۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۳۰۰۵۰۲
حجت الاسلام عرفان:

جنایات جهان به خاطر علم بدون دین است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم آثار دین مداری را بزرگ‌ترین سرمایه زندگی و حیات دنیایی دانست و گـفت: آنچه جنایات و کشتار در عالم واقع می شود، تنها به خاطر علم بدون دین و اعتقادات است و تنها مبانی دینی عامل بازدارنده تمام ناهنجاری ها و گناهان است.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در  دهه سوم از ماه محرم، در جمع عزاداران حسینی در مسجد جامع نجف آباد، درباره مرگ به عنوان حقیقت انکارناپذیر زندگی انسان گفت: حقیقت چیزی است که هم هست و هم باید باشد ولی در مقابل واقعیت مانند خودکشی تنها وجود دارد.

 

وی در ادامه درباره فلسفه ذکر مرگ در دنیا با اشاره به روایاتی از معصومین افزود: پیامبر اکرم می فرمایند، بالاترین زهد در دنیا، یاد مرگ است و امام هادی(ع) فرمود، به یادآور زمانی که در بستر مرگ هستی و هیچ دوستی به داد ما نمی رسد جز اعمالمان و در روایات است که غیر از یاد و ذکر مرگ، باید نسبت به مرگ آمادگی نیز وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام عرفان با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) که فرمودند، آماده شوید برای این سفر درازمدت و زاد و توشه آماده کنید، درباره لوازم آمادگی برای مرگ بیان داشت: یکی از لوازمی که ائمه معصومین بسیار به آن سفارش کرده اند، نوشتن وصیت نامه است که از اقسام وصیت نامه می توان به وصیت نامه اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی اشاره کرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: از جمله وصیت نامه های اعتقادی مربوط به وصیت نامه حضرت یعقوب است که مهم ترین دغدغه در موقع مرگ، مسأله دینداری فرزندانش بود و آنچه امروز به عنوان سرمایه برای فرزندان باقی می گذاریم، تنها دستمایه است نه سرمایه که اگر فرزندان به بالاترین مقامات رسیده باشند ولی دین نداشته باشند، بزرگترین آسیب برای والدین است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم آثار دین مداری را بزرگترین سرمایه زندگی و حیات دنیایی بیان داشت و گفت: آنچه جنایات و کشتار در عالم واقع می شود، تنها به خاطر علم بدون دین و اعتقادات است و تنها مبانی دینی عامل بازدارنده تمام ناهنجاری ها و گناهان است و کسی که دین دار نباشد، از تجاوز به مال، ناموس، امنیت مردم هیچ ابایی ندارد.

 

وی از دیگر آثار دینداری را حفظ امنیت در جنبه های مختلف بیان کرد و افزود: از دیگر آثار مهم اجتماعی دینداری، جلوگیری از تجاوز به حقوق دیگران است که اگر فردی دست به تجاوز به حقوق دیگران می زند، بر اثر بی دینی یا کمرنگ شدن اعتقادات و مبانی دینی است.

 

حجت الاسلام عرفان درباره واقعیت مرگ بیان کرد: مرگ امری حتمی و یقینی است و در این دنیا آینده نگر واقعی کسی است که درباره بعد از مرگش آینده نگری داشته باشد نه درباره متاع زودگذر دنیا و ما از این حادثه حتمی زندگی چقدر غافل هستیم.

 

وی با بیان این که واقعیت مرگ با چهار مجهول مواجه است، بیان داشت: ناشناخته بودن زمان مرگ، مکان مرگ، حالت مرگ و علت مرگ است و این مجهولات برای بیداری و آگاهی ما نسبت به اعمالمان است که در روایت وارد شده است که هر کس در هر حالتی بمیرد، خدای متعال او را بر آن حالت محشور می کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: یکی از علت های مرگ، مرگ در حال جاهلیت است که در روایات، کسی که امام زمانش را نشناسد و از دنیا برود، و کسی که بمیرد و وصیت نامه نداشته باشد، به مرگ جاهلیت مرده اند./1306/202/ب1

ارسال نظرات