۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۲۹۹۲۷۰
اظهارات اصغرزاده و زیباکلام در بازخوانی تسخیر لانه جاسوسی؛

استکبار ستیزی از اهداف انقلاب اسلامی نبود/ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را باید به تاریخ سپرد

خبرگزاری رسا ـ در نشستی با موضوع بازخوانی وقایع 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، زیبا کلام مدعی شد که استکبارستیزی از اهداف انقلاب اسلامی نبود و اصغرزاده هم اظهار داشت: جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را باید به تاریخ و فراموشی سپرد.
تسخير لانه جاسوسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست «بازخوانی اتفاقات سیزدهم آبان و چشم انداز روابط ایران و آمریکا» با حضور ابراهیم اصغرزاده نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به همت انجمن اسلامی دانشجویان دهم آبان ماه در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست ابراهیم اصغر زاده نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از فعالان دانشجویی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا گفت: برای بررسی مسائل تاریخی باید آن را در دوره خودش  سنجید واقعیت این است که نسل دانشجویی در آن زمان احساس نگرانی به سرنوشت انقلاب داشت و دست به اقدام دانشجویی زد که در بسیاری از کشورهای دنیا متداول بود.

 

اشغال سفارت آمریکا قرار نبود به طول انجامد

وی با بیان اینکه در حمله به سفارت آمریکا قرار نبود که این ماجرا مدت ها به طول انجامد، اظهار داشت: شاید در شعارها حرف های زده می شد اما  تنها متعلق جریان دانشجویی آن دوره و به طور موقت بود، این ماجرا بعد از حمایت مردم تبدیل به ماجرای طولانی شد که اثرات مثبت و منفی در پی داشت.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر به آن دوران بازگردد در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا شرکت می کنند، پاسخ آن را موکول به پایان نشست کرد و در ادامه گفت: این اقدام دانشجویان متعلق به جنبش و جریان دانشجویی بود و به این سوال نمی توان پاسخ صحیح داد، معتقدم کسی حق ندارد وارد این قضیه شود.

 

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به تاریخ سپرده شود

اصغرزاده خاطرنشان کرد: این جریان هم برای ما و آمریکایی ها به تاریخ سپرده شده است، از این حادثه که می تواند جلوی ارتباط ایران با آمریکا را بگیرد موافق نیستم، اشغال سفارت آمریکا در ایران مربوط به وقایع دوران جنگ سرد است و بعد از فروپاشی شوروی جامعه شرایط دیگری را تجربه کرد نگاه به آینده نباید گروگان تاریخ شود.

 

آمریکا ستیزی از اهداف انقلاب اسلامی نبود

در ادامه این نشست صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسأله اشغال سفارت آمریکا از منظر تحقیق و بررسی کمتر به آن پرداخته شده است، افزود: سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا مرگ بر آمریکا گفتن جز اهداف ایران بود یا نه و آیا آمریکا ستیزی از اهداف مردم ایران در راهپیمایی و تظاهرات بود پاسخ من منفی است، خواسته مردم علیه دیکتاتوری و اجرای انقلاب آزاد بود و آمریکا ستیزی از اهداف انقلاب اسلامی نبود.

 

وی در رابطه با اینکه چرا سفارت آمریکا در ایران اشغال شد و آمریکا ستیزی مبدل به اهداف انقلاب اسلامی شد، بیان کرد: آمریکا ستیزی از اهداف انقلاب اسلامی نبود اما استکبارستیزی دوام آورده است مرگ بر آمریکا گفتن برای یک قشر بدل به گفتمان اصلی انقلاب شده است، بعد از توافق وین مرگ بر آمریکا سرجای خودش باقی مانده است.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در رابطه با تأثیر آمریکا ستیزی در کشور گفت: در تاریخ معاصر ایران از دوره قاجار هیچ حرکتی به اندازه آمریکا ستیزی تیشه به منافع ملت نزده است، آمریکا ستیزی منافع ملی ما را به باد داده است و آثار استکبارستیزی با آمریکا حتی از اشغال ایران توسط شوروی هم بیشتر بوده است.

 

زیبا کلام مدعی شد: آمریکا ستیزی باعث شد تا در توسعه اقتصادی و پیشرفت سیاسی فلج شویم، معتقدم آمریکا ستیزی تیشه به ریشه منافع ملی ما زد و باعث عدم تحقق دموکراسی در ایران و تداوم وضعیت ما قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی است.

 

راه برون رفت از شرایط کنونی آمریکا ستیزی نیست

وی با بیان اینکه هدف انقلاب اسلامی بدست آوردن اهداف سیاسی و اجتماعی بود، گفت: معتقدم تا آمریکا ستیزی ادامه یابد صدمات به توسعه سیاسی کشور ادامه می یابد، راه برون رفت از شرایط کنونی آمریکا ستیزی نیست و آمریکا ستیزی بدل به گفتمان انقلاب اسلامی شده است.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با ادعای اینکه بخش عمده اظهارت در رابطه با آمریکا کتمان حقایق و برخی دروغ است، اظهار داشت: آمریکایی ها آن قدر احمق نبودند که بخواهند بعد از وقایع فروپاشی ارتش شاه، حادثه طبس و وقایع سال 88 کودتا کنند تحریف های انجام شده است که کتمان برخی حقایق و دروغ است.

 

اصغرزاده در ادامه نشست در پاسخ به اظهارات زیبا کلام و اینکه با برخی از او هم عقیده است، گفت: تاریخ معاصر ایران دوره های مختلفی داشته است ایران دوره ای روابط خوبی با آمریکا داشته است، مردم ایران نسبت به روس ها و انگلیس ها دید منفی داشته اند اگر آمریکا ارتش سرخ شوروی را در آذربایجان را تخلیه نمی کرد الان باید با پاسپورت به تبریز می رفتیم، امریکایی ها بودند که آنها را وادار به تخلیه کرد اما جریان کودتای 28 مرداد توسط آمریکایی ها را نمی توان از تحولات سیاسی ایران پاک کرد.

 

کودتای آمریکایی ها در انقلاب شیلی و کره جنوبی

نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا از دیکتاتوری دفاع می کرد، گفت: آمریکایی ها در کودتای شیلی، کره جنوبی و هر جا که منافع آنها بود نقش داشتند و انقلاب اسلامی ایران نیز با اشاره به این فرمایش امام(ره) که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، شکل گرفته است.

 

وی با بیان اینکه روحانیتی که انقلاب اسلامی ایران را جلو می برد قرار نبود که در مقابل آمریکا حرکتی انجام دهد، اظهار داشت: بعد از تشکیل دولت موقت و اغتشاشاتی که  در کردستان و ترکمن صحرا ایجاد شد، دولت موقت می ترسید انقلاب تجزیه شود اما اینکه آمریکا می خواست کودتا کند یا نه را اسناد باید نشان دهد.

 

تحقیر و تحریک دانشجویان منجر به اشغال لانه جاسوسی شد

اصغرزاده با اشاره به عملکرد آمریکا در پذیرفتن سلطنت طلبان و ورود شاه به آمریکا، عنوان کرد: این عوامل منجر به تحقیر و تحریک دانشجویان شد و این عوامل دست به دست هم تا سفارت آمریکا اشغال شود، رهبر انقلاب نیز از همان ابتدا همه چیز را زیر سر آمریکا می دانستند و جریان کاپیتالاسیون نیز تأییدی بر این ماجرا است.

 

 نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو گروه روحانی در زمان مشروطه بود، بیان کرد: یک گروه آزادی را قبیه می دانستند و قصد داشتند تا جلوی مشروطه را بگیرد، بعد از پیروزی انقلاب جریان اسلامی در رابطه با فلسفه مهدویت و حکومت اسلامی بود که جمهوریت و قانون اساسی انقلاب ما دارای ارزش انسانی و حقوق اقلیت ها مهم بود و با آنچه می دانید تفاوت داشت در معرض سرقت روحانیون سنتی قرار گرفت که به حقوق بشر بدبین بودند ما مقابل روحانیتی که قصد داشت حکومت اسلامی تشکیل دهد و مخالف تشکیل جمهوری اسلامی بودند، ایستادگی کردیم.

 

 وی با اشاره به تشکیل اصلاح طلبان گفت: اگر بلوک چپ شکل نمی گرفت همه چیز گل و بلبل و نبود و امکان داشت اتفاق بدتری رخ می داد، در اردیبهشت سال 58 آقای بازرگان و یزدی اسنادی داشتند که نشان می داد که آنها از حمله عراق به ایران مطلع هستند و بنابراین اگر لانه جاسوسی تسخیر نمی شد ممکن بود که حمله عراق به ایران زودتر شکل بگیرد چرا که صدام در زمان شاه هم قصد حمله به ایران را داشت.

 

عدم افشاگری جاسوسی آمریکایی ها بعد از تسخیر سفارت

 اصغرزاده با بیان که ما حق نداشتیم در جریان تسخیر لانه جاسوسی افشاگری سیاسی می کردیم و این اسناد باید در اختیار منابع نظامی و امنیتی قرار می گرفت، اظهار داشت: اقدام دانشجویان پیرو خط امام در اعتراض به دولت موقت بود و اگر درخواست های دانشجویان پیرو خط امام توسط دولت موقت مدیریت می شد آقای بازرگان به جای بنی صدر ریس جمهور بود و این تحولات رخ نمی داد.

 

زیبا کلام در ادامه این نشست با اشاره به وقایع کودتای 28 مرداد ضمن عدم مقصر دانستن آمریکایی ها در کودتا، اظهار داشت: صبح روز کودتای 28 مرداد مرحوم مصدق نخست وزیر بود و ساعت 10 صبح چند صد نفر و ساعتی بعد 20 هزار نفر رادیو و کاخ نخست وزیری را اشغال می کند بنابراین باید دید که طرفدارهای مصدق در آن زمان کجا بوده اند و اگر آمریکا کودتا کرده است باید به دنبال خائنین به مصدق بود.

 

آمریکایی ها از شاه حمایت نمی کردند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با ارائه این مطلب که بسیاری از کارخانه های زمان شاه را در کشور آمریکا بنا کرده اند، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب چند کارخانه را خراب شد حتی یک کارگاه یک نفره هم خراب نشد، اگر این اقدامات خائنانه بوده است چرا این کارخانه ها را خراب نکریم و حتی آنها را گسترش دهیم، می گویند که آمریکایی ها از رژیم شاه حمایت می کردند و شاه کاره ای نبوده است در حالی که تصمیمات اصلی سال 32 تا 57 توسط شاه انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه اردشیر زاهدی و فوجی از سلطنت طبان معتقد هستند که آمریکا به انقلابی ها کمک کرده اند، گفت: آنها می گویند که آمریکایی اجازه دادند که شاه برای بقای خودش تلاش کند و شاه بارها بعد از 26 دی می گوید من خواسته آمریکایی ها را نمی فهمم، در دوران انقلاب ملاقات های بین مسولان اتفاق می افتد و این ملاقات ها تمام صحبت های با آمریکا می شده است، انقلاب با حداقل خسارت پیروز شد در حالی که بعدها آمریکا را در توطئه وقایع سیاسی ایران از جمله طبس و تهاجم فرهنگی محکوم می کنیم.

 

هجمه دانشجویان پیرو خط امام به عملکرد دولت بازرگان

زیبا کلام با بیان اینکه وقتی بازرگان در دیدار با آمریکایی ها به تهران آمد مثل قدم زدن ظریف با جان کری عده ای او را مورد انتقاد شدید قرار دادند، گفت: شاه در حالی که به سرطان مبتلا بود با برانکارد به آمریکا برده شد آن شاه نمی توانسته است که کودتا کند اما بازرگان با هجمه مواجه شد دانشجویان پیرو خط امام معترض این مسأله شدند بازرگان هم تنها یک جمله گفت که من هویدا و امام (ره) هم شاه نیستند.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در آبان آن سال دسته جات عزاداری به مقابل سفارت آمریکا رفتند و موج آمریکا ستیزی راه افتاد، افزود: این که چرا جریان آمریکا ستیزی دوام آورد ابزار نیرومند در دست برخی بود تا اهداف خود را بیان کند این افراد در مقابل تعطیلی مطبوعات واکنشی نشان نداند، امروز در جامعه افردای که در رأس آمریکا ستیزی هستند افرادی هستند که طرفدار آزادی نیستد و گروه های مختلف و مخالفان برجام نگران آزادی نیستند، در سال 58 آمریکا ستیزان افرادی بودند که برای حقوق بشر ارزش قائل نبودند و دغدغه آنها آزادی مطبوعات و زنان نداشتند و در رقابت با مارکسیست ها بودند.

 

آمریکا ستیزی ابزاری برای کانون های قدرت

زیبا کلام با ادعای اینکه آمریکا ستیزی ابزاری برای کانون های قدرت بود، اظهار داشت: یکی از افرادی که مخالف طبس بود وزیر وقت امور خارجه آمریکا ونس بود او این استدلال را داشت که ایران از این مورد بهره بردای سیاسی می کنند و بعد از بهره بردای سیاسی گروگان ها را آزاد می کنند بنابران بعد از اینکه دیدند فایده ای ندارد آنها را سوار هواپیما و آزاد می کنند، آمریکا ستیزی ابزاری بین کانون قدرت در ایران بود و دقیقا هم همین اتفاق افتاد.

 

اصغرزاده در در پاسخ به اظهارات زیبا کلام در رابطه با دانشجویان پیرو خط امام گفت: ما در آن زمان در برابر روحانیت متحجر ایستادیم و سعی کردیم تا جلوی ارزش های غیر اخلاقی را بگیریم، حرف ما حقوق مردم و اقلیت ها بود، دولت موقت اهل مبارزه نبود و اگر درست می ایستاد این اتفاق ها نمی افتد.

 

وی با بیان اینکه برای بازرگان احترام قائل هستم، گفت: شما از حقوق ملت دفاع نکردید سواستفاده از 13 آبان ربطی به جریان دانشجویان پیرر خط امام ندارد و این طرفداران بازرگان بودند که در دانشگاه شریف اطلاعیه علیه شریعتی منتشر کردند و مخالف نیروهای انقلابی بودند.

 

نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جریان اصلاح طلب در انتخابات 92 از روحانی دفاع کرد، بیان کرد: حرکت این جریان در پشت سر دولت و حمات از برجام است و اگر از آمریکا حمایت می شد کشورهای عربستان و پاکستان باید گلستان می شد.

 

توافق آغاز پایان مرگ بر آمریکا است

زیبا کلام در ادامه نشست با بیان اینکه برجام و توافق هسته ای را آغاز و پایان مرگ بر آمریکا می دانم، خاطرنشان کرد: برجام ربطی به آمریکا ستیزی ندار و دشمنی با آمریکا ادامه می یابد اما وزیر امور خارجه با آمریکا درباره سوریه صحبت کردند و نشان می دهند من بی راه نگفتم توافق آغاز پایان مرگ بر آمریکا است.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه همه نسل ما به جز بازرگان آمریکا ستیز بوده اند، عنوان کرد: بعد از 13 آبان سرمقاله ای در روزنامه کیهان نوشتم که بعد از شاه نوبت آمریکا است، معتقدم نسل دوم وسوم انقلاب آگاه تر شدند و فضای مجازی به آگاهی به نسل فعلی داد و نسل ما فکر می کرد شاه نباشد گلستان می شود و متدین وطن پرست نظام امور کشور را به دست می گیرد.

 

وی با بیان اینکه این تهمت است بگویم که اگر توافق هسته ای صورت بگیرد ایرن گلستان می شود، خاطرنشان کرد: برجام هیچ چیزی را حل نمی کند تا وقتی اقتصاد فاسد ناکارآمد دولتی داریم، تا این اقتصاد حاکم است چیزی عوض نمی شود و شرایط مثل سنگ به پای اقتصاد بسته شده است و اگر این سنگ باز هم شود دونده مدال طلا نمی گیرد باید دید که ترکیه و برزیل چه کار کرده اند، از آنها تأثیر بگیریم بنابراین تا اقتصاد دولتی است تکان اقتصادی حاصل نخواهد شد./818/200/ج

ارسال نظرات