۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۳۰۲۹۷۵
استاد حوزه علمیه مشهد:

فسق، جامعه دینی را تا کشتن حجت خدا پیش می برد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام واضحی، امام حسین(ع) را شهید فسق مردم دانست و گفت: از افتخارات امام حسین(ع) این است که شهید چنین جماعتی است که از شدت فسق، قابل هدایت نبودند.
فسق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی واضحی، استاد حوزه علمیه مشهد، امشب در چهارمین نشست از سلسله نشست های فرهنگی معنوی «نفس عمیق» در محل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد با اشاره به آیه شریفه «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ...» گفت: فسق به معنای خروج انسان از امر و برنامه خدا است؛ ممکن است انسان خدا را قبول داشته باشد اما پیرو امر او نباشد.

  

وی با اشاره به آیه شریفه «...فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُإِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ» و تبیین وضعیت جامعه زمان فرعون، فسق را مایه تسلیم در برابر کفر و طاغوت دانست و افزود: قوم فرعون به دلیل فسقی که نسل در نسل داشتند، ادعای ربوبیت فرعون را با دلایل واهی پذیرفتند و راضی و دنباله رو او شدند.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: جامعه دینی می تواند بهترین و آرمانی ترین جامعه و نیز بدترین جامعه باشد؛ اگر دین در آن حاکم باشد بهترین و اگر دین در آن دچار انحراف شده باشد بدترین جامعه خواهد بود.

 

وی ادامه داد: برای نمونه جامعه کوفی بدترین و جامعه پس از ظهور، بهترین جوامع هستند.

 

حجت الاسلام واضحی در تبیین تفاوت این دو جامعه، یادآور شد: مهم ترین فرق بهترین و بدترین جامعه، در فسق مردم آن جامعه است؛ اگر مردم چندین نسل با فسق بزرگ و فاسق شدند هدایتشان به فرموده قرآن ممکن نیست.

 

وی با اشاره به برخی نمونه های انحراف دین از سوی قوم یهود و کوفیان، گفت: اگر جامعه دینی که دارای برنامه خدایی است، برنامه خدا را به نام خدا تغییر دهد، بدترین جوامع می شود به گونه ای که طبق فرموده قرآن کریم، حتی لیاقت صورت و ظاهر انسان را هم نخواهند داشت.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که قرآن کریم بیش از چهار جامعه را فاسق معرفی کرده است، تصریح کرد: اگر بنا باشد در حکومت اسلامی، وزارتخانه امر به معروف ونهی از منکر داشته باشیم، اصلی ترین فعالیت آن در مباحث علمی، باید شناخت فسق در قرآن باشد.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «إنّ اللهَ لایَهدی القَوم الفاسِقین»، امام حسین(ع) را شهید فسق مردم دانست و گفت: از افتخارات امام حسین(ع) این است که شهید چنین جماعتی است که از شدت فسق، قابل هدایت نبودند.

 

گفتنی است سلسله نشست های معنوی معرفتی فعالان فرهنگی مشهد با عنوان «نفس عمیق» و با محوریت اخلاق عرفانی و خودسازی معنوی، دوشنبه شب ها در محل دفتر جبهه فرهنگی انقلاب مشهد برگزار می شود. عنوان این نشست ها برگرفته از سخن رهبر معظم انقلاب خطاب به فعالان فرهنگی در اردیبهشت ماه 92 است که فرمودند: «نفستان را نفس عمیق قرار بدهید؛ نگذارید نفستان بین راه قطع شود...»/930/202/ب1

ارسال نظرات