۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۳۰۲۷۸۳
جشنواره بین‌المللی بانو مجتهده امین؛

گامی در جهت شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی بانوان

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) از برگزاری جشنواره پژوهشی بین المللی بانو امین خبر داد و گفت: این جشنواره گامی در جهت شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی بانوان با گستره بین المللی است که در حوزه‌های علوم انسانی اسلامی در موضوعات زن و خانواده قلم خورده‌اند.
سيده سعيده غروي معاون پژوهش جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم سیده سعیده غروی در نشست خبری جشنواره پژوهشی بین المللی بانو امین که از سوی معاونت پژوهشی جامعه‌الزهرا(س) در ساختمان آموزش این حوزه علمیه خواهران برگزار شد، به بیان اهداف و محورهای برگزاری جشنواره پرداخت.

 

معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: جشنواره پژوهشی بین المللی بانوامین گامی در جهت شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی بانوان با گستره بین المللی است که در حوزه‌های علوم انسانی اسلامی در موضوعات زن و خانواده قلم خورده‌اند.

 

رییس جشنواره  پژوهشی بین المللی بانو امین با بیان این‌که جشنواره‌ها و همایشات مختلفی در کشور برگزار شده و همچنین مراکز و نهادهای علمی بسیاری در عرصه مطالعات زنان مشغول به فعالیت هستند، ابراز کرد: تاکنون تمرکز خاص بر آثار پژوهشی بانوان با ساختاری که در جشنواره پژوهشی بین المللی بانوامین طراحی شده، مشاهده نشده است.

 

وی با بیان این‌که هدف از برگزاری جشنواره در گام اول، شناسایی ظرفیت‌های بانوان و نخبگان عرصه مطالعات دینی بانوان و شناسایی آثار است، ادامه داد: همچنین در گام دوم به دنبال برنامه ریزی در جهت حل مشکلات بانوان در جهان اسلام هستیم.

 

غروی افزود: برگزاری جشنواره به سبب نبود مرکز جامع و مستقل جهت شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بانوان پژوهشگر و نیاز به تعامل هرچه بیشتر با مجامع علمی داخل و خارج کشور در راستای گسترش و تعمیق پژوهش‌ها ضرورتی بود که مبنای طرح این جشنواره شد.

 

معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) با بیان این‌که تاکنون استقبال خوبی از سوی بانوان دین پژوه برای جشنواره صورت گرفته است، خاطرنشان کرد:‌ در کمتر از یک ماه که فرخوان شده، استقبالی شد که نوید بخش موفقیت جشنواره در اهداف بلند مدت خود است.

 

وی به نمایندگی جامعه بانوان مسلمان از حجت‌الاسلام هاشمیان، ریاست جامعه الزهرا(س) و رییس شورای سیاستگذاری این جشنواره تشکر کرد و گفت: ایشان حمایت‌های مادی و معنوی بسیاری از طرح جشنواره انجام داده‌اند و همین حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها باعث شد تا این بار جشنواره در سطح پژوهشی و با گستره بین المللی اجرا شود.

 

غروی با بیان این‌که جشنواره در دو بخش عمومی و ویژه برنامه ریزی شده است، تأکید کرد: در بخش عمومی پذیرای آثار پژوهشی بانوان در موضوعات مختلف دینی در قالب کتاب، مقالات، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی هستیم.

 

وی گفت: بخش ویژه جشنواره با هدف تجلیل از بانوان پیشکسوت و نخبگان عرصه مطالعات زن و خانواده برنامه ریزی شده که به شناسایی و معرفی این بانوان می‌پردازد.

 

رییس جشنواره  پژوهشی بین المللی بانو امین تصریح کرد:‌ پژوهش‌های برتر علاوه بر دریافت جوایز، در کمیسیون‌های علمی جشنواره نیز ارائه می‌شوند.

 

وی با بیان این‌که اردیبهشت‌ماه زمان برگزاری جشنواره است، تصریح کرد: مخاطبان ما عام هستند و به دنبال عملیاتی کردن شعار وحدت حوزه و دانشگاه هستیم.

 

غروی با تأکید بر این‌که همه بانوان می‌توانند در این جشنواره شرکت کرده و آثار خود را با رویکرد علوم انسانی اسلامی ارسال کنند، عنوان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند تا نیمه دی‌ماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

وی با بیان این‌که تا به امروز استقابل خوبی از جشنواره انجام شده و آثار ارسال درخور توجه بوده است، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 396 اثر دریافت شده که توسط شورای علمی و بر اساس گرایش‌ها، تقسیم بندی شده‌اند.

 

وی با بیان این‌که تاکنون 9 کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، اظهار داشت:‌ بیشترین مقالات دریافتی در حوزه تربیت و اخلاق و بیشترین پایان نامه‌ها دریافتی مربوط به رشته علوم قرآنی هستند.

 

معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه دائمی جشنواره به نشانی قم، بلوار شهید صدوقی، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا(س) و یا به ایمیل info@banoo-amin.com ارسال کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت این جشنواره به نشانی www.banoo-amin.com  مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: آثاری که از سال 92 تا به امروز توسط بانوان نوشته شده را می‌پذیریم اما در بخش ویژه، معرفی بانوان و مقالات سفارش داده شده است که موضوعات آن بر روند جامعه اسلامی ما تاثیرگذار هستند.

 

غروی ابراز کرد: نام گذاری این جشنواره به واسطه قداست بانو امین به نام این مجتهده گذاشته شده است و متمرکز به آثار مربوط به بانو امین نیست، بلکه این دسته از موضوعات فقط بخشی از آثار می‌توانند باشند./997/پ202/ف2

ارسال نظرات