۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۳۰۱۵۴۷
در کمیته اجرایی مصلی قم مطرح شد؛

بهره برداری از مصلی قم تا روز میلاد پیامبر اکرم/ کمبود اعتبارات مهم‌ترین مشکل پیش‌رو

خبرگزاری رسا ـ در نشست کمیته اجرایی مصلای بزرگ قم که با حضور مسؤولان شهری و ائمه جمعه استان برگزار شد، ضمن بیان مشکلات پیش‌رو برای برپایی نماز جمعه در مصلای قدس از جمله کمبود اعتبارات و مشکل ترافیک، بر بهره‌برداری از مصلی در روز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) تأکید شد.
مصلي قدس قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست کمیته اجرایی مصلای بزرگ قم امروز با حضور مسؤولان شهری و ائمه جمعه استان قم در محل این مصلی برگزار شد.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، امام جمعه قم در این نشست طی بیاناتی اظهار داشت: چند نکته پیرامون برگزاری نماز جمعه در مصلی قدس وجود دارد که از جمله می‌توان به مسأله ترافیکی آن اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: ستاد نماز جمعه، ریاست مصلی و سایر مسؤولان ذی ربط باید جلسه‌ای را تشکیل داده و مدیریت ترافیک روز جمعه را به بررسی بگذارند و نیز محلی را برای پارکینگ نماز جمعه اختصاص دهند.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه محور دومی که باید مورد توجه قرار گیرد را بحث امنیتی عنوان کرد و گفت: باید طرح جامعی در این زمینه تدوین و برای این امور نیز باید بودجه لازم در نظر گرفته شود.

 

وی همچنین توجه به فضاسازی اطراف مصلی از سوی شهرداری را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر پشتیبانی اعتباری از این مجموعه گفت: مجموعه مصلی بعد از راه اندازی نیازمند سالانه چندین میلیون تومان اعتبار جهت اداره و نگهداری است و باید برای تأمین منابع مالی آن برنامه ریزی‌های بلندمدتی صورت گیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی تأکید کرد: در تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری‌هایی که برای مصلی در نظر گرفته می‌شود باید بحث قانونی آن و همچنین عدم ایجاد حاشیه مورد توجه باشد.

 

وی تأکید کرد: مصلی در حال حاضر نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی و اقامه نماز است که باید تأمین شود.

 

امام جمعه قم در ادامه بحث پارکینگ و عوارض را مورد اشاره قرار داد از شهردار درخواست کرد تا خودروهایی که هنگام نماز جمعه در پارکینگ‌های اطراف مصلی پارک هستند (از ساعت 11 الی 2 بعد از ظهر) از پرداخت عوارض معاف باشند.

 

 

گزارشی از روند ساخت مصلی

همچنین در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام ولدان رییس مصلای قدس و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم ضمن خوش آمد گویی به مهمانان جلسه به ارائه گزارشی از مصوبات جلسات پیشین این کمیته و روند ساخت مصلی قدس پرداخت.

 

وی با اشاره به بودجه‌های مورد نیاز برای اتمام نواقص مصلای قدس از مسؤولان شهری و نهادهای فرهنگی درخواست همکاری گسترده کرد.

 

 

مجری طرح و پیمانکار مصلای قدس: مصلی در روز میلاد پیامبر اکرم آماده بهره‌برداری می‌شود

در ادامه مهندس آقایی، مجری طرح و پیمانکار مصلای قدس اظهار امیدواری کرد تا در روز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) یعنی 50 روز دیگر، از این مصلی برای برپایی نماز جمعه بهره برداری شود.

 

وی با بیان این‌که پیمانکاری ساختمان مصلای بزرگ قم تقریبا به پایان رسیده است، گفت: تا زمان بهره برداری از مصلی باید سیستم صوتی و گرمایشی آن را به بهره برداری رساند.

 

پیمانکار مصلای قدس عنوان کرد: تملک املاک باقی مانده از جمله کارهای تمام نشده مصلی است؛ قرار بود مجوزی اخذ شود تا زمین‌های باقی مانده را در برابر عوض ملک، تملک کنیم که در این خصوص همت بزرگی آغاز شده تا کار به پایان برسد و برپایی نماز جمعه پس از سال‌ها به مصلی باز گردد.

 

وی افزود: محل مصلای قدس قم بهترین موقعیت برگزاری نماز جمعه این شهر را دارد و لازم است با ایجاد پارکینگ بزرگی برای آن، دغدغه برپایی نماز جمعه را برطرف کرد.

 

 

قائم مقام ریاست مصلی: کسی باور نمی‌کرد بازسازی شبستان مصلی به این سرعت به پایان برسد

حجت‌الاسلام جابر، قائم مقام ریاست مصلای قدس نیز در اظهاراتی گفت: برای برپایی نماز جمعه در مصلای قدس نخست باید ایستگاه اتوبوس و تاکسی و تابلوهایی رو به ‌روی مصلی جمع آوری شوند.

 

وی ادامه داد: با رایزنی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سه میلیارد تومان برای آماده سازی مصلای بزرگ قم تخصیص یافته بود که یک میلیارد تومان از این مقدار وازیر شده و مابقی آن نیز، پس از واریز برای پرداخت بدهکاری به پیمانکار داده می‌شود.

 

قائم مقام ریاست مصلای قدس تأکید کرد: در حالی که هیچ کس باور نمی‌کرد، بازسازی مصلای قدس به این سرعت به پایان برسد، امروز کار شبستان به اتمام رسیده و ما به دنبال سیستم هواساز و صوت مصلی هستیم اما حتی بودجه وارد کردن آن‌ها را هم نداریم.

 

وی از دزدیده شدن وسایلی از مصلی در مواقع تعطیلی در سه مرتبه خبر داد و گفت: مصلای بزرگ قم نیازمند امنیت حداقلی و اختصاص سرباز از سوی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران است.

 

حجت‌الاسلام جابر با تأکید بر این‌که امنیت را نمی‌توان به شبکه‌های اجتماعی واگذار کرد، خاطرنشان کرد: چندین ماه است که حقوق برخی از اعضای مجموعه پرداخت نشده است.

 

 

رییس ستاد نماز جمعه شهر قم: اعتبارات ویژه‌ای جهت ایجاد امنیت نماز جمعه اختصاص یابد

حجت‌الاسلام حیدری، رییس ستاد نماز جمعه شهر قم هم بر لزوم اجرایی کردن طرح تکریم نمازگزاران جمعه تأکید کرد و گفت: مصلی برای نمازگزاران نیازمند پارکینگ و فضای مناسب برای ورود و خروج بدون ترافیک است.

 

وی خطاب به شهردار خواست تا در راستای طرح تکریم نمازگزاران جمعه، هزینه پارکینگ و رفت و آمد نمازگزاران در روز جمعه به مدت سه ساعت برداشته شود.

 

همچنین حجت‌الاسلام حیدری بر لزوم بکارگیری دوربین‌های مداربسته و گیت‌های بازرسی جهت ایجاد امنیت تأکید کرد و گفت: حدود یک میلیارد تومان بودجه جهت امور امنیتی لازم داریم.

 

سردار مجتبایی: پیگیری‌های لازم برای برقراری پاسگاه نیروی انتظامی مصلی را انجام می‌دهم

سردار مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان قم از همکاری پلیس برای جابه‌جایی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و جلوگیری از به وجود آمدن ترافیک خبر داد.

 

وی در برابر خواسته رییس مصلی قدس مبنی بر ایجاد پاسگاه انتظامی مصلی قدس گفت: برقراری یک پاسگاه ساختارهایی را می‌خواهد که هماهنگی آنان کار دشواری است اما من برای انجام آن، پیگیری‌هایی را انجام خواهد داد.

 

 

لزوم پوشش تصویری نماز جمعه و حل مشکل ترافیک

نصرت الله لطفی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات استان قم در این جلسه با تأکید بر اینکه مشکل مصلی با یک تا دو میلیارد تومان حل نمی‌شود خواستار احیاء مجدد ردیف بودجه‌ای شد که طی سال‌های قبل برای مصلی در نظر گرفته شده بود تا از این طریق بتوان بودجه لازم برای راه انداری و همچنین نگهداری مصلی را تأمین کرد.

 

همچنین مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز در این جلسه بر ضرورت توجه به مباحث ترافیکی اطراف مصلی تأکید کرد که برای حل آن برنامه‌هایی تدوین شده است.

 

دکتر قاری قرآن معاون شهردار قم هم در بیاناتی به تشریح فعالیت‌های شهرداری برای مصلی پرداخت و خاطرنشان کرد: تابلوهایی که در ورودی‌های مسیر اصلی نصب شده‌اند را نمی‌توان تا پایان قراردادشان ساقط کرد اما بعد از آن، اجازه نصب هیچ تابلویی داده نخواهد شد.

 

حجت‌الاسلام مبینی نماینده مرکز سیمای قم هم بر لزوم پوشش تصویری جامع و باکیفیت نماز جمعه قم تأکید کرد و گفت: 10 سال است که تجهیزات چندانی به صدا و سیمای قم اختصاص نیافته است درحالی که ما نیازمند یک و نیم میلیارد تومان اعتبار برای پوشش تصویری نماز جمعه هستیم.

 

بحث افزایش کیفیت دوربین‌هایی که جهت فیلم برداری از نماز جمعه استفاده می‌شود، تأمین بودجه برای ارتقا و خرید وسایل امنیتی، راه اندازی کیوسک پلیس ویژه مصلی، جمع آوری تابلوهای تبلیغاتی که منظر مصلی را مخدوش کرده‌اند، تملک اراضی اطراف مصلی نیز از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مطرح و بر ضرورت حل سریعتر آن تا قبل از بهره‌برداری از این مرکز تأکید شد./997/503/ف

ارسال نظرات