۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۳۰۱۸۱۳

نشست علمی مبانی مدیریت رسانه‌های ارتباطی در منظومه ارتباطات انسانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی مبانی مدیریت رسانه های ارتباطی در منظومه ارتباطات انسانی با حضور اساتید، پژوهشگران و صاحب نظران حوزه دین و رسانه برگزار شد.
نشست علمي

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست علمی مبانی مدیریت رسانه‌های ارتباطی در منظومه ارتباطات انسانی با تاکید بر چرایی و چگونگی مدیریت زمان در رادیو و تلویزیون از منظر آیات و روایات اسلامی با حضور اساتید، پژوهشگران و صاحب نظران حوزه دین و رسانه برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه، خوشرو، مدیرگروه فرهنگ و هنر دینی دفتر پژوهش های بنیادی، ضمن توضیح درباره ضرورت و اهمیت انجام تحقیقات بنیادین در حوزه دین و رسانه، به مروری بر پیشینه این گونه تحقیقات و سوابق پژوهش مورد نظر پرداخت. سپس پژوهشگر طرح، آقای ابوذر آذری بروجنی کلیات تحقیق خویش در بخش های بیان و اهمیت مسأله، اهداف تحقیق، پیشینه، روش و کاربرد تحقیق ارائه نمود.

 

وی ضمن بر شمردن مراحل چهارگانه تحقیق شامل 1. شناخت موجودات هستی و منظومه ارتباطات انسانی در آن؛2. شناخت انسان و گونه شناسی رسانه های مورد استفاده در منظومه ارتباطات او با هستی؛ 3.آسیب شناسی نظام ارتباطات و رسانه ای معاصر و بررسی نقش رادیو و تلویزیون در آن و 4. شناخت دین و چگونگی مدیریت زمان در رسانه رادیو و تلویزیون از این منظر؛ به این نکته اشاره کرد که ضرورت تحقق این مراحل سیر مطالعاتی در بخش های ذیل است :

«انواع موجودات هستی، نقشه وجود انسان، انواع ارتباطات انسان با موجودات، انواع رسانه های مورد استفاده در هر ارتباط، آسیبها و کج کارکردهای فردی و اجتماعی رسانه در این زمینه، جایگاه زمان و الگوی دین در مدیریت آن در هرکدام از ارتباطات، چگونگی ترکیب زمان با دیگر عناصر و چگونگی مدیریت رادیو و تلویزیون در تعامل با زمان و دیگر عناصر».

 

در ادامه جلسه ارزیاب این بخش از تحقیق، جناب حجت الاسلام  بیات ضمن تقدیر از اهتمام و دغدغه پژوهشگر، نکاتی را در سه بخش طرح نامه، فصل نخست و ارائه پیشنهادات مطرح نمودند. تأکید او بر کلان بودن طرح و لزوم تحقق گروهی آن بود که در قالب حدود 70 نکته انتقادی و پیشنهاد اصلاحی بیان شد.

 

سپس دیگر پژوهشگران و کارشناسان ضمن تبیین دیدگاه های خود به نقد و بررسی کلیات تحقیق ارائه شده پرداختند.

 

در انتها، حجت الاسلام نهاوندی مدیر کل پژوهش های اسلامی رسانه، با تأکید بر ضرورت برگزاری چنین نشست هایی، به ارائه و تبیین مدل ترسیمی شبکه هستی براساس نظام ارتباطی که پیش از این توسط ایشان و جمعی از پژوهشگران دینی طراحی شده بود، پرداختند.

 

ایشان ضمن بر شمردن ابعاد نظام ارتباطی با رویکرد معرفت شناسی و هستی شناسی بر اهمیت مدیریت زمان بر مبنای آموزه های دینی تأکید نمودند. دکتر نهاوندی با اشاره به اهداف تحقیقات بنیادی، لزوم تأثیرگذاری نتایج این گونه پژوهش ها را یا در حوزه برنامه ریزی سازمان و یا در حوزه برنامه سازی رسانه ضروری دانستند.

 

تقسیم بندی پروژه تحقیق به دو موضوع کلان الف) طراحی مدل و نظام ارتباطی برای یک رسانه تأسیسی، نوین ومتفاوت و ب) طراحی نظام ارتباطات انسانی برای بهره برداری حداکثری از دو مولفه زمان و مکان با رویکرد معرفت شناسی و هستی شناسی و یک موضوع پژوهشی با عنوان بررسی نقش زمان در مدیریت رسانه و کنداکتور مبتنی بر آموزه های اسلامی، از دیگر بیانات ایشان بود که در خاتمه جلسه مطرح شد./992/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه

ارسال نظرات