۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۲۹۷۶۵۱

جلسه نقد کتاب ظاهر گرایی در فهم قرآن برگزار می شود

خبرگزاری رسا - نشست نقد و بررسی کتاب «ظاهرگرایی در فهم قرآن»، اثر برگزیده کتاب سال حوزه، نوشته محمدحسن محمدی مظفر، با حضور نویسنده و چند نفر از اساتید دانشگاه برگزار می شود.
جلسه نقد کتاب ظاهر گرايي در فهم قرآن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه نقد کتاب «ظاهرگرایی در فهم قرآن» نوشته محمدحسن محمدی مظفر ، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم است و در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده به عنوان اثر تحسین شده  سال حوزه انتخاب شده است.

 

در جلسه نقد و بررسی این کتاب بهروز یدالله پور، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل و سیدهدایت جلیلی مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی،نظرات خود را در خصوص کتاب مطرح کنند.

 

همچنین این کتاب برای حل‌ مشکل‌ تعارض‌ دین‌ و علوم‌ انسانی‌ تفاوت‌ عمده‌ای‌ با تعارض‌ دین‌ و علوم‌ تجربی‌ قائل شده است؛ چون‌ نتایج‌ تحقیقات‌ در علوم‌ انسانی‌ کم‌تر مورد اطمینان‌ است‌ و ضریب‌ خطاپذیری‌ نتایج‌ آن‌ بالاتر از ضریب‌ خطاپذیری‌ علوم‌ تجربی‌ است. پژوهش، بررسی‌ و آزمایش‌ روی‌ یک‌ موجود نیاز به‌ ایجاد شرایط‌ ویژة‌ آزمایشگاهی‌ دارد که‌ امکان‌ تمرکز روی‌ عامل‌ موردنظر و کنترل‌ سایر عوامل‌ را فراهم‌ سازد.

 

شایان دکر است ایجاد چنین‌ شرایطی‌ برای‌ تحقیق‌ در مورد یک‌ عنصر ماد‌ی‌ طبیعی‌ بسیار آسان‌تر از فراهم‌ کردن‌ این‌ شرایط‌ در مطالعة‌ رفتار انسان‌ می‌باشد. به‌هرحال، از طرفی‌ ضریب‌ خطاپذیری‌ در علوم‌ انسانی‌ بالاتر از علوم‌ تجربی‌ است. از طرف‌ دیگر، دیدگاه‌های‌ اسلام‌ نیز در این‌ زمینه‌ چندان‌ منقح‌ نشده‌ و مباحث‌ آن‌ قابل‌ رشد، تعمیق‌ و گسترش‌ است؛ چون‌ در مقایسه‌ با سایر مباحث‌ اسلامی، در این‌ زمینه‌ پژوهش‌های‌ کم‌تری‌ به‌ انجام‌ رسیده‌ است.

 

همچنین کتاب حاضر، با طرح موضوع ظاهرگرایی در فهم قرآن و مروری اجمالی بر نمودهای آن در جریان‌های مختلف، به بررسی مبانی و روش‌های آنها در فهم قرآن می‌پردازد.

 

جلسه نقد و بررسی کتاب «ظاهرگرایی در فهم قرآن» روز پنج شنبه هفتم آبان ماه ساعت  ۱۴  با حضور دانشمندان و منتقدان حوزه علوم انسانی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود./817/د102/ق 


 
منبع: پژوهشگاه علوم انسانی

ارسال نظرات