۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۲۹۸۲۵۴
همزمان با ماه محرم؛

11 برنامه طرح ملی بصیرت عاشورایی در امامزادگان خراسان شمالی اجرا شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: همزمان با 13 روز نخست ماه محرم، 11 برنامه طرح ملی بصیرت عاشورایی در امامزادگان شاخص این استان اجرا شد.
حجت الاسلام سهرابي- نشست ارزيابي طرح بصيرت عاشورايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در نشست ارزیابی طرح بصیرت عاشورایی ویژه ماه محرم، اظهار کرد: در این ایام به همت نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی برنامه های عزاداری ماه محرم در 50 امامزاده شاخص شهرستان های مختلف این استان با همکاری 50 روحانی مبلغ اعزامی از حوزه های علمیه قم در قالب طرح ملی بصیرت عاشورایی برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه در این راستا از اول تا سیزدهم ماه محرم 11 ویژه برنامه طرح سراسری بصیرت عاشورایی در محل امامزاده های شاخص و موقوفات خراسان شمالی اجرا شد، افزود: در این ایام چهار برنامه ویژه، هفت مراسم لبیک یا حسین(ع) در هفت امامزاده، چهار همایش شیرخوارگان حسینی در چهار بقعه متبرکه، شش مراسم نوجوانان حسینی در شش امامزاده و 9 تجمع رهروان زینبی نیز در 9 بقعه متبرکه استان همزمان با سراسر کشور برپا شد.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: برنامه های ویژه نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در قالب طرح بصیرت عاشورایی اجرای مراسم لبیک یاحسین(ع) در هفت بقعه متبرکه همزمان با عصر روز نخست ماه محرم، مراسم شیرخوارگان حسینی در چهار امامزاده شاخص در صبح نخستین جمعه ماه محرم، همایش های نوجوانان حسینی با عنوان «احلی من العسل» در شش بقعه متبرکه همزمان با صبح روز ششم محرم و تجمع های رهروان زینبی در 9 امامزاده شاخص در عصر روز دوازدهم محرم بود.

 

وی در مورد برنامه های عمومی این نهاد در دهه نخست ماه محرم نیز افزود: برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم با سخنرانی روحانیان برگزیده و مداحی و عزاداری در قالب طرح بصیرت عاشورایی در50 بقعه متبرکه با مشارکت 50 روحانی مبلغ، برپایی خیمه های معرفت و غرفه های پاسخ به سؤالات شرعی در 14 بقعه و اطعام عزاداران و اجرای نیت واقفان در 19 بقعه متبرکه از جمله این برنامه ها محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام سهرابی ادامه داد: همچنین برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی در 17 بقعه متبرکه، اقامه نماز جماعت ظهرعاشورا در جوار 32 امامزاده شاخص و برگزاری محافل انس با قرآن کریم در هفت بقعه متبرکه شاخص از دیگر برنامه های عمومی اجرایی در امامزاده های استان همزمان با دهه نخست ماه محرم بودند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: افزون بر دهه نخست ماه محرم، اکنون برگزاری مراسم دهه دوم و سوم محرم در بقاع متبرکه و محل موقوفات با هدف اجرای نیت واقفان نیز در دستور کار نهاد اوقاف و امور خیریه استان قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان خراسان شمالی پنج هزار موقوفه با بیش از 9 هزار و 800 رقبه وجود دارد، خاطرنشان کرد: افزون بر 65 درصد کل موقوفات استان با نیت تعزیه داری و اطعام دهی در مراسم های شهادت امام حسین(ع) وقف شده اند به همین دلیل اجرای دقیق و امینانه نیات این واقفان در ماه محرم یکی از اولویت های اصلی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی است.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان اینکه نیات برخی از این موقوفات برای اجرا دارای شرایط ویژه و زمان و مکان معینی هستند که می بایست با دقت و در زمینه تعیین شده اجرا شوند، افزود: در این راستا برخی از موقوفه های استان مربوط به عزاداری و روضه حضرت سیدالشهدا(ع) در ایام ماه محرم بوده و برخی نیز مربوط به ایام ماه صفر هستند که تمامی این موارد به صورت دقیق از سوی متولیان موقوفات اجرایی می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون وقف در زمینه روضه سیدالشهدا(ع) در استان اشباع شده است، گفت: باید تلاش شود با اطلاع رسانی و مشاوره، وقف های جدید با نیت نیازهای روز استان از سوی واقفان خیراندیش ثبت شوند.

 

وی حوزه های علمیه، بهداشت و سلامت، مشکلات آموزشی، خوابگاه های دانش آموزی و دانشجویی و غیره را برخی از نیازهای روز استان دانست که می بایست موقوفات جدید به سمت پوشش این نیازها هدایت شوند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه ثبت وقف های جدید بر اساس نیازهای روز جامعه بسیاری از مشکلات موجود را کاهش می دهد، تصریح کرد: در این زمینه نقش روحانیان و مبلغان و نیز رسانه ها برای فرهنگ سازی وقف و هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای جامعه، بسیار مهم و ویژه است./9314/202/ب1

ارسال نظرات