۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۳۰۰۸۴۸
کارشناس مذهبی:

سیدالشهدا تهدید دشمنان را تبدیل به فرصتی برای دفاع از حق کرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسین زاده با بیان این که مؤمن از هر تهدیدی فرصت سازی کرده و از هر فرصتی برای قیام حق علیه باطل استفاده می کند، گفت: کربلا و عاشورا یکی از مهم ترین تهدیدهایی بود که امام حسین(ع) از آن فرصت سازی کرده و چهره نفاق و استکبار را برای مردم دوره‌های مختلف آشکار کردند.
کربلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حسین زاده، کارشناس دینی، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که دنیا پلی برای رسیدن به آخرت است که در آن خداوند فرصت‌هایی برای بهره‌گیری انسان قرار داده است، تصریح کرد: قرآن کریم در آیات متعددی انسان ها را به بهره گیری از فرصت‌ها و به ویژه فرصت عمر فرا می‌خواند.


وی افزود: پیامبر(ص) در نصیحتی به اباذر می فرمایند «چهار چیز را بر دیگری غنیمت بشمار، اول دوران جوانی را بر پیری برتری بده و از آن در راه اطاعت الهی استفاده کن، دوم، قدر نعمت سلامتی خود را قبل از این که مریض شوی بدان، سوم قبل از اینکه گرفتار مشغله‌های روزمره زندگی شوی، از اوقات فراغت به درستی استفاده کن و چهارم قبل از این که از دنیا بروی از حیات خود به درستی بهره بگیر».


استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شاخصه مؤمن فرصت سازی است و مؤمن از هر تهدیدی فرصت خلق می‌کند، گفت: کربلا میدان استفاده از فرصت‌ها بود و در کربلا سه گروه فرصت یاب، فرصت طلب، و فرصت سوز وجود داشتند.


حجت الاسلام حسین زاده ادامه داد: گروه اول کسانی بودند که از فرصت عمر خود با همراهی ولی خدا به درستی استفاده کرده و به سعادت رسیدند که نمونه آنها حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه بودند که زمانی که امام حسین(ع) در شب عاشورا به آنها فرمود که از تاریکی شب استفاده کنند و بروند، گفتند، اگر تمام دنیا را به ما بدهند یک لحظه از ولی خدا جدا نخواهیم شد و در نهایت با شهادت خود مورد برکت ورحمت الهی قرار گرفتند.


وی تصریح کرد: کوفیان افراد فرصت طلبی بودند که برای بهره‌گیری از مال و مقام دنیوی که حاکمان ستمگر به آنها وعده داده بودند به جنگ با پسر رسول خدا(ص) پرداختند و برای گرفتن تشویقی و پاداش حتی بر بدن امام حسین(ع) اسب تاخته‌اند که نمونه آنها عمر سعد است که برای گرفتن پاداش از یزید نخستین تیر را به سمت امام حسین (ع) پرتاب کرد.


استاد حوزه علمیه قم سومین گروه را کسانی دانست که در مسیر کربلا با امام حسین(ع) ملاقات کردند، گرچه امام(ع) از آنها یاری خواست؛ اما به دلیل ترس از عواقب همراهی امام(ع) و علاقه به حفظ جان خود، بهترین فرصت زندگی خود را سوزاندند و مشمول عذاب الهی شدند که نمونه آنها عبدالله بن حر جبیر است که گرچه بعد از حادثه کربلا قیام کرد، اما قیام وی فایده‌ای نداشت./968/پ202/ف2

ارسال نظرات