۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۹۸۱۳۴
رییس حج و زیارت استان خراسان رضوی تشریح کرد؛

مهم‌ترین دلایل وقوع حادثه منا در ایام ذی‌الحجه سال جاری

خبرگزاری رسا ـ رییس حج و زیارت خراسان رضوی با تشریح حادثه منا، علت بسته شدن این خیابان ها را دو طرفه شدن خیابان ها عنوان کرد و گفت: بی تجربه بودن پلیس عربستان یکی از مهم‌ترین دلایل بروز فاجعه منا شد.
مسعود مجردي، رييس حج و زيارت خراسان رضوي،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مسعود مجردی، رییس حج و زیارت خراسان رضوی، امروز در نشست خبری به تشریح حادثه منا و نیز حرکت کاروان پیاده اربعین به عتبات عالیات پرداخت.

 

وی با تبیین مناسک حج گفت: با انجام اعمال سه روزه در مشعرالحرام است که فرد حاجی می‌شود و بیش از 48 ساعت با توقف در منا با 48 کشور که در 6 هزار خیمه حضور دارند، تعامل داریم.

 

مجردی با بیان این که حجاج دو بار از منا برای به جا آوردن اعمال خارج می شوند، اظهار کرد: برای قربانی نیاز به حضور همه افراد نیست و به ازای هر 50 نفر یک نفر به نیابت برای قربانی حضور می یابد و نیز برای رمی جمرات که خود افراد باید حضور یابند.

 

رییس حج و زیارت خراسان رضوی با بیان این که 60 درصد از حجاج شب قبل از حادثه منا، رمی جمرات را انجام داده بودند؛ تصریح کرد: با توجه به این که فقه شیعه اجازه رمی جمرات را در شب قبل از عید به خانم ها و افراد ناتوان می دهد، شب قبل از حادثه همرمان با اذان مغرب از منا خارج و با ورود به جمرات، رمی جمرات را انجام داده بودند، بنابراین هیچ کشته زن شیعه در حادثه منا وجود ندارد.

 

تشریح وقوع حادثه منا

وی در ادامه به تشریح وقوع حادثه منا پرداخت و بیان داشت: ساعت 8:30 صبح فاجعه منا رخ داد، در حدود 20 یا 30 دقیقه این فاجعه با حضور 35 کاروان در ان منطقه رخ داد که بنابر اخرین اماری که عربستان سعودی اعلام کرده است 7 هزار و 400 نفر جان باختند که از این تعداد 454 نفر ایرانی بودند.

 

مجردی در ادامه خاطرنشان کرد: 95نفر کشته از استان خراسان رضوی بودند که 4تا 5 نفرشان به صورت آزاد به حج رفته بودند. بالاترین آمار کشته ها مربوط به استان های خراسان رضوی، فارس و چهار محال و بختیاری بوده است  و نیز  بیشترین جانباختگان نیز از نیشابور است.

 

رییس حج و زیارت خراسان رضوی با بیان این که ایرانیان هر ساله رمی جمرات را از طبقه همکف انجام می دهند، گفت:  از دو خیابان جوهره و سوق العرب به سمت رمی جمرات حرکت می کنند و امسال در زمان وقوع حادثه ورودی این دو خیابان را پلیس عربستان بسته و حجاج به سمت خیابان 204 هدایت شدند که به خاطر ازدحام جمعیت این فاجعه به وجود آمد.

 

وی درباره عدم حضور نیروهای امداد و پزشکی ایرانی در خیابان محل وقوع حادثه منا گفت: خیابان های محل عبور حجاج ایرانی جوهره و سوق العرب پیش بینی و از طرف سعودی اعلام شده بود بنابراین 80 نیروی امدادی و کمک رسانی در مسیر رفت و برگشت و نیز 4 ایستگاه پزشکی پیش بینی شده بود و خیابان 204 برای ما تعریف نشده بود و به علت ازدحام در این خیابان ها به آن خیابان هدایت شدند.

 

مجردی با بیان این که هیچ ابلاغ رسمی و نیز در توافقات از طرف سعودی درباره حرکت حجاج به سمت رمی جمرات بعد از ساعت 10 صبح نداشتیم خاطرنشان کرد: دولت سعودی هر ساله به همه کشورها توصیه می کند که عجله‌ای برای رمی جمرات نداشته باشند و با توجه به این که 60 درصد از حجاج ما رمی جمرات خود را قبل از این روز انجام می دهند پس ما این تراکم را رعایت می کنیم.

 

دو طرفه شدن خیابان 204 و بی تجربگی پلیس جوان عربستان منجر به بروز فاجعه شد
رییس حج و زیارت خراسان رضوی علت بسته شدن این خیابان ها را دو طرفه شدن خیابان ها عنوان و اظهار کرد: ورود حجاج الجزایری و آفریقایی به این خیابان ها که در مجاورت چادرهای آن ها بود و نیز بی تجربه بودن پلیس عربستان موجه بروز این فاجعه شد.

 

وی تصریح کرد: امسال عربستان سعودی نیروهای مجرب خود را به جنگ یمن اعزام کرده بودند و از پلیس بی تجربه و جوان در مناسک حج استفاده کردند که نتوانستند این ازدحام جمعیت را مدیریت کنند و این فاجعه رخ داد.

 

مجردی اظهار کرد: حادثه منا عمدی نبوده و گازی نیز در کار نبوده است و از پیش برنامه ریزی نشده بود. ستون اسکورت شخصیتی در مسیر جمرات نبوده است.

 

رییس حج و زیارت خراسان رضوی با بیان این که بلافاصله بعد از وقوع حادثه در محل حضور یافته است، گفت: بعد از حادثه افراد زیادی زنده بودند اما به دلیل ناتوانی پلیس عربستان، نبود آب و گرمای هوا یکی پس از دیگری از بین می‌رفتند.

 

اهمال عربستان در امدادرسانی به حادثه دیدگان منا

وی با اشاره به اهمال عربستان در امدادرسانی به حادثه دیدگان منا، خاطرنشان کرد: با وجود این که حادثه در ساعات اولیه صبح رخ داده بود، اولین گروه از پلیس عربستان ساعت حدود 13 وارد منطقه شد و تا آن موقع نیروهای امداد ایران و دیگر کشورها به حادثه دیدگان کمک می‌کردند.


مجردی خاطرنشان کرد: به علت نداشتن نیروی کمکی و امداد به اندازه کافی، بعد از گذشت زمان زیادی از فاجعه، نیروهای کارگری که در قربانگاه بودند را وارد منطقه حادثه کردند.

 

رییس حج و زیارت خراسان رضوی با اشاره به ممانعت پلیس عربستان از امداد رسانی ایرانیان و دیگر کشور ها به حادثه دیدگان گفت: در ساعت 6 بعد از ظهر با ورود گارد عربستان افراد خارجی را از منطقه خارج و اجازه امدادرسانی به آن ها ندادند.


وی افزود:  تمام کارت ها و لیست هایی که از کشته شدگان ایرانی در دست چند نفر نیروی امداد ایرانی بود را گرفتند همچنین موبایل ها و عکس هایی که تهیه کرده بودیم را از ما گرفتند و نیز سه نفر از ما را نیز دستگیر و بعد از ساعتی و با پاک کردن عکس های که با تلفن همراه از اجساد گرفته بودیم، آزاد کردند.

 

تلمبار کردن اجساد حجاج و جمع آوری آن ها با لودر صحت ندارد

مجردی با اشاره به  شایعه بودن جمع آوری جنازه ها با لودر، اظهار کرد:  تعداد زیادی برانکارد و آمبولانس و نیز حدود 30 تریلی وارد منطقه کردند که 6 تا 7 تا از این تریلی های شهرداری قفسه بندی شده بود و پیکر ها در آن‌ها قرار گرفته و در دیگر تریلی‌ها جنازه‌ها چیده شدند.


رییس حج و زیارت خراسان رضوی با بیان این‌که هیچ گونه بی احترامی به اجساد ایرانی و غیر ایرانی صورت نگرفت، خاطرنشان کرد: انتقال جسدها 20 ساعت طول کشید.


شرایط بد نگهداری  و جابجایی در قفسه ها در سردخانه علت مجهول الهویه بودن بعضی پیکرها بود

وی بیان داشت: برای اجساد در کانتینرهای زیر صفر مشکلی ایجاد نشد، ولی مابقی که در کانتینرهای بالای صفر بودند، قابل شناسایی نبودند.


مجردی افزود: برای شناسایی جنازه‌ها مدیران و همراهان مفقودین به سردخانه‌ها مراجعه می‌کردند و بعد از رؤیت جنازه به علت این‌که  در قفسه ها جابجا می‌شدند، گم می‌شد و مراجعه مجدد نیز به علت شرایط بد نگهداری قابل شناسایی نبودند.


رییس حج و زیارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شاید بیش از پنج مرتبه سردخانه ها را جست‌وجو کردیم تا موفق به شناسایی 400 جنازه شدیم و نیز 29 جنازه دفن که 12 نفر آن ها شناسایی و بدون اجازه ایران دفن  و نیز 17 نفر شناسایی نشده اند.


وی افزود: مفقودین قطعا جزو دفن شدگان و پیکرهای مجهول الهویه هستند که تعدادی جنازه به تهران منتقل شده‌اند اما مجهول الهویه هستند، ایرانی بودن قطعی است، باید با آزمایش DNA تشخیص هویت شوند.


روحانیان و مدیران کاروان به هیچ وجه مقصر نبودند

مجردی با بیان این که روحانیان و مدیران کاروان به هیچ وجه مقصر نبودند، اظهار کرد: مدیران کاروان بهترین عملکرد را داشتند و آن ها در هدایت کاروان ها به خیابان حادثه نقشی نداشته و پلیس کاروان ها را هدایت به آن خیابان کرده بود.

رییس حج و زیارت خراسان رضوی افزود: 2 کاروان از نیشابور با هم هماهنگ کرده بودند تا بهتر بتوانند به زایران رسیدگی کنند.


وی به آمار جانباختگان منا از عوامل اجرایی حج و زارت اشاره و بیان داشت: 29 نفر از عوامل اجرایی، 11 روحانی کاروان، 2 پزشک کاروان، 2 نفر آشپز کاروان، 3 نفر مدیر کاروان و2 معاون کاروان جزو کشته شدگان در این حادثه بوده اند.


سخنان رهبر معظم انقلاب موجب تسریع انتقال پیکر جانباختگان به کشور شد

مجردی با بیان این که 4 ساعت بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب وزارت کشور عربستان حاضر به تحویل جنازه ها شدند، گفت:  وزارت عربستان گفته بود که هیچ جنازه ای به هیچ کشوری تحویل نمی شود اما پس از سخنان رهبر معظم انقلاب اعلام کردند 4 هواپیمای باربری را در اختیار ایران قرار می دهند تا پیکر جانباختگان را به کشور منتقل کنند.


رییس حج و زیارت خراسان رضوی افزود: محدودیت های انتقال پیکرها برداشته شد و نیز جنازه هایی را که دفن کرده انند اعلام کردند که آز همه پیکرها اثر انگشت تهیه شده است و در صورت این که از خانواده های ان ها نمونه DNA آورده شود، آماده نبش قبر و تحویل جسد هستند.


شواهدی بر عمدی بودن حادثه و دستگیر کردن نیروهای سیاسی و نظامی نیز وجود ندارد

وی بیان کرد: نیروهای نظامی و سیاسی باید حج را انجام می دادند، بعضی جزو مفقودین هستند و بعضی فوت شده اند. شواهدی بر عمد بودن حادثه و دستگیر کردن نیروهای سیاسی و نظامی نیز وجود ندارد.

 

مجردی دفن دسته جمعی را تکذیب کرد و بیان داشت: قبرها دو طبقه و پیکرها کفن شده بودند و هیچ کونه بی احترامی به پیکرهای حجاج نشده است.


رییس حج و زیارت خراسان رضوی گفت: 2 مورد از دفن شدگان از کاروان ها رضایت به دفن در عربستان دادند. 2 مورد از اهل سنت که به صورت آزاد رفته بودند نیز رضایت به دفن داده اند.

 

پیگیری حقوق خانواده‌های جانباختگان منا
وی با بیان این که کشور عربستان علت حادثه منا را طبیعی می داند گفت: عربستان با طبیعی جلوه دادن این فاجعه سعی در ندادن غرامت به خانواده های بازماندگان دارد ولی سازمان حج و زیارت در حال پیگیری است  همچنین عربستان برای حادثه حرم، مبلغ بالایی را بابت غرامت به بازماندگان در نظر گرفته است.

 

مجردی با بیان این که دادستانی کل کشور شعبه‌ای تشکیل داده تا بازماندگان بتوانند شکایت کنند، گفت خانواده این حجاج قربانی حادثه منا می توانند به دفتر اداره کل دادگستری، شعبه انقلاب واقع در خیابان کوهسنگی مراجعه کنند.


حج واجب در سال آینده قطعا انجام خواهد شد

رییس حج و زیارت خراسان رضوی با بیان این که حج واجب در سال آینده قطعا انجام خواهد شد، گفت:  سال آینده حج تمتع انجام خواهد شد و ما در حال پیگیری کارهای ان هستیم.

وی درباره عمره مفرده بیان داشت: حج عمره  فعلا انجام نمی شود تا برخورد سعودی ها در رابطه با حادثه منا و جده مشخص شود.


مسؤولیت اربعین حسینی امسال با ستاد حج و زیارت است

مجردی در ادامه به همایش عظیم پیاده روی اربیعین اشاره و اظهار کرد: ستاد اربعین تشکیل و مسولیت آن امسال با ستاد حج و زیارت است.

 

رییس حج و زیارت خراسان رضوی با اشاره به ستاد اربعین، گفت: استانداران استان‌ها، رؤسای ستاد اربعین؛ جانشین آن ها معاون زیارت استانداری و نیز حج و زیارت مسئولیت  دبیر ستاد را برعهده دارد.


وی با اشاره به پیش بینی 7 موکب برای خدمت رسانی به زائران اباعبدالله (ع) تصریح کرد: ایستگاه‌ها یا موکب های خراسان به نام علی بن موسی الرضا(ع) با تمام تجهیزات تدارک شده است و هیئت های مختلف و سازمان بازساری عتبات برای انجام امور هستند.


برای سفر به عراق در اربعین از هم اکنون برای گرفتن ویزا اقدام کنید

مجردی با بیان این که امسال  عبور بدون ویزا به عراق میسر نیست، اظهار کرد: 272 کارگزار در سطح استان خراسان و 191 کارگزار در مشهد آماده صدور ویزا برای زائرین هستند و از هم اکنون باید ویزا را تهیه کرد. از طریق سامانه باید ثبت نام صورت گیرد تا از تجمع مقابل سرکنسول گری جلوگیری شود.

 

رییس حج و زیارت خراسان رضوی گفت: ویزای عراق 3 ماه اعتبار دارد ولی یک ماه اجازه اقامت در عراق داده می شود و توصیه می شود با توجه به ازدحام جمعیت افراد حداقل زمان ممکن را در عراق بمانند.


وی با بیان این که برای رفت و برگشت  500دستگاه اتوبوس برای متقاضیان به عراق در اربعین در نظر گرفته شده است، گفت:  افراد باید گروه های 40 نفره تنظیم کنند تا اتوبوس با نرخ مصوب همراه با تضمین در برگشت داشته باشند و برای هماهنگی به شرکت مرکزی در نبش بهار 29 مراجعه کنند.

 

مجردی افزود:10 قطار نیز در اختیار ستاد اربعین قرار گرفته است و نیز پروازهای نجف و بغداد نیز افزایش خواهد یافت همچنین رایزنی برای پروازهای بیشتر به شهرهای مرزی انجام خواهد شد.

 

رییس حج و زیارت خراسان رضوی به زائران ابا عبدالله توصیه کرد: لباس گرم، پتو، کفش مناسب و داروهای مناسب به همراه داشته باشید.

 

سازمان حج و زیارت هیچ کاروانی برای عتبات در ایام اربعین نخواهد داشت
وی با بیان این که حج و زیارت در ایام اربعین هیچ کاروانی را اعزام نخواهد کرد، گفت: سازمان حج و زیارت تمام توان و نیروی خود را برای اربعین در نظر گرفته است ولی کاروانی از سوی حج و زیارت نخواهد داشت.


مجردی با یبان این که  تاکنون 47 هزار نفر برای عتبات ثبت نام کرده اند، گفت: 26هزار ویزا تهیه شده است و احتمالا به 100 هزار برسد.سال گذشته تعداد زایرین ایرانی برای مراسم اربعین حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر بوده اند که امسال بیش از 2 میلیون پیش بینی شده است.


رییس حج و زیارت خراسان رضوی از پیش بینی پارکینگ برای خودروهای شخصی در مرز مهران خبر داد و تصریح کرد:  برای خودروها در مرز مهران 100 هکتار زمین برای پارکینگ در نظر گرفته شده است. در آن سوی مرز نیز تعدادی اتوبوس تا موکب سه راهی کوک در نظر گرفته شده است./1310/201/ب2

ارسال نظرات