۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۹۷۳۲۴
استاد حوزه و دانشگاه:

برهان نظم برای اثبات علم و حکمت خدای متعال است/ خداوند فوق اثبات است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهدی نخاولی با بیان این‌که خداوند متعال در نظام هستی، هیچ پدیده ای را برای اثبات وجود خود خلق نکرده است، زیرا خداوند فوق اثبات است، گفت: در قرآن، برهان نظم برای اثبات وجود پروردگار نیست بلکه برای اثبات علم و حکمت خدای متعال بیان شده است.
نخاولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق، شب گذشته در مراسم دهه اول محرم در مسجد و مجتمع فرهنگی المنتظر(عج)  گفت: زیارت عاشورا طبق بعضی نقل‌ها حدیث قدسی محسوب می شود که حاوی مضامین و معانی بزرگی است. زیارت عاشورا مخصوص واقعه بزرگی است که توجه به مضامین آن می تواند مایه هدایت ما باشد.

 

وی در تشریح مسأله دین‌گریزی در جوامع غربی یادآور شد: در فضای علوم انسانی، انسان با خدا، دین و تاریخ تمدنش شبکه شده است و سازگاری پیدا کرده است جوامع غربی انسان را، حاصل یک تصادف کور و بی‌ثمر خوانده که ازسوی خالقش مورد حمایت و هدایت قرار نمی‌گیرد.

 

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق در ادامه افزود: فلسفه کنونی در غرب، بیشتر سبقه روانشناسی داشته و از سوی فیزیکدانان در حال تبیین است، آن ها تنها بعد مادی را برای جهان در نظر می گیرند و به راحتی وجود خدا را نفی می کنند، اما اگر همه قوانین علوم تجربی کشف بشود جایگاه خدا در عالم تغییر نمی کند. این علم و حکمت قاعده مند در بی نهایت به خدا می رسد.

 

حجت الاسلام نخاولی به تبیین رابطه علم و هستی شناسی پرداخت و اشاره کرد: قطعا همه پدیده های عالم قابل توضیح علمی است. اگر موردی در نظام طبیعت علمی نباشد ، یعنی معاذالله خدا عالم نیست.نظام هستی، علم متراکم و حکمت انباشته شده خداوند متعال است. در کتب اندیشه اسلامی برهانی تحت عنوان برهان نظم برای اثبات خدا به کار می رود که نارسا است.

 

وی افزود: خداوند متعال در نظام هستی، هیچ پدیده ای را برای اثبات وجود خود خلق نکرده است، زیرا خداوند فوق اثبات است، در قرآن، برهان نظم برای اثبات وجود پروردگار نیست بلکه برای اثبات علم و حکمت خدای متعال بیان شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اشاره کرد: خدا لحظه به لحظه در حال تربیت ما است، خداوند انسان را در نقطه ثقل نظام عالم قرار داده است که این ناشی از ربوبیت اوست.بلاهایی که از سوی خدای متعال برای بندگان در نظرگرفته می شود نه برای دریافت اجر پس از آن، بلکه به صلاح بندگان است. به هر مقدار که انسان حقیر تر باشد ،عجز و ناراحتی بیشتری در پیشگاه خدا ابراز می کند و در مقابل هر چه فهیم تر باشد،سکوت و رضایت بیشتری در قبال بلاها دارد.

 

این کارشناس دینی به ‍‍‍‍‍فلسفه زندگی غربی  اشاره کرد و افزود: در غرب، انسان را در حد یک حیوان تنزل داده اند و تنها به آزادی و آسایش مادی وی توجه کرده اند .یعنی انسان بی هدف و عبث زندگانی می کند و بی هدف و ثمره ای خاص از دنیا می رود.اما در نظام مبتنی بر دین، انسان برای رسالت عظیمی خلق شده و در این نظام پیشرفت می کند و از حرکات قبلی خود عبرت می گیرد،پس به دین احساس نیاز می کند و دائما در حال رشد و تکامل است.

 

وی اضافه کرد: کسی که تنها در وادی مادی سیر کند، حیوانیت او به مرور زمان بیشتر نمایان خواهد شد و در انتها، سرنوشت معینی برای وی تعریف نشده و در زندگی به پوچی خواهد رسید. دین، همه نظام هستی را برای انسان قرار داده و هدف از خلق او،بالاتر از سرگرم شدن به مادیات این دنیا است.

 

حجت الاسلام نخاولی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: مراتب انسانی، وصول به حق تعالی را فراهم می‌کند اما عده‌ای برای آن اهمییتی قائل نیستند بلکه تنها به رشد ظاهری خود توجه دارند و در نهایت به حیوان خوبی تبدیل خواهند شد، این دسته افراد مادی گرا،به قشر ارزشی و مذهبی تهمت و افتراء می‌زنند و حتی گفته های دروغ و جعلی خود را به قشر متدین جامعه نسبت می دهند که این القائات شیطانی، در ضمیر ناخودآگاه و نفس‌شان اثر تخریبی دارد./930/202/ب2

ارسال نظرات