۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۳۰۰۷۲۵
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

نفی تروریسم از اصول همزیستی مسالمت آمیز است / تفرقه‌افکنی در ماهواره‌ها با دستورات اسلام منافات دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یکی از اصول همزیستی را نفی تروریسم و عوامل وحشت آور در جامعه خواند و گفت: اگر اصول حفاظت کننده همزیستی رعایت نشود، همزیستی تحقق پیدا نمی‌کند یا اگر محقق شود، مطلوب نخواهد بود، از این‌رو اعتقادات نمی‌تواند مانعی برای این مسأله باشد؛ البته این تغافل به معنای ترک بحث و گفت‌وگو نیست؛ اما آنچه امروز در برخی از ماهواره‌ها وجود دارد، بر اساس دستورات و موازین اسلام نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، امشب در نشست علمی دین و نظریه همزیستی که در شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به بخش‌های این نظریه گفت: دامنه همزیستی، خصلت‌ها و صفت‌های کلان همزیستی از دیدگاه اسلام و اصول حفاظت کننده از همزیستی از مهم‌ترین بخش‌های این نظریه است.


وی افزود: اگر اصول حفاظت کننده همزیستی رعایت نشود، همزیستی تحقق پیدا نمی‌کند یا اگر محقق شود، مطلوب نخواهد بود، بر اساس اسلام، دامنه همزیستی دامنه‌ای گسترده بوده و به اندازه انسان‌ها است؛ بنابراین اعتقادات نمی‌تواند مانعی برای این مسأله باشد.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که انسان مؤمن می‌تواند با مؤمنان دیگر همزیستی قوی‌تری داشته باشد، اظهار داشت: البته این قوی بودن در کیفیت معنا پیدا می‌کند و منحصر در مؤمن بودن نمی‌شود.


وی با اشاره به انواع همزیستی ادامه داد: گاهی تعایش در بین اجزای اسلامی با یکدیگر، گاهی میان مؤمنان و گاهی نیز به صورت انسانی است که این مورد فراتر از چارچوب ادیان است، دین اسلام مسلمانان را به همزیستی حتی با غیر مسلمانان دعوت کرده است.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که سطح مطلوب همزیستی تعایشی است که به صورت پایدار و با کیفیت بالای زندگی باشد، ابراز داشت: زندگی که در آن تعامل وجود داشته باشد کاملا مطلوب است، زندگی باید بر اساس احترام متقابل بنا شود؛ از این‌رو افراد باید نسبت به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند.


وی به اصل تسامح اشاره و عنوان کرد: تسامح فرهنگی به معنای نرمش در برابر فساد است که بی‌تفاوتی انسان را نشان می‌دهد، اما منظور از تسامح مذکور، تسامح اجتماعی در برابر مذهب و دین مخالف در طرف مقابل است.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هیچگاه نمی‌توان طرف مقابل را به زور به دین متبوع خود کشاند؛ بلکه در چنین مواردی باید تغافل داشت، البته این تغافل به معنای ترک بحث و گفت‌وگو نیست؛ با توجه به این نکته آنچه امروز در برخی از ماهواره‌ها وجود دارد، بر اساس دستورات و موازین اسلام نیست.


وی اضافه کرد: اصل تسامح یا تغافل به معنای چشم پوشی نسبت به آداب و مذهبی و دینی طرف مقابل و نسبت به اندیشه‌های آن است؛ امام باقر(ع) در روایتی فرمودند «مصلحت مردم در تعایش و همزیستی است»، اگر جنجال و جر و بحث‌ها آغاز شود، تعایش صورت نمی‌گیرد؛ بلکه اختلاف‌ها افزایش پیدا می‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به انجام اصل تغافل توسط ائمه طاهرین(ع) گفت: در همان مسجدی که امام علی(ع) نماز می‌خواندند در ماه رمضان نماز تراویح برگزار می‌شد، اما حضرت تغافل می‌کردند؛ ارتباطات علمی و گفت‌وگو در آن زمان به گونه‌ای بود که به تعایش صدمه‌ای وارد نشود.


وی افزود: اهل بیت(ع) و علمای اهل سنت چنین رویکردی داشتند، تا به همزیستی آنان آسیبی وارد نشود، گفت‌وگو جای خود را دارد، اما باید تغافل را رعایت کرد که اگر این چنین نشود باید به تحارب پرداخت؛ از دیگر اصول التزام به عقود و وفای به عهد است.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که امام علی(ع) در روایتی می فرمایند «هیچ خصلتی همانند وفای به عهد نمی‌تواند سبب اجتماع انسان ها شود»، اظهار داشت: یکی از اصول همزیستی نفی تروریسم و عوامل وحشت آور در جامعه است.


وی ادامه داد: در زمان‌های گذشته تعامل میان شهرها و کشورها فارغ از دین صورت می‌گرفته است، دامنه تعایش بسیار گسترده بوده و نگاه مصلحت مذهبی را نباید در این دامنه دخالت داد؛ امروزه گروه‌های افراطی امنیت انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌اند، البته مسأله امر به معروف و نهی از منکر نیز جای خود را دارد./1323/پ202/ف2

ارسال نظرات