۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۲۹۸۲۵۹
استاد حوزه و دانشگاه:

خسران دنیا و آخرت، نتیجه استفاده نکردن از معارف اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ هزار با بیان این که انسان موجودی است اجتماعی که از تنهایی گریزان است، گفت: خسران دنیا و آخرت، نتیجه عدم استفاده از معارف اهل بیت است.
برگي از فضايل و كرامات اهل بيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر علی رضا هَزار استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و دانشگاه صبح امروز و به مناسبت عزاداری سیدالشهدا در خیمه حسینی خیابان جی، گفت: خسران دنیا و آخرت، نتیجه عدم استفاده از معارف اهل بیت است.

وی با اشاره به روایتی از معصوم که می فرمایند، «هیچ علم صحیحی در شرق و غرب عالم وجود ندارد مگر علمی که از مجرای ما اهل بیت بیان شده باشد»، افزود: عدم استفاده از توصیه های اهل بیت در زندگی، انسان را در دنیا و آخرت دچار خسران می کند.

هزار با بیان این که، انسان موجودی است اجتماعی که از تنهایی گریزان است، ابراز داشت: ارتباط با دیگران بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل می دهد، پس بدیهی است که این ارتباطات در شکل گیری شخصیت انسان نقش مهمی را ایفا کند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با تقسیم بندی انواع ارتباطات به سه نوع، نسبی، حسبی و مصادقتی، بیان داشت: عموماً تأثیر گذارترین ارتباط، ارتباطات مصادقتی، یعنی ارتباط با دوستانی که هیچ نسبتی با انسان ندارند است.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات ارتباطات مصادقتی طول عمر بیشتری نسبت به ارتباطات نسبی و حسبی دارد، و دلیل آن این است که ما دوستان خود را با اختیار انتخاب می کنیم ولی مجبور به پذیرفتن ارتباطات نسبی و حسبی هستیم.

هزار در ادامه با توجه به بررسی های متعدد دانشمندان گفت: چیدمان شخصیتی انسان، قبل از رفاقت با دیگران و بعد از رفاقت با آن ها تغییرات اساسی می کند.

استاد و پژوهشگر دانشگاه افزود: یکی از موفقیت های پدر و مادر، کنترل کردن ارتباط فرزندشان با دیگران است، ولی متأسفانه این مسأله مهم نادیده گرفته می شود.

وی با اشاره به آیه «الأخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو» بیان داشت: رفاقت هایی که چیدمانش بر اساس تقوا نیست، روزی به دشمنی تبدیل خواهد شد.

هزار در پایان ابراز داشت: شیعه باید رفاقتش با دیگران بر اساس محبة الحسین باشد، این مبنا برای رفاقت افزون بر این که عمر رفاقت را طولانی می کند، تعداد رفقای انسان را زیاد می کند./867/203/ب1

ارسال نظرات