۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۳۰۳۵۵۸
آیت الله بهشتی مطرح کرد؛

ضرورت توجه پژوهشگران حوزه و دانشگاه به آثار علامه طباطبایی / نقش مؤثر علامه در پیراستن اسلام از اوهام و خرافات

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان با اشاره به منبع غنی پژوهشی در آثار علامه طباطبایی، گفت: طلاب حوزه‌های علمیه دانشجویان رشته‌های علوم انسانی نبایستی از آثار علامه طباطبایی غافل شوند؛ چرا که علامه غیر از فلسفه و کلام در موضوعات فروان دیگری هم ورود کرده است و این آثار، منبع غنی و پربار برای موضوعات علوم انسانی در پایان نامه‌ها دکتری و رساله‌های سطح چهار است.
آيت الله بهشتي آيت الله احمد بهشتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله احمد بهشتی، نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در نشست علمی نقش علامه طباطبایی در احیای حکمت اسلامی، در باب شخصیت عظیم علمی و معرفتی علامه طباطبایی، اظهار داشت: سخن در مورد شخصیتی است که تمام وجود خود را صرف خدمت به دین کرد، و فلسفه و حکمتی هم که ایشان به وجود آورد در حقیقت در خدمت دین بود.

 

وی با اشاره به رسالت بزرگ علامه طباطبایی در احیای دین اسلام، تأکید کرد: علامه به دنبال ایجاد نور دین در دلهای مردم البته به شیوه ای نو و جدید بود و دین را با جاذبه‌های زیاد آن برای مردم مطرح کرد و این نکته را هم جا انداخت که دین اسلام در دل خود هیچ گونه دافعه‌ای ندارد.

 

آیت الله بهشتی افزود: روشی که علامه طباطبایی در احیای دین به وجود آورد این قدر جذاب و جالب بود که افکار ایشان هم داخل و خارج کشور افرادی را مجذوب خود کرده بود، به گونه‌ای که دانشمندان غربی زیادی به صورت مستمر به ایران می‌آمدند و ازش شمع وجود ایشان بهره می‌بردند.

 

وی با بیان این که شیوه و منش علامه طباطبایی همان شیوه و رفتار صدرالمتألهین بود، خاطر نشان کرد: ملاصدرا هم می‌خواست با استفاده از مبانی عقلی گامی در جهت تقویت دین بردارد و دین را از کج اندیشی‌ها رهایی بخشد و مسائل دینی را آن طوری که عقل می‌فهمد عرضه کند هر چند ما نمی‌گوییم هرچه او گفته وحی منزل است ولی ما معتقدیم اعمال او با نیت تقویت دین بوده است.

 

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: البته این نکته هم نباید نادیده گرفته شود که ما هرچند مؤسس حکمت متعالیه را ملاصدرا می‎دانیم، اما در واقع ابن سینا بود که جرقه‎های حکمت متعالیه را به وجود آورد، ملاصدرا آن را ادامه داد و علامه طباطبایی به سر منزل مقصود رساند؛ بنابراین اگر ابن سینا را به حکمای مشّاء نسبت بدهیم کمی بی‌انصافی است، چرا که ابن سینا هم تفسیر دارد، در قسمت‎های مختلف کلام خود به روایات استناد می‌کند.

 

وی با اشاره به نقش مؤثر علامه در پیراستن اسلام از اوهام و خرافات، تصریح کرد: شما وقتی درآثار علامه نگاه می‌کنید متوجه می شوید ایشان خیلی جاها در اوج قله قرار دارد؛ به عنوان نمونه در مسائل تفسیری و روایی ما قطعا علامه را بالاتر از صدرالمتألهین می‌دانیم و خیلی جالب است در بحث‌های علمی که در کتب ملاصدرا مطرح شده و او توان پاسخگویی نداشته یا از کنار آنها رد شده، علامه به میدان آمده و با همان مبانی حکمت متعالیه به پاسخ رسیده است.

 

آیت الله بهشتی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به منبع غنی پژوهشی در آثار علامه طباطبایی، ابراز داشت: طلاب حوزه های علمیه دانشجویان رشته های علوم انسانی نبایستی از آثار علامه طباطبایی غافل شوند، چرا که علامه غیراز فلسفه وکلام در موضوعات فروان دیگری هم ورود کرده است و این آثار و افکار ارزشمند می تواند منبع غنی برای موضوعات علوم انسانی در پایان نامه ها دکتری و رساله های سطح 4 باشد./1330/پ202/ف2

ارسال نظرات