۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۳۰۰۳۸۷
کارشناس مسائل دینی:

اقامه نماز جماعت انسان را از خودگرایی و تکبر نجات می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: اینکه هر چقدر تعداد نمازگزاران در نماز جماعت بیشتر شود، ثواب اقامه آن نیز بیشتر می شود به دلیل اهمیت و نقش آن در به تکامل رساندن شخصیت انسانی در اثر پیوستن به هم و دوری از خودگرایی و خودمحوری است.
نماز جماعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل دینی صبح امروز پیش از شروع دعای ندبه در حسینیه اعظم ثارالله ارومیه، اظهار داشت: قرآن کتاب نازل و دعا صاعد است و هر انسان مومن به اندازه ظرفیت خود از این دو نعمت عظیم الهی بهره می برد.

 

وی اقامه نماز جماعت را راهی برای کامل شدن انسان ها دانست و افزود: اینکه هر چقدر تعداد نمازگزاران در نماز جماعت بیشتر شود، ثواب اقامه آن نیز بیشتر می شود به دلیل اهمیت و نقش آن در به تکامل رساندن شخصیت انسانی در اثر پیوستن به هم و دوری از خودگرایی و خودمحوری است.

 

حجت الاسلام نظری ادامه داد: قرآن کلام الله است و انسان کامل و متعالی با زبان دعا و راز و نیاز پاسخ خدای متعال را می دهد.

 

وی به انواع دعاها اشاره و اضافه کرد: دعا گاهی عرض حاجت و نیاز است که سه حالت دارد؛ یا حاجت فرد برآورده می شود، یا بلایی از او دور می شود و یا اینکه خدای منان دعای او را ذخیره آخرت اش قرار می دهد و گاهی راز و نیاز است که رابطه بین خالق و مخلوق را ترسیم می کند.

 

این کارشناس دینی راه اتصال به معبود را درک درستی از بود و نبود خود دانست و گفت: انسان برای اینکه معنی و مفهوم پیدا کند و از هیچ بودن خود را رهایی دهد، باید به خدایی که تام و کامل است متصل شود تا از نواقصی که در ذات او است و او را به سمت فنی سوق می دهد، رهایی یابد.

 

وی آغاز و پایان وجود مادی انسان را با پستی و حقارت همراه دانست و افزود: اول ما نطفه ای بی ارزش بود و پایان ما نیز جسدی است بی ارزش تر که اگر زود مدفون نشود، از بوی گندمان حتی نزدیک ترین و عزیزترین افراد خانواده نیز از نزدیک شدن به ما ابا می کنند.

 

استاد دانشگاه راه شکستن غرور انسانی را توجه به مبدا و معاد خود عنوان و تصریح کرد: اگر انسان به بالا نگاه کند و ربط بین خود و خدای خود را بفهمد در این صورت هرگز جرات نمی کند که در زمین با غرور و تکبر راه برود و زیردستان خود را انسان های حقیری تصور کند.

 

وی خاطرنشان کرد: دعا بیان راز عبد و مملوک بودن انسان و ربط ما با خدای توانا است و بدون اذن الهی ما بر هیچ یک از اعضا و جوارح خود قدرت فرمان دادن و او را به عبادت معبود وا داشتن نداریم، از این رو باید از طریق ابراز بندگی به درگاه الهی توفیق خدمت در راه اش را با همه اعضا و جوارح و حواس خود طلب کنیم.

 

حجت الاسلام نظری راه پیوستن به وجود لم یزل الهی را فنای در آن ذات یگانه و اعطای جسم و جان در راه او دانست و گفت: هر موجودی که با تولد همراه است، به ناچار طعم مرگ و فنا را می چشد، جز کسی که جان خود را در راه خدا فنا کرده و در این مسیر به شهادت می رسد که خدا به چنین فردی وعده حیات طیبه و زندگی جاوید داده است.

 

شکستن قلب رمز استجابت دعاست

کارشناس دینی دل انسان را به ابرهای باران زا تشبیه و اضافه کرد: همچنان که تا ابرها بارور نشوند بارانی نمی بارد، رمز استجابت دعا نیز در شکسته شدن قلب انسان و دعا و تضرع به درگاه الهی است.

 

وی در ادامه با اشاره به حضور و تجمع مردم در مهدیه ها و حسینیه ها برای قرائت دعای ندبه گفت: اگر تجمع ما وصل شود به حضرت ولی عصر روحی فداه که قلب عالم و راه اتصال بین ما و خدای متعال است در این صورت ما نیز به خدای رحمان وصل شده ایم و از الطاف و رحمات خاصه او بهره می بریم.

 

حجت الاسلام نظری با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که در رابطه با پذیرش امانت الهی از سوی انسان است، تاکید کرد: واژه امانت معانی متعددی دارد و قبول این امانت از سوی انسان تکلیف او را سنگین تر می کند.

 

استاد دانشگاه و سخنران دینی در پایان گفت: امام عصر(عج) هم واسطه نزول رحمت الهی بر زمین و زمینیان و هم سبب صعود دعای بندگان الهی به عالم معنی و درگاه الهی است.

 

گفتنی است، دعای ندبه هر هفته در مساجد و حسینیه های مختلف آذربایجان غربی به ویژه در حسینیه اعظم ثارالله ارومیه در صبح روز جمعه برگزار می شود./936/202/ب1

ارسال نظرات