۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۳۰۱۶۷۰
ماجرای روز شهید در لبنان؛

هلاکت 151 اسرائیلی از سوی احمد 15 ساله

خبرگزاری رسا ـ 20 آبان سال 1361 یادآور هلاکت 151 صهیونیستی در عملیاتی‌ شهادت‌طلبانه در جنوب لبنان است؛ عملیاتی که آن را «احمد 15 ساله» به شیوه خاص خود و با پژو «504» خود انجام داد.
احمد قصير اولين شهيد استشهادي در لبنان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در 16 فوریه 1985 در گرد‌همایی عظیم شهر صیدا که به اعلام علنی شکل گیری حزب الله منجر شد، یازدهم نوامبر سالروز شهادت «احمد قصیر» را «روز شهید» نامگذاری کرد.

 

بی تردید 11 نوامبر در طول تاریخ برای رژیم صهیونیستی که اولین عملیات شهادت طلبانه علیه آن در لبنان انجام شد روزی فراموش نشدنی است، چرا که این روز سرآغاز عملیات‌های شهادت طلبانه دیگری شد که شروع شکست رژیم صهیونیستی در سال 2000 میلادی و پیروزی در جنگ 33 روزه در سال 2006 میلادی را رقم زد.

 

 شهید احمد جعفر قصیر، در 1346 در خانواده‌ای مذهبی در روستای «دیر قانون النهر» از توابع شهر «صور» لبنان به دنیا آمد. او که در دامان پرمهر مادر و پدر بزرگ شده بود، عشق به اسلام و دشمنی با کفار، زورگویان و استعمارگران را در جامعه آشوب‌زده و اشغال شده لبنان به درستی آموخت و یاد گرفت که همواره با استعمارگران و صهیونیست‌های اشغالگر در ستیز باشد.

 

وی از طریق یکی از دوستان خود به حزب الله لبنان معرفی شد و آمادگی خود را برای انجام عملیات‌های شهادت طلبانه اعلام کرد،‌ اما هیچ کس در آن زمان تصور نمی‌کرد که او مجری چنین عملیات بزرگ و تاریخی باشد، عملیاتی که در میان بهت و حیرت صهیوینست‌ها و به ویژه قصاب معروف آنها «آریل شارون» به اجرا گذاشته شد تا برگ زرینی از مجاهدت و دشمن ستیزی مسلمانان و مایه غرور و سربلندی حزب الله باشد.

 

 احمد قصیر در اولین گفت‌وگویی که درباره عملیات استشهادی‌اش با رهبران حزب الله از جمله سید حسن نصرالله، دبیرکل کنونی حزب الله لبنان انجام داد، اعلام کرد که تنها شرط او برای انجام این عملیات بزرگ تعیین زمان (روز و ساعت) اجرای عملیات از سوی خودش بود. این شرط پذیرفته می‌شود تا خودرو آماده شود. دوست احمد قصیر پس از آماده کردن خودرو و جا سازی مواد منفجره به شهید قصیر می‌گوید که تصمیم حزب تغییر کرده و او باید عملیات را به اجرا بگذارد که با مخالفت شدید احمد مواجه می‌شود و با بهانه کردن خودرو و این که مالکیت خودرو از آن اوست،‌ با موافقت یکی از رهبران حزب الله خودرو در اختیار او قرار می‌گیرد.

 

شرح عملیات استشهادی 11 نوامبر

 

در  صبح روز 11 نوامبر 1982 (آبان ماه 1361) احمد قصیر بعد از نماز صبح سوار پژوی 504 خودش شد و از ولایت پدری‌اش دیرقانون النهر خارج و به سمت صور به راه افتاد، جوان کم سن و سالی بود، اما افکاری بلند در سر داشت، می خواست کاری جاودانه انجام دهد و شجره مقدسی را پایه گذاری کند که تا سال‌ها و دهه ها بعد بتواند خار چشم دشمن صهیونیستی باشد.

 

ساعت هفت صبح روز پنجشنبه 11 نوامبر سال 1982میلادی صدای انفجار مهیبی در مقر فرماندهان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی واقع در جنوب لبنان به گوش رسید که آتش و دود غلیظی منطقه را فرا گرفت. چند روز بعد روزنامه‌های رژیم صهیونیستی آمار این عملیات شهادت طلبانه را 141 کشته و 10 مفقود اعلام کردند. مقامات این رژیم در میان حیرت به تحلیل‌های مختلف نظامی در این خصوص پرداختند و در نهایت این روز به عنوان بزرگترین روز اندوه در سرزمین‌های اشغالی نامگذاری شد.

 

پس از این‌ که احمد قصیر اطمینان حاصل می‌کند که اکثر قریب به اتفاق صهیونیست‌ها برای فرار از باران به ساختمان پناه برده‌اند، ماشین خود را روشن کرده و با آخرین سرعت خود را به طبقه اول ساختمان می‌کوبد تا در عرض تنها چند ثانیه تمامی ساختمان به تلی از خاکستر تبدیل شده و بر اثر این عملیات استشهادی 151 صهیونیست به هلاکت برسند که جنازه های 10 نفر از آنها هرگز پیدا نشد.

 

به این ترتیب اولین و بزرگترین عملیات استشهادی مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی انجام شد، حزب‌الله او را «امیر الاستشهادیون» (امیر شهادت‌طلبان) لقب داد و روز شهادت او را «روز شهید » نام نهاد، حزب‌الله همه ساله مراسم بزرگداشتی در سالروز این عملیات استشهادی برگزار می‌کند و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نیز در این مراسم سخنرانی می‌‌کند./1321/ب101/د

ارسال نظرات