۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۹
کد خبر: ۳۰۰۱۵۸
لاریجانی:

بحث کردن درباره برجام عبرت آموز و ضروری است

خبرگزاری رسا ـ لاریجانی با اشاره به نظر برخی از علما که مخالفت کردن در خصوص برجام را خلاف شرع و قانون عنوان کرده اند، گفت: این تلقی نادرست است، باید در خصوص مسأله ای که عبرت آموز است بحث شود و به عبرت های آن آگاهی پیدا کنیم چون درس گرفتن از آن ضروری است.
بحث کردن درباره برجام عبرت آموز و ضروری است محمد جواد لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدجواد لاریجانی، معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، شب گذشته در سلسله نشست های بزم اندیشه و با حضور فعالان فرهنگی در مؤسسه خدمات مشاروه ای آستان قدس رضوی به تبیین توطئه های نفوذ و ابعاد آن پرداخت.

 


وی ولایت را از نعمت های الهی عنوان و اظهار کرد: با توجه به این که خدا به ما قدرت اراده و نطق داده است، امکان انحراف وجود دارد و نیاز به هدایت پیدا می کنیم و برای این منظور خداوند ولایت را قرار داده است.

 


ولایت یک وظیفه است


لاریجانی، با بیان این که ولایت یک وظیفه است، تصریح کرد: در حدیثی از امام رضا (ع) نماز، روزه، حج، زکات و ولایت را از پایه های اسلام عنوان می شود که مرحوم مجلسی در تفسیر این روایت ولایت را مانند نماز، حج، زوره و زکات یک کار و وظیفه مطرح می کند که باید آن را انجام داد.

 


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ولایت را مانند دیگر کارها دارای چند پایه دانست و گفت: در مکتب شیعه باید نسبت به مشروعیت سیطره حساسیت داشته و معیار مشروعیت سیطره را بدانیم.

 


وی افزود: در مکتب اهل بیت (ع) اگر حاکم نامشروع باشد هرگونه اطاعت از وی حرام است و در صورت مشروعیت، وظیفه ما اطاعت است و نیز مشروعیت حکومت در مکتب اهل بیت (ع) براساس خط ولایت مشخص می شود.

 


لاریجانی در ادامه با بیان این که رهبر معظم انقلاب در فهم حوادث تاریخی بین درس و عبرت فاصله می گذارند، خاطرنشان کرد: درس های زیادی در کربلا است اما در جایی که تهدید، خطر و ضربه است، عبرت وجود دارد.

 


انحراف از دین و نشناختن دشمن دو عبرت بزرگ از حادثه مصر است


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه سرنوشت مصر را عبرت آموز عنوان و اظهار کرد: مردم مسلمان با قیام در مصر و شهادت آن ها، حکومت دست نشانده را ساقط کردند و گروه اخوان المسلمین که سابقه تاریخی در اسلام داشتند را به رهبری برگزیدند اما خلأ مکتب اهل بیت(ع) در حکومت آن ها پیدا شد.

 


وی افزود: مرسی از اخوان المسلمین بود اما مشاور و حامی وی آمریکا بود که سرنگون شد و به همان فریبی که مصدق خورد، دچار شد بنابراین این درس عبرتی است.

 


لاریجانی در ادامه به عبرت هایی که از حکومت های مصر باید توجه داشت، اشاره و بیان کرد: انحراف از دین و نشناختن دشمن دو عبرت بزرگ از حادثه مصر است بنابراین باید دین را درست بفهمیم و این فهم از دین جای خالی مکتب اهل بیت (ع) را پر نمی کند و نیز مسؤولان ما نباید به آمریکا اعتماد کنند.

 


مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی با اشاره به توانمندی و قدرتمندی مکتب اهل بیت (ع) گفت: این مکتب عمق تئوری قوی دارد و برای دنیای امروز است همچنین علت این که ایران قدرتمندترین تکنولوژی و علوم دست یافته است به خاطر توجه به مکتب اهل بیت (ع) است.

 


در مکتب اهل بیت دین در همه ابعاد و شئون زندگی است


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: بنای سیاسی اجتماعی جامعه در اسلام تجربه ای است که با انقلاب اسلامی ایران شروع شد که تردیدها زیاد بود و برخی دین اسلام را مندرس دانسته و می‌گفتند نمی شود در عصر مدرن با اسلام حکومت کرد در حالی که درس های اهل بیت (ع) برای همیشه زنده است.

 


وی به فراگیری اسلام و مکتب اهل بیت (ع) در همه ابعاد و شئون زندگی اشاره و تصریح کرد: در اسلام حوزه خصوصی و عمومی معنا ندارد و این تفکر را که اسلام خصوصی است غربی‌ها پایه ریزی کردند تا دین را از حکومت جدا کنند و گر نه از نظر فلسفی پایه ای ندارد.

 


لاریجانی با اشاره به شبهه ای که دین اسلام را دین خشن معرفی می کنند، گفت: کسانی که چنین شبهاتی را بیان می کنند فهم درستی از مکتب حسینی ندارند.

 


اگر ما کشوری ناموفق بودیم نیازی به این همه توطئه دشمن نبود

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به تبیین تجربه انقلاب اسلامی ایران برای جوانان تأکید و اظهار کرد: تجربه ای که ملت در اجماع انقلاب وارد شد باید به خوبی برای جوانان ترسیم شود.

 


وی افزود: تجربه بزرگی را امت اسلامی ایران شروع کرده است و تبدیل به قدرت در منطقه شده است و این تجربه و توفیقات مسأله تهاجم به دستاوردهای انقلاب و نفوذ را جدی کرده است.

 


لاریجانی با بیان این که اگر ما کشوری ناموفق بودیم نیازی به این همه توطئه دشمن نبود، تصریح کرد: بحث هسته ای به این خاطر به وجود آمد که جمهوری اسلامی ایران قدرتمند بود.

 


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با ابراز مخالفت با منطق برد برد، گفت: برد برد جایی مطرح می شود که بخواهیم معامله کنیم در حالی که به خانه ما دزدی آمده است که حقوق ما را زیر پا می گذارد و تئوری ما باید رفع تجاوز باشد.

 


وی با بیان این که دشمن کور خوانده که بتواند ساق پای ما را بزند، گفت: درگیری آن ها به خاطر توفیقات ما است که نسل ها باید بدانند که این اتفاق بسیار بزرگ است و مشارکت داشته و به آن غنا ببخشند.

 


لزوم فهم و بصیرت در مسائل


لاریجانی با اشاره به این که دشمن مخلوق توهم نیست، اظهار کرد: برخی با ژست روشنفکری بحث توهم دشمن را مطرح می کنند در حالی که مسأله آشکار است و توهم نیست و در این جا است که بحث بصیرت پیدا می شود که یکی از درس های مکتب اهل بیت بصیرت است.

 

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی بصیرت در حوزه سیاسی را نخستین فهم درست عنوان و اظهار کرد: باید وظیفه را به درستی بشناسیم و فهم ما به واقعیت نزدیک باشد و این مبنایی است که دشمن برنامه ریزی کرده است تا فهم ما را تحت تأثیر قرار دهد.

 


وی با بیان این که براساس مکتب اهل بیت (ع) باطن را به خاطر ظاهر قدرتمند قبول نمی کنیم، گفت: برخی آمریکا را کشور پیشرفته می دانند که دارای تکنولوژی و قدرت است و نباید با آن ها در افتاد که این حرف ها جدید نیست، امام حسین (ع) نیز با این چنین سخنانی روبرو بود و ما نیز هرگز قبول نمی کینم و مکتب ما هم به این صورت درست نشده است که به خاطر ظاهر باطل را بپذیریم.

 


لاریجانی با بیان این که بخشی از «ما می توانیم» در جامعه شروع شده و بخشی نیز ظاهر شده است، اظهار کرد: امروز بهترین نیروهای تحصیل کرده و متدین داریم که بعد از سه دهه ظاهر شده اند و کسی نمی توانند توانمندی های این ها را رصد داشته باشند.

 


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: ما باید تفکر واقع بینانه از
وضعیت خود داشته باشیم و دشمن قصد تحت تأثیر قرار دادن ما را دارد که جای تبلیغ دارد. این تجربه بزرگی که ملت در ان وارد شده است چیز پنهانی نیست و شدنی است و غرب نگران رشد این تفکر است.

 


تلاش دشمن برای خدشه دار کردن چهره اسلام/ فهم از اسلام است که برای منافع سیطره خطرناک است

وی با بیان این که در هیچ برهه ای از صد سال اخیر مکتب اهل بیت (ع) چنین فضایی برای عرضه نداشته است، خاطرنشان کرد: این فهم از اسلام است که برای منافع سیطره خطرناک است از این رو عجیب نیست که جنگ شیعه و سنی را به راه انداخته اند.

 


لاریجانی در ادامه با اشاره به وجود آمدن داعش به دست غرب، بیان داشت: غرب خشونت بارترین تروریست ها را تربیت کرده است که کاملا دست نشانده غرب است و از احساس بچه های مسلمان استفاده و شعار بیداری اسلامی را گرفتند و اسلامی را در آن مکتب اهل بیت (ع) جایگاهی ندارد را می خواهند پیاده کنند.

 


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خاطرنشان کرد: برای بچه های مسلمان در گروه داعش مدل خلافت عباسی الگو شد که ظاهر آن خلافت عباسی اما در باطن دیکتاتوری، سلطنت و انحراف پیدا شد.

 


لزوم توجه به انحرافات و نقشه نفوذ دشمن

وی با بیان این که ما باید از انحراف آگاه و به آن حساس باشیم، تصریح کرد: دشمن سعی در این دارد که دین را از ما گرفته و ظاهر ان را نگه دارد که باید آگاه باشیم که دشمن از همه جهات استفاده می کند. انحراف نه اصلاح طلب و نه اصول گرا می شناسد.

 


لاریجانی در ادامه به انحراف در جریان اصلاح طلب اشاره کرد و گفت: گروهی معتقد به نظام سکولار بوده و دین را در حکومت فاقد جایگاه می دانند و حتی برخی عنوان می کنند که اگر حکومت دینی باشد، آبروی دین می رود که فتنه 88 محصول انحراف از دین بود.

 


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به انحراف اصول گرایان اشاره و اظهار کرد: انحراف در نحوه عمل احمدی نژاد و اطرافیان وی وجود داشت که از جنس انحراف اصولگرایان نبود ولی نهایت به انحراف آن ها ختم می شد.

 


وی با بیان این که در مکتب اهل بیت جایگاه خاصی برای کسی وجود ندارد، تصریح کرد: هر ادعایی که مبتنی بر تعالیم و عترت باشد را پذیرفته و به غیر آن اعتنا نمی کینم و از این انحراف و نفاق در عمل که در برابر امام عادل ایستادند، درس عبرت بگیریم که اشتباه آن ها را تکرار نکنیم.

 

لاریجانی در ادامه با اشاره به شجاعت، فهم و پاکی رهبر معظم انقلاب گفت: در فهم و شجاعت و پاکی کسی مثل ایشان وجود ندارد، در حادثه منا تنها ملت و رهبر جمهوری اسلامی ایران خروشیدند در حالی که مصر با جانباختگان بسیار در منا هیچ پیگیری نداشت بنابراین تفاوت رهبر ما در این است که به فکر همه مردم است.

 

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به نفوذ دشمن، بیان داشت: در ایام اربعین در مراسم عزاداری در یزد با حرکات موزون به سینه زنی و نوحه سرایی پرداخته و در 12 دقیقه از رسانه ملی پخش سراسری شد که در این زمان حرفی از امام حسین زده نشد و عالم حاضر در این جمع نیز سخن و اعتراضی به زبان نیاورد، این همان نفوذ است.

 


وی با بیان این که دشمن متوجه شده است که مردم را نمی تواند از کربلا جدا کند، خاطرنشان کرد: فهم مکتب امام حسین توان ایجاد می کند.

 


لاریجانی با بیان این که مظهر قدت و عزت ما قدرت اهل بیت (ع) است، اظهار کرد: باید مکتب اهل بیت را درست بفهمیم و به درستی به آن عمل کرده و از آن حفاظت و حمایت کنیم.

 

حقوق بشر مستمسکی برای تخریب چهره ایران در بین دیگر ملت ها است
معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخشی از سخنان خود به مورد تهاجم قرار گرفتن حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس در معرض تهاجم حقوق بشر قرار گرفته است و حقوق بشر مستمسکی است که چهره ایران را در بین دیگر ملت ها تخریب کنند.

 


وی با اشاره به تحریم حقوق بشری برخی از شخصیت ها، گفت: جمعی از افراد مانند آیت‌الله آملی مورد تحریم حقوق بشری قرار گرفته است و حتی آمریکا گفته است که اگر تحریم های هسته ای ایران را برداریم، تحریم حقوق بشری ایران را ادامه می دهیم، آمریکا برای سیطره بر دنیا به تحریم نیاز دارد و باید چیزی بگوید.

 

لاریجانی افزود: حقوق بشر غربی پرچم فکری است که ذهن مردم را تحت تأثیر قرار داده تا بر آن ها تسلط یابند.

 


اگر مذاکره در چارچوب و مصالح نظام باشد باید انجام شود

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه با اشاره به توافق هسته ای و پسابرجام، گفت: آمریکا بیان داشته است که برای توسعه شبکه اینترنت و دسترسی کاربران ایرانی سرمایه گذاری کرده است و این امر نیاز به مدیریت و استفاده درست دارد که در این صورت موجب پیشرفت علمی می شود و گر نه موجب نفوذ می شود.

 

وی با بیان این که کسی که دائما با گوشی خود مشغول است انسان مدرن نیست، خاطرنشان کرد: انسان مدرن وقت خود را مدیریت می کند.

 


لاریجانی با بیان این که کسی با اصل مذاکره مشکل ندارد، گفت: اگر مذاکره در چارچوب و مصالح نظام باشد باید انجام شود و کارگزاران نظام مشروع افتخارآمیز است و ما نیز به عنوان سرباز از ان ها حمایت می کینم.

 


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه به برداشت اشتباه آمریکا و غرب از تمایل جمهوری اسلامی ایران به مذاکره اشاره و بیان داشت: آمریکا و غرب فکر می کنند که جمهوری اسلامی ایران بعد از 35 سال در برابر آن ها کوتاه آمده است و قدرت ایستادگی در برابر آن ها را ندارد که این تفکر اشتباه است از این رو می گویند بحث هسته ای اول کار است.

 


مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی به دلیل این تفکر اشتباه غرب اشاره و اظهار کرد: مواضع نامناسب مسؤولان و اشتباه ساختاری در مذاکرات موجب این برداشت اشتباه غرب و آمریکا شده است.

 


وی با بیان این که مشکلات ما با کنار آمدن با آمریکا حل نمی‌شود، تصریح کرد: تفکر اشتباه در بین برخی از مسؤولان است که مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی را در ارتباط با آمریکا قابل حل می دانند در حالی که رهبری نیز فرمودند: «مذاکره با آمریکا برای ما نفعی ندارد و ضرر هم دارد.»

 


نامه رهبر بیشتر از فصل الخطاب است

لاریجانی در ادامه با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به رییس جمهور در خصوص برجام گفت: نامه رهبر بیشتر از فصل الخطاب است و در دو بخش فهم مسال و دستورات اجرایی بیان شده است.

 


معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تأکید به تبعیت از ولی امر در خصوص بحث مذاکرات هسته ای گفت: همه باید به دولت کمک کنیم و هیچ کسی نباید کارشکنی کند، چیزی که نظر ولی امر مسلمین را دارد باید در همان چارچوب اجرا شود.

 


وی در ادامه با اشاره به نظر برخی از علمای حوزه که مخالفت کردن در خصوص برجام بعد از طی مراحل قانونی را خلاف شرع و قانون عنوان کرده اند، خاطرنشان کرد: این تلقی نادرست است، باید در خصوص مسأله ای که عبرت آموز است بحث شود و به عبرت های آن آگاهی پیدا کنیم که درس گرفتن از آن ضروری است./1310/200/ب1

ارسال نظرات