۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۳۰۱۸۱۸

پیش‌کرسی نظریه پردازی «نقد حکم پذیری وجود» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ با سخنرانی عشاقی، جوادی آملی، عسگری سلیمانی و امینی نژاد،پیش کرسی نظریه پردازی «نقد حکم پذیری وجود» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار شد.
پيش کرسي

به گزارش خبرگزاری رسا، این کرسی علمی با ارائه حجت الاسلام حسین عشاقی عضو هیات علمی گروه فلسفه، ناقدین حجج اسلام عسگری سلیمانی و امینی نژاد و دبیری علمی حجت الاسلام ابوالحسن غفاری با داوری علمی حجج اسلام مرتضی جوادی آملی، حسن معلمی و دکتر شیروانی برگزار شد.

 

در ابتدای این کرسی علمی حجت الاسلام حسین عشاقی به عنوان صاحب نظریه به ایراد سخن پرداخت و گفت: همانطور که قبلا هم در بحثی با عنوان «حکم ناپذیری وجود» با براهینی إثبات کردیم که هستی (به‌معنای مطلق واقعیت)، حکم پذیر نیست، و ممکن نیست که حکمی داشته باشد، بنابراین نمی‌توان موضوع فلسفة أولی را هستی (به‌معنای مطلق واقعیت با تعابیر گوناگونش)، قرار داد، اینک در این بحث جدید که در امتداد و إدامة همان مقالة قبلی است، به این بحث پرداخته‌ایم که روشن کنیم موانعی که از حکم پذیری هستی و موضوع فلسفه شدن آن جلوگیری می‌کنند، چیست.

 

عشاقی مجموع چهار مانع کثرت ناپذیری وجود، امتناع عروض بر حقیقت هستی، امتناع عروض «واجب بالذات» و «ممتنع بالذات» بر هستی و بی‌مرزی حقیقت هستی را از موانع حکم پذیری هستی دانست و افزود: هدف از این نظریه این است که با إرائه موانع حکم پذیری هستی (به‌معنای مطلق واقعیت) روشن کند موضوع فلسفة أولی هستی (به‌معنای مطلق واقعیت با تعابیر گوناگونش) نیست.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه برای این که هستی (به‌معنای مطلق واقعیت با تعابیر گوناگونش) أحکامی داشته باشد، تا بتواند موضوع فلسفة أولی قرار گیرد، موانعی وجود دارد تصریح داشت: بنابراین نه این حقیقت، موضوع فلسفة أولی است، و نه برای او أصلا حکمی وجود دارد؛ از این رو باید برای فلسفة أولی موضوع دیگری یافت، و بالتبع أحکام و مسائل فلسفة أولی را باید از نو بازسازی کرد.

 

وی ادامه داد: در مکاتب سه‌گانة فلسفی مشائی ، إشراقی و متعالی ، موضوع فلسفة أولی همان هستی (به‌معنای مطلق واقعیت با تعابیر گوناگونش) است؛ و از این رو در هر یک از سه مکتب فلسفی، به‌ظاهر از أحکام همین حقیقت بحث شده است، ولی در دیدگاه عرفا حقیقت هستی أصلا هیچ اسم و رسمی ندارد ؛ و بنابراین نمی‌توان در هیچ علمی و از جمله در فلسفة أولی از این حقیقت بحث کرد؛ و از این رو ممکن نیست که چنین حقیقتی موضوع فلسفة أولی قرار گیرد، ألبته در مباحث عرفا تحلیلی عقلی برای حکم ناپذیری حقیقت هستی دیده نمی‌شود، نگارنده در این مقاله به تحلیل عقلی این دعوا پرداخته است.

 

در ادامه این نشست برخی ناقدین نکاتی را مطرح کردند و ادامه این بحث به جلسه آینده موکول شد.

 

گفتنی است پیش کرسی نظریه پردازی "نقد حکم پذیری وجود" دوشنبه 18/8/94 در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه دفتر قم برگزار شد. /992/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ارسال نظرات