۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۲۹۷۱۰۹
مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین:

عزاداران حسینی اقامه نماز واجب را فدای سوگواری مستحب نکنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین گفت: عزاداری یک امر مستحب است اما نماز رکن دین و یکی از واجبات مؤکد است که باید نسبت به اهم و مهم بودن این دو توجه لازم را داشت و نماز را فدای یک امر مستحب نکرد.
حجت الاسلام سيد قريش موسوي

حجت‌الاسلام سید قریش موسوی، مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به اهمیت برپایی نماز گفت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با اقامه‌ نماز ظهر عاشورا در موقعیتی که در حال جنگ با دشمنان اسلام و قرآن بودند، این پیام را به مسلمانان و پیروان خود انتقال دادند که برای اقامه‌ نماز حتی می‌توان از جان خود هم گذشت.

 

وی اقامه نماز اول وقت و به جماعت از سوی امام حسین(ع) در غوغای جنگ و جدال را دارای چند پیام مهم دانست و عنوان کرد: درس‌هایی که از این حرکت می‌توان گرفت، این است که جایگاه نماز در اسلام بسیار بالاست و نمی‌توان نسبت به آن کوتاهی کرد، همچنین اقامه آن به جماعت نشان‌دهنده آن است که تاکید نخست اسلام بر اقامه نماز به صورت جماعت است نه فرادی.

 

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به رویکرد ستاد اقامه نماز در استان در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در نظر گرفته شده در این ایام که در جلسات متعدد با مسؤولان و ائمه جمعه و جماعات بر آن تذکید شد، این است که باید در این ایام نسبت به ادای فریضه نماز توجه بیشتری صورت بگیرد چرا که امام حسین برای احیای این فریضه نهضت خود را پی‌ریزی کردند.

 

مدیر ستاد اقامه نماز استان قزوین ماه‌های محرم و صفر را بهترین فرصت برای تبلیغ نماز دانست و عنوان کرد: مبلغان و روحانیون در مساجد و تکایا با تأکید بر این‌که مراسم‌های عزاداری در محرم تداخلی با نماز نداشته باشد، می‌توانند به گونه‌ای عزاداران را هدایت کنند که یا برای وقت نماز تعطیل شوند یا پس از آن آغاز شوند،‌ زیرا شایسته نیست در وقت نماز به عزاداری پرداخت.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: هیأت‌های عزاداری در هنگام عزاداری باید به این نکته توجه داشته باشند که هنگام نماز باید عزاداری متوقف و نماز اول وقت اقامه شود.

 

وی تأکید کرد: عزاداری یک امر مستحب است، اما نماز رکن دین و یکی از واجبات مؤکد است که باید نسبت به اهم و مهم بودن این دو توجه لازم را داشت و نماز را فدای یک امر مستحب نکرد.

 

این کارشناس دینی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «برای نماز باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم» بنابراین باید با عمل فرموده‌های ایشان را اجرا کنیم زیرا شعار لازم بوده و کافی نیست. باید تلاش کنیم با عمل خود اقامه نماز را ترویج کرده و بقیه را نیز برای حضور در نمازهای جماعت ترغیب کنیم.

 

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اهمیت برپایی نماز اول وقت گفت:‌ نماز اول وقت، ‌در مسجد،‌ به جماعت شعار یاوران نماز است، بنابراین درخواست ما این است که مراسم‌های عزاداری در محرم به گونه‌ای هدایت شوند که با نماز اول تداخل پیدا نکنند./955/303/ب2

ارسال نظرات