۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۹۷۹۱۶
کارشناس مباحث مهدویت:

امام سجاد زمینه ساز نهضت علمی صادقین / صحیفه سجادیه و رساله حقوق راهبرد معنوی و اجتماعی شیعه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین فوادیان تصریح کرد: امام سجاد(ع) در دوران امامت خویش، با فعالیت‌های فراوانی که انجام دادند، توجه مردم را به جایگاه علمی اهل بیت(ع) جلب کردند، به طوری که مردم پس از امام سجاد(ع)، شاهد نهضت علمی توسط امام باقر(ع) بودند.
امام سجاد

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فوادیان استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به این که روز 12 محرم به روایتی روز شهادت امام سجاد (ع) است، عنوان کرد: درباره زندگی امام سجاد (ع) آمده است که آن حضرت «باعث الاسلام من جدید؛ اسلام را از نو آغاز کرده است»؛ زیرا زمانی که امام حسین (ع) و یارانش در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند، دیگر یار خالصی برای اهل بیت (ع) باقی نمانده بود و یا تعداد انگشت شماری از جمله ابوخالد کابلی و ابوحمزه ثمالی باقی مانده بودند.

 

تربیت بیش از 170 شاگرد توسط امام سجاد(ع)

 

کارشناس ارشد مباحث مهدویت اظهار داشت: امام سجاد در دوران امامت خویش که حدود 34 سال طول کشید، بیش از 170 شاگرد تربیت کرده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین فوادیان افزود: سیره و سبک امام سجاد (ع) برای مبارزه نسبت به ائمه پیشین کمی تفاوت داشته است، به طوری که آن حضرت در قالب دعا و نیایش، انسان‌های مستعد را جذب کرده و یاران مخلص برای اسلام و اهل بیت (ع) تربیت کردند و حتی برای نهضت علمی امامان بعد از خود نیز زمینه سازی کرده است.

 

«صحیفه سجادیه» و «رساله حقوقی امام سجاد (ع)»؛ دو کتاب ارزشمند امام سجاد (ع)

 

نویسنده کتاب «از حسین تا مهدی (عج)» یادآور شد: امام سجاد (ع) دارای دو کتاب ارزشمند از جمله «صحیفه سجادیه» و همچنین «رساله حقوقی امام سجاد (ع)» است که امروز از متون بسیار انسان ساز برای هر جامعه ای است.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه، برای همه مراحل و حالات زندگی انسان، دعاهاو کلماتی را به صورت مناجات با خدا بیان فرموده است و در قالب دعا، به وظایف انسانی، گروه‌های اجتماعی و فعالیت‌هایی که انسان‌ها باید انجام دهند، توجه شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین فوادیان ادامه داد: همچنین امام سجاد (ع) در رساله حقوقی خود، حق انسان بر انسان و حتی حق اعضای بدن بر انسان را بیان فرموده است و یکی از کتاب‌های علمی است که اگر شیعیان به آن توجه ویژه داشته باشند، می‌توان راهبردها و راهکارهای بزرگی در این عرصه از زمان به دست آورد.

 

بیان دعای عرفه و حدود 30 روایت از امام سجاد (ع) درباره امام زمان(عج)

 

وی با بیان این که امام سجاد (ع) نزدیک 30 روایت درباره امام زمان (عج) بیان فرموده است،گفت: امام سجاد(ع) در دعای عرفه که دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه است، برای امام زمان (عج) دعایی بیان فرموده است.

 

نویسنده کتاب «تلاشگر پنهان» افزود: این دعا زمانی از طرف امام سجاد (ع) صادر شده است که هنوز امام موعود به دنیا نیامده است و دعا و توجه درباره کسی است که هنوز پا به عرصه وجود نگذاشته است، بنابراین این دعا می‌تواند زمینه‌ساز توجه مخاطبان به جایگاه حضرت ولی عصر (عج) باشد.

 

تلاش امام سجاد (ع) در توجه مردم به جایگاه علمی اهل بیت(ع)

 

حجت الاسلام و المسلمین فوادیان عنوان کرد: دوران امامت امام سجاد (ع) نسبت به ائمه دیگر، نسبتا طولانی است و مطالب بسیار ارزنده ای از ایشان به یادگار مانده است و ما برای فهم دقیق از سیره و روش امام سجاد (ع) باید مطالعه عمیقی از آن زمان داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: همان طور که می‌دانیم، امامت امام حسین(ع) قبل از امامت امام سجاد(ع) بوده است؛ اما متأسفانه احادیث فقهی بسیار کمی از آن حضرت باقی مانده است که این مسأله نشان می‌دهد که جایگاه و مرجعیت علمی اهل بیت (ع) تضیعف شده است.

 

کارشناس مباحث مهدویت تصریح کرد: امام سجاد(ع) در دوران امامت خویش، با فعالیت‌های فراوانی که انجام دادند، توجه مردم را به جایگاه علمی اهل بیت(ع) جلب کردند، به طوری که مردم پس از امام سجاد(ع)، شاهد نهضت علمی توسط امام باقر (ع) بودند.

 

حجت الاسلام و المسلمین فوادیان در پایان اظهار داشت: اگر ما دوران قبل و بعد از امام سجاد (ع) را ملاحظه کنیم، متوجه می‌شویم که آن حضرت چه فعالیت‌های مهمی در طول حیات خویش انجام دادند./1325/د102/س

 

منبع: شبستان

ارسال نظرات