۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۰۰۸۴۴
کارشناس مسائل بین الملل:

آمریکا به جای نبرد با تروریست‎ها در حال ایستادگی در برابر روسیه است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده مجله اینترنتی «نیوایسترن اوتلوک» نبرد آمریکا علیه داعش را غیرقابل باور توصیف کرد و اظهار داشت که آمریکا تنها درصدد ایستادگی در برابر روسیه است.
داعش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تونی کارتالوچی، پژوهشگر ژئوپولتیک و نویسنده مجله اینترنتی «نیو ایسترن اوتلوک» در مقاله ای ضمن انتقاد از سیاست های آمریکا در سوریه، این سیاست ها را به بازی آتش نشان و آتش افروز تشبیه کرد.

 

وی گفت: تصور کنید که فردی ساختمانی را به آتش بکشد و سپس در لباس آتش نشان با بشکه ای از بنزین روبروی آتش بایستد؛ آیا در این حالت کسی باور می کند که او آتش نشان است و یا از شواهد پیداست که او فقط لباس آتش نشان بر تن دارد و قصد دارد بر آتش ساختمان بیافزاید.

 

کارتولوچی در ادامه می گوید که ایالات متحده یک سال است که حریم هوایی سوریه را نقض می کند و بیش از یک سال است که آشکارا گروه های تروریستی سوریه را تجهیز، تسلیح و کمک اقتصادی کرده و حتی آنان را در ترکیه و اردن آموزش می دهد.

 

این پژوهشگر در ادامه افزود: در سال 2007 و پیش از آغاز بحران سوریه، سیمور هرش ژورنالیست آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر در مصاحبه ای از طرح آمریکا برای براندازی دولت سوریه با استفاده از گروه های افراطی به ویژه القاعده پرده برداشت. گروه هایی که با پول و تسلیحات قدیمی ترین و نزدیک ترین شریک آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی کمک می شوند.

 

به گفته کارتولوچی، پیدایش گروه تروریستی داعش، طرحی از پیش تعیین شده برای نابودی سوریه بوده است. آنچنان که در یکی از گزارش های آژانس امنیت آمریکا در سال 2012 می آید؛ در صورت پیش رفتن مناسب اوضاع، امکان ایجاد گروهی سلفی به صورت علنی یا مخفی در شرق سوریه (حسکه و دیر الزور) وجود دارد و این دقیقا همان خواسته «قدرت های حامی» مخالفات است تا رژیم سوریه را منزوی کنند؛ رژیمی که عمق استراتژیک گسترش شیعه (از سوی ایران و عراق) به شمار می آید.

 

در ادامه گزارش این سازمان امنیتی، به توصیف «قدرت های حامی» پرداخته شده است که از ایجاد گروه سلفی تندررو بهره می برند: غرب، کشورهای عرب خلیج فارس و ترکیه، گروه های حامی تشنج در سوریه هستند؛ و روسیه، چین و ایران از کشور های موافق دولت بشار اسد هستند.

 

کارتولوچی در ادامه با تاکید بر عدم صداقت دولت آمریکا در بحران سوریه و نیز با اشاره به مثال آتش نشان و آتش افروز می افزاید: در این میان، طرفی که بشکه بنزین را در دست دارد کاملا معلوم است. سیاست گذاران آمریکا آشکارا بجای برنامه ریزی برای نابودی داعش و سایر گروه های تروریستی، به مقابله با تلاش های روسیه برای نابودی این گروه ها می پردازند و برای این منظور نبرد با داعش، کمک به پناهجویان و یا هر بهانه ای که ممکن است مورد حمایت عامه مردم جهان قرار گیرد را دست آویز قرار می دهند./847/ب902/د

ارسال نظرات