۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۳۰۳۷۱۶
حجت الاسلام مؤمنی تبیین کرد؛

قیام امام حسین در روز عاشورا برای خارج کردن انسان‌ها از جهل و گمراهی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به فرازی از زیارت اربعین گفت: قیام امام حسین(ع) و شهادت ایشان در روز عاشورا، فقط برای خارج کردن انسان ها از جهل، ضلالت و گمراهی بوده است.
حجت الاسلام سيدحسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته و در جلسه سخنرانی که در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، گفت: قیام امام حسین(ع) برای خارج کردن انسان ها از جهل بوده است.

 

وی با اشاره به فرازی از زیارت اربعین افزود: قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا و شهادت ایشان و هفتاد و دو تن از یاران با وفایشان، فقط برای خارج کردن انسان ها از جهل، ضلالت و گمراهی بوده است.

 

حجت الاسلام مؤمنی تصریح کرد: هر رفتاری که انسان را به خداوند نزدیک کند، در محدوده عقل قرار گرفته و هر عملی که موجب دوری انسان از خداوند شود، در محدوده جهل قرار می گیرد.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه به  نشانه های بیداری عقل از منظر زیارت عاشورا اشاره کرد و گفت: موالات با اهل بیت(ع) یعنی پیروی کردن از دستورات ایشان و برائت از دشمنان اهل بیت(ع) در هر شرایطی، نشانه بیداری عقل است.

 

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که به اباذر می فرمایند، «قدر پنج چیز را بدان قبل از این که فرصت آن ها به پایان برسد»، بیان کرد: داشتن قدر زندگی قبل از فرا رسیدن مرگ، داشتن قدر فراغت بال قبل از گرفتار شدن، داشتن قدر پول قبل از نیازمند شدن یعنی قناعت داشتن در زندگی، داشتن قدر سلامتی قبل از فرا رسیدن بیماری و داشتن قدر جوانی قبل از فرا رسیدن پیری، همگی نشانه عقلانیت در وجود یک انسان است.

 

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام معصوم که می فرمایند، «ما خَلَقَ اللهُ العِباد اِلّا لِیَعرِفُوا» افزود: گناه کردن، متوسل شدن به دیگران برای انحلال مشکلات، سوء ظن داشتن نسبت به وجود خداوند و شکوه کردن از خداوند هنگامی که مصیبتی به انسان می رسد، همگی به خاطر بی معرفتی نسبت به وجود خداوند است، در صورتی که دلیل خلقت انسان، کسب معرفت الهی است.

 

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به آیه چهل و پنجم سوره عنکبوت که می فرماید«اِنَّ الصَّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر» ابراز کرد: بهترین تأثیر عبادات زمانی حاصل می شود که انسان با معرفت کامل در پیشگاه خداوند حاضر شود.

 

وی در پایان برخی از شهدای هشت سال دفاع مقدس را عارفان بالله دانست و اذعان کرد: زندگینامه برخی از شهدای جوان هشت سال دفاع مقدس، آنچنان رنگ و بوی الهی دارد که با بررسی دقیق آن ها، می توان به تفاوت عمیقی که بین ما و آن ها وجود دارد، پی بُرد./867/202/ب2

ارسال نظرات