی، اظهار کرد: تردیدی نیست که همیشه باید عمل کرد و قدرت دشمن را رصد کرد و ضمن هوشیاری کامل، باید در فکر برخورد و مقابله با روشی که کمترین هزینه را دارد بود که در اسلام از آن به «تقیه» یاد می کنند به این معنی که به گونه ای رفتار کنید که بیشترین ضربه را به دشمن وارد کرده ولی او متوجه نشود از کجا است.

 

با ظهور حضرت حجت(عج) جلوی حرکت و دشمنی باطل سدّ می شود

استاد حوزه و دانشگاه بهشت را به عنوان پاداش و نتیجه عمل به دستورات الهی و حرکت در راه رضای خدا دانست و تصریح کرد: خدواند در آیات هفت و هشت سوره زلزال می فرماید «پس هر که هموزن ذرّه‏ای نیکی کند(نتیجه)  آن را خواهد دید و هر که هموزن ذرّه‏ای بدی کند(نتیجه) آن را خواهد دید» یعنی عالم قیامت، اعمال و رفتار انسان مجسم می شوند و کسانی که در راه خدا، تهذیب نفس و جهاد تلاش کنند، خداوند بهشت را به عنوان پاداش به آن ها عطا می فرماید ولی فراتر از بهشت برای آن ها، رضای الهی است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش افراد، نه فقط به خاطر بهشت بلکه رضای پروردگاراست  ولی این نتیجه هم از آن مترتب می شود که  حاصل حرکت در راه خدا، بهشت نیزهست درواقع تا شخصی به طور واقعی به خدا شناخت نداشته باشد و رضایت او را نخواهد به دنبال کسب بهشت که نتیجه طبیعی عمل او به شمار می رود، نیست.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام رضا(ع) با بیان این که دشمنان اسلام و جریان باطل تا زمان ظهور امام زمان(عج) به دشمنی خود ادامه می دهند، افزود: ظهور امام زمان(عج) و تشکیل حکومت جهانی براساس عدالت و راستی به عنوان یکی از عقاید و انتظارات ما است از طرفی به تعبیر امام علی(ع)، حق و باطل باهم درگیر خواهند بود تا جایی که بالاخره حق بر باطل پیروز شود بنابراین با ظهور حضرت حجت(عج) جلوی حرکت و دشمنی باطل سدّ می شود./844/302/ب2

ارسال نظرات