۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۳۰۲۶۱۴
کارشناس مسائل دینی:

زنده نگه داشتن مجالس و قیام امام حسین جهاد فی سبیل الله است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی با اشاره به این که برگزاری مجالس اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) جهاد به شمار می آید و حضور انسان در این زمینه همانند مجاهد فی سبیل الله است، گفت: برخی ها به دنبال رحمت الهی هستند که آن را می توان با حضور مجالس امام حسین(ع) پیدا کرد.
حجت الاسلام حميد نعامي ، کارشناس مسائل ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام حمید نعامی، کارشناس مسائل دینی با حضور در برنامه مصباح الهدی که از شبکه جهانی الاهواز پخش شد، با اشاره به آیه قرآنی «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أُوْلَـئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» ابراز داشت: در این آیه ذکر شده کسانی که ایمان آورده اند و آنان که مهاجرت کرده اند و در راه خدا جهاد نموده اند، به رحمت خدا امید دارند و خدا آمرزنده و مهربان است.

 

وی با بیان این که آیه ذکر شده به هجرت اشاره می کند و این که در برخی زمان ها انسان برای دین، انجام رسالت خدا، رزق و روزی و دین خدا به مکان دیگر مهاجرت می کند، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به همراه خانواده و یاران به سوی مکه مکرمه خارج شد در حالی که در مسیر و هنگام زیارت قبر پیامبراکرم(ص) از برخی اتفاقات در محضر ایشان گلایه و شکایت می کردند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که جهاد ابتدایی و دفاعی انواع مختلف این فریضه است، ادامه داد: جهاد ابتدایی، جهادی است که مسلمانان ابتداً به جنگ وارد می‌شوند، بدون آن که طرف مقابل ابتدا جنگ را آغاز کرده باشد؛ این نوع با دستور و حضور معصوم انجام خواهد شد.

 

کارشناس مسائل دینی افزود: جهاد دفاعی، جنگ و مبارزه‌ای است که در صورت تجاوز دشمنی به حریم مسلمانان واجب و لازم می‌گردد و آیات بسیار قرآن به آن دستور داده است؛ این نوع جهاد در زمان غیبت امام معصوم و مسؤولیت آن برعهده مرجعیت، ولی امر مسلمین و ولایت فقیه است.

 

حجت الاسلام نعامی با اشاره به این جهاد دفاعی در شکل های گوناگونی همچون مال، زبان، جان و دیگر موارد ظاهر می شود، افزود: برای روحانیان، علما و مبلغان جهاد کنونی جهاد لسانی و تبلیغ دین اسلام است؛ این قشر در تأثیر دهی و هدایت جامعه نقش ایفا کنند.

 

وی با بیان این که در جهاد مال، شخص مسلمان محب اهل بیت(ع) لازم است که مال خود را در زمینه های مورد نیاز صرف کند، تأکید کرد: گرامیداشت، کمک و برگزاری مجالس اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) جهاد است؛ حضور انسان در این زمینه همانند مجاهد فی سبیل الله است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به بخش پایانی آیه 218 از سوره بقره «أُوْلَـئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» ادامه داد: برخی ها به دنبال رحمت الهی هستند که آن را می توان در مجالس امام حسین(ع) پیدا کرد./9453/303/ب2

ارسال نظرات