۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۲۹۹۲۵۰
رییس دانشکده اهل بیت اصفهان:

امام حسین مصداق بارز «یا ایتها النفس المطمئنه» هستند

خبرگزاری رسا ـ بانکی پور با اشاره به آیه یاایتها النفس المطمئنه، گفت: بارزترین مصداق این آیه امام حسین(ع) است به همین دلیل به سوره والفجر سورة الحسین می‌گویند.
امير حسين بانکي رييس دانشکده اهل البيت (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی پور امشب در مسجد جواد الائمه شمال اصفهان، پیرامون تفسیر سوره والفجر گفت: زمانی که در روایات رسیده از معصومان آیات قرآن تفسیر می‌شود جهت گیری‌های مختلفی برای آن وجود دارد که گاهی شأن نزول آیه و گاهی تأویل آیه و یا مصادیق آن یا معنی کلمه را بیان می‌کند اما بسیاری از روایات مصادیق آیه به خصوص مصادیق اَتَم آیه را می‌گوید.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به آیه یاایتها النفس المطمئنه خاطرنشان کرد: بارزترین مصداق این آیه امام حسین(ع) است به همین دلیل به سوره والفجر سورة الحسین می‌گویند البته در اینجا سؤال پیش می‌آید که آیا نفس سایر معصومان مطمئنه نبوده که امام حسین(ع) برای مصداق این آیه مطرح می‌شود؟ باید در پاسخ بگوییم که ائمه اطهار کلهم نورٌ واحد هستند اما در شرایط زندگی آن بزرگواران صفت خاصی زمینه بروز و ظهور پیدا کرده و ظهور و بروز نفس مطمئنه برای امام حسین(ع) نیز بیشتر بوده است.

 

رییس دانشکده اهل بیت (ع)، نفس مطمئنه را نفسی دانست که به آرامش رسیده و افزود: آرامش در میان تلاطم معنی دارد و آرامش را برای کسی استفاده می‌کنیم که زمینه تلاطم داشته اما رفتاری توأم با آرامش از خود بروز می‌دهد، هیچ زمانی مانند عاشورا برای هیچ امام و هیچ پیامبری چنین مصیبت‌های سنگین و پرتلاطمی رخ نداده بود و اتفاقی که روز عاشورا پیش آمد عظمت مصیبتک فی السماوات علی جمیع اهل السماوات بود.

 

وی اظهار کرد: تمام آسمان‌ها و زمین برای فاجعه عاشورا به تلاطم افتاد و جن و انس، زمین و زمان، ماهیان دریا و تمام موجودات به تلاطم افتادند و هیچ زمان در تاریخ این تلاطم را ندیدیم اما در این میان امام حسین(ع) با آرامش حرکت می‌کردند و هرچه به ظهر عاشورا نزدیک می‌شد صورت اباعبدالله نورانی تر می‌شد.

 

بانکی پور با بیان این که حسینی‌ها باید تلاش کنند در تلاطم‌ها آرامش خود را حفظ کنند، تصریح کرد: هرگاه در محیط کار یا منزل مشکلی ایجاد شد باید تلاش کنید آرامش خود را حفظ کنید، نفس مطمئنه نفسی است که آرامش خود را در سختی‌ها و شادی‌ها حفظ کند و نفس‌های ضعیف مانند قایق در اثر کوچکترین طوفانی واژگون می‌شوند، بسیاری از اختلافات و ناراحتی‌های خانوادگی و سیاسی برای این است که آرامش خود را حفظ نکرده و زود عصبانی می‌شویم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: مؤمن کسی است که بتواند خود را خوب کنترل کند و کسانی که ناپایداری هیجانی دارند زندگی پرتلاطمی دارند، بهترین نکته در مدیریت بحران حفظ آرامش است و باید تلاش کنیم در هر جایی که قرار داریم اطراف خود را آرام کنیم که لازمه آن آرامش درونی است.

 

رییس دانشکده اهل بیت (ع)، با اعتقاد بر این که کسی که نتواند غضب و شهوت درون خود را مدیریت کند نمی‌تواند بیرون را مدیریت کند، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که وای به حال کسی که قبل از تهذیب نفس جامعه به وی روی بیاورند بنابراین ما وظیفه داریم قبل از پذیرش هر مسؤولیتی ضعف درونی خود را از بین ببریم.

 

وی با اشاره به روایتی از کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیث اعتماد به خدا را 4 درجه می‌دانند که مرتبه نخست آن توکل، مرحله دوم تفویض، مرحله سوم مقام تسلیم و مرحله چهارم مقام رضا است و اباعبدالله به مقام رضا رسیده بودند البته تمام معصومین نیز به مقام رضا رسیده بودند اما امام حسین(ع) نمایش و تجلی گاه مقام رضا هستند.

 

بانکی پور میزان اعتماد به خدا را شاخص اندازه اعتقاد به خدا دانست و خاطرنشان کرد: میزان اختیار ما در زندگی محدود است و هرچه بدبختی داریم و احیانا ورود هر کدام از ما در جهنم به دلیل همین اختیار اندک است بنابراین انسان زرنگ کسی است که همین اختیار را هم به خدا واگذار کرده و تسلیم اوامر الهی می‌شود./1304/202/ب1

ارسال نظرات