۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۳۰۰۸۵۰
استاد حوزه علمیه:

اصل عزای حسینی با بدعت زیر سؤال می‌رود/ محرم دکان برخی از مداحان شده است

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم قرآنی با تاکید بر لزوم توجه جدی به برگزاری صحیح مجالس عزا، گفت: متاسفانه بدعت‌هایی امروز مجالس عزاداری را تهدید می‌کنند که اگر جلوی آن‌ها گرفته نشود اصل عزای امام حسین(ع) زیر سوال می‌رود.
سخنراني ويژه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین اسدی، استاد اخلاق صبح یک‌شنبه 17 آبان در مراسم تفسیر موضوعی زیارت عاشورا در مسجد امام حسن عسکری و در جمع بانوان منطقه سی‌متری جی تهران، گفت: پیامبر(ص) و نسل ایشان همواره امانت‌دار بوده و پاک زندگی کرده‌اند، خاندانی که در آن افراد بزرگی مانند فاطمه زهرا(س) و زینب کبری(س) رشد پیدا کردند.

 

وی افزود: در طول تاریخ افرادی سعی کردند تا با استفاده از اصل و نسب خویش برای خودشان اعتباری کسب کنند اما موفق نشدند، برای مثال خلیفه دوم روزی در جمعی گفت؛ «قال ابی» اما در همان جمع افرادی به او معترض شدند که اصلا پدر چه کسی بوده که از او ذکر روایت می‌کنی.

 

محقق علوم قرآنی با تحسین آخرین ساخته مجید مجیدی، بیان داشت: فیلم سینمایی «محمد رسول الله» یک اثر فوق العاده زیبا و در عین حال آموزنده است، از این فیلم می‌توان درس‌های بسیاری را گرفت، ضمن این‌که بهتر لست فرزندان خانواده‌ها نیز این اثر بسیار خوب را تماشا کنند.

 

حجت الاسلام اسدی با تشریح القاب امام حسین(ع)، اظهار داشت: عده‌ای فکر می‌کنند که لقب «ثارالله» یعنی خون خدا، در حالی‌که معنی اصلی این لقب این است که حسین فردی بوده که خدا نیز خون‌خواه وی است و منتقم او می‌باشد، ضمن این‌که بر روی پرچم گنبد امام حسین نیز عبارت «یالثارات الحسین» نقش بسته شده است.

 

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از این سخنرانی با آسیب شناسی مجالس عزای امام حسین(ع)، تاکید کرد: نکته اصلی و مهم پیش از هر بحثی این است که بانوان جامعه ما از آقایان مقیدتر هستند، اما در مجالس عزای سیداشهدا آسیب‌هایی وجود دارد که اگر با آن‌ها مقابله نشود قطعا اصل عزای امام حسین(ع) زیر سوال می‌رود.

 

وی ادامه داد: نخستین کاری که باید انجام دهیم این است که به راه و منش زندگی و فکری امام حسین(ع) معرفت پیدا کنیم، این‌طور نباشد که فقط سیدالشهدا را در کربلا و عاشورا بشناسیم.

 

حجت الاسلام اسدی تاکید کرد: نباید مجالس عزای سالار شهیدان یک عادت باشد و از روی یک عادت سالانه در این مراسمات شرکت کرد، متاسفانه دیده شده که برخی از افراد فقط در دهه محرم به‌سمت سیدالشهدا می‌روند.

 

استاد حوزه علمیه با انتقاد شدید از برخی روضه‌های زنانه، تصریح کرد: اگر روضه‌ها در دهه اول محرم تا شب به‌طول بیانجامد و حضور بانوان با رضایت خانواده باشد ایرادی ندارد، اما متاسفانه مشاهده شده است که در طول محرم عده‌ای از خانم‌ها تا شامگاه در مجالس روضه می‌مانند که این‌کار قطعا می‌تواند ایجاد مفسده کند.

 

محقق علوم قرآنی تحاریف در مجالس عزای سیدالشهدا را بسیار خطرناک خواند و تصریح کرد: خرج هنگفت جهت سفره‌های عزاداری، وجود خانم جلسه‌های ناآگاه و غیر حوزوی و نذرهای بی مورد از جمله آسیب‌هایی است که کاملا مجالس عزا را تحت الشعاع قرار داده است.

 

وی با تقبیح اعمال غیر انسانی گروه بسیار کوچک شیرازی، تاکید کرد: امروز افرادی به نام سیدالشهدا ترویج قمه‌زنی می‌کنند، این افراد عمدتا از سوی جهان استکبار تغذیه مالی می‌شوند و هدف اصلی آن‌ها ضربه زدن به دین است، ضمن این‌که صریحا رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند نباید اعمالی انجام داد که چهره اسلام را در جهان مخدوش می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان با ابراز تاسف از رفتار برخی مادحین، بیان داشت: در دهه‌های عزاردای عده‌ای درآمدهای چندصد میلیونی کسب می‌کنند، این افراد تنها از نام سالار شهیدان استفاده کرده و برای خود دکان باز کرده‌اند./856/202/ب1

ارسال نظرات