۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۳۰۰۱۹۹
‌معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

شناخت و بهره‌برداری از صحیفه سجادیه در جامعه مورد غفلت واقع شده است

خبرگزاری رسا ـ ‌معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که صحیفه سجادیه کم شناخته شده است، گفت:‌ ما در زمینه بهره برداری از معنویت ائمه(ع) و پیام‌های هدایتگرانه ایشان کوتاهی کرده‌ایم، ‌درباره صحیفه سجادیه نیز این‌گونه است، ‌بسیاری از افراد حتی در حد اسم نیز با صحیفه سجادیه آشنا نیستند و بسیاری افراد نیز از محتوای پیام امام سجاد(ع) آگاهی ندارند.
صحيفه سجاديه

حجت‌الاسلام علی عباسی، ‌معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین درباره ویژگی‌های شخصیتی امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد(ع) مانند سایر ایمه تمام کمالات و ویژگی‌های شایسته را دارا بود،‌ اما ممتناسب با شرایط زمانی برخی صفات بیشتر جلوه گر می‌شوند، صبر و عبودیت نیز ازجمله ویژگی‌های این امام بزرگوار بود.

 

 معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در ادامه توضیح داد: امام سجاد(ع) طبق مصلحت دچار بیماری موقتی شدند تا جنگ بر ایشان واجب نشود و نسل امامت باقی بماند، دیدن به میدان رفتن جوانمردان و عدم توانایی ایشان برای شرکت در جنگ برایشان زجرآور بود، بنابراین می‌توان گفت این امام دارای صبر بسیاری بود.

 

وی با اشاره به عبودیت امام سجاد(ع) بیان کرد: امام سجاد(ع) ارتباط بسیار قوی و عبادت و بندگی در پیشگاه خداوند داشت طوری که «سیدالساجدین» و «زین العابدین» لقب گرفته بودند،‌ این حقیقت عبادت و بندگی نیز به شکل‌های گوناگونی همچون دعا کردن و انتقال پیام‌های امامت و هدایت با استفاده از دعا و توسل ظهور پیدا کرد.

 

حجت‌الاسلام عباسی با بیان علت استفاده از دعا توسط امام سجاد(ع) بیان کرد:‌ سخنرانی در جمع باعث باخبری حکومت جبار حکومت جبار آن زمان می‌شد و ممکن بود باعث دستگیری و زندانی شدن امام سجاد(ع)‌ شود.

 

وی در ادامه افزود:  استفاده از دعا، جامعه و دشمن را کم‌تر حساس می‌کند زیرا برداشت عمومی از دعا کردن این است که فرد مشغول صحبت با خدای خود است،‌ بنابراین امام سجاد(ع) با ظرافت و زیرکی دعا را برای انتقال پیام‌های خود برگزیدند.

 

این مسؤول با بیان این‌که صحیفه سجادیه کم شناخته شده است، عنوان کرد:‌ ما در زمینه بهره برداری از معنویت ایمه(ع) و پیام‌های هدایتگرانه ایشان کوتاهی کرده‌ایم، ‌درخصوص صحیفه سجادیه نیز این‌گونه است، ‌بسیاری از افراد حتی در حد اسم نیز با صحیفه سجادیه آشنا نیستند و بسیاری افراد نیز از محتوای پیام امام سجاد(ع) آگاهی ندارند.

 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به معرفی خدا و دشمنان می‌پردازد، درمورد جبهه دشمن و سربازان آن مسایلی را مطرح می‌کند، برای اهل قبور و مرزداران نظام اسلامی دعا می‌کند، اما ما در معرفی و شناختن صحیفه سجادیه کوتاهی کرده‌ایم.

 

این کارشناس اخلاق در ادامه به علت کوتاهی در شناختن صحیفه سجادیه اشاره کرد و ابراز داشت: مشغول شدن به کارهای دنیا،‌ بی تفاوتی و کاهش اهمیت آموزه‌های دینی، سبب کم توجهی به معنویات و کوتاهی در شناختن مسایل دینی همچون صحیفه سجادیه است.

 

حجت‌الاسلام عباسی در پایان درباره نقش علما و روحانیت در شناساندن صحیفه سجادیه به جامعه گفت: علما، روحانیون و  حوزه‌های علمیه وظیفه بسیار زیادی در شناساندن صحیفه سجادیه به جامعه دارند، آنان می‌توانند در مجالس و سخنرانی‌ها صحیفه سجادیه را محور و موضوع قرار دهند تا مردم با آن آشنا شوند./955/302/ب2

ارسال نظرات