۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۳۰۳۸۳۱
استاد حوزه علمیه کرمان:

نهضت حسینی احیاگر اسلام در تمام تاریخ است/ پایداری در راه حق مهم ترین درس یاران اباعبد الله است

خبر گذاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که نهضت حسینی احیاگر اسلام در تمام تاریخ است، گفت: مهم ترین و شاخص ترین مؤلفه نهضت حسینی پایداری و استقامت است.
حجت الاسلام مهدي حسني معاون آموزش مدرسه علميه محموديه کرمان نهضت حسيني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام مهدی حسنی سیمکی، استاد حوزه علمیه کرمان، امروز، در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مسجد امام حسین(ع) روستای اسلام آباد برگزار شد، با اشاره به فرهنگ عاشورا، گفت: مهم ترین و شاخص ترین مؤلفه نهضت حسینی پایداری و استقامت است و مهم ترین عامل سعادت و خوشبختی امام حسین(ع) و اصحاب ایشان پایداری در راه حق است.
 
وی با اشاره به ابعاد مختلف حرکت امام حسین(ع)، افزود: امام حسین(ع) دارای دو تولد شخصی و شخصیتی است؛ ولادت ایشان در سوم شعبان تولد شخصی این امام بزرگوار و حرکت و هجرت ایشان از مدینه به سمت مکه و کربلا تولد شخصیتی ایشان است.
 
حجت الاسلام حسنی با بیان اهداف نهضت حسینی، اظهار داشت: حرکت امام حسین(ع) دارای دو هدف ظاهری و عرفانی و معرفتی است و در بیانات و سخنرانی های امام در مکان های مختلف اشارات فراوانی به این دو بعد هدفی شده است.
 
این کارشناس مسایل مذهبی با اشاره به اهداف ظاهری قیام سید الشهدا، تصریح کرد: احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح امت، اقامه دین و حکومت اسلامی مهم ترین اهداف ظاهری قیام سید الشهدا در بعد اجتماعی هستند.
 
وی به بعد عرفانی و معرفتی عاشورا اشاره کرد و گفت: هدف امام حسین(ع) از قدم گذاردن در این مسیر شهادت و لقاء خداوند بوده است و این امام همام در منزلگاه های گوناگون به این هدف والا اشاره داشته اند.
 
این استاد حوزه علمیه یاد آور شد: امام حسین (ع) قبل از حرکت از مدینه در روایتی عشق و علاقه وافر خود را نسبت به شهادت و رسیدن به خدا بیان کرده اند و یا بنا به فرمایش امام صادق(ع) هدف قیام حسینی رسیدن به خدا و شهادت بوده است؛ بر همین اساس، این روایات و احادیث شواهد مناسبی بر این امر هستند.
 
وی با اشاره به سخنرانی امام حسین علیه السلام در منزلگاهی بین مکه و کربلا، تصریح کرد: امام حسین(ع) در مکانی به یاران خود عرضه داشتند( هر کس از بنی هاشم که همراه من شود، شهادت و رستگاری روزی او است و هر کس که در یاری من کوتاهی کند، هرگز روی پیروزی و فتح را نخواهد دید)؛ این جمله امام به صراحت یه بعد عرفانی و معنوی قیام حسینی اشاره دارد و انسان را به این درس مهم عاشورا آشنا می سازد.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به مراحل سعادت مندی انسان، گفت: اولین مرحله سعادت تشخیص راه هدایت از مسیر ضلالت و گمراهی است؛ در مرحله دوم انسان حق جو باید راه حق را بشناسد و سپس در این مسیر قدم بگزارد و در مرحله پایانی و آخر در راه حق پایداری و استقامت کند.
 
حجت الاسلام حسنی با اشاره به شخصیت انقلابی بلال حبشی، گفت: بلال یکی از برترین اشخاص مقاوم و پایدار ابتدای اسلام است که در راه ایمان به خدا استقامت ورزید و الگوی مومنان دیگر در تمام تاریخ شد.
 
وی با بیان گفت و گو بلال حبشی با خلیفه دوم، گفت: در این گفت و گو بلال به عمر عرضه می دارد که ابوبکر به من آزادی ظاهری داد ولی علی(ع) به من آزادی حقیقی را عطا کرده است و این برای من ارزشمند تر است.
 
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر انسان در راه حق استقامت و پایداری نکند، نمی تواند در سپاه امام حسین(ع) حضور داشته باشد؛ چرا که ویژگی بارز و جمعی یاران امام حسین(ع) پایداری و استقامت در راه ولی خدا است و اگر انسان این استقامت را نداشته باشد، به طبع نمی تواند در سپاه امام حسین(ع) نقش آفرینی کند.
 
وی با اشاره به شاخصه های مسیر حق، گفت: راه حق همان راه اطاعت از قرآن، روش و شیوه کتاب خدا است؛ بر این اساس اگر کسی از دستورات قرآنی اطاعت نکند، مشمول رحمت الهی نخواهد شد.
 
حجت الاسلام حسنی با اشاره به قیام حسنی، تاکید کرد: نهضت حسینی احیاء اسلام در تمام تاریخ بود.
 
وی اظهار داشت: بنا به فرمایش امام باقر (ع) مهم ترین مصداق کامل و تمام استقامت، پایداری در راه ولایت است.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به نتیجه استقامت در راه حق، افزود: ثمره پایداری در راه حق ایمان به حق و حقیقت است.
 
وی با کاوش در کلمه (رب)، یاد آور شد: (رب) به معنای پرورش است و وقتی که انسان رب خود را خداوند معرفی می کند، این منظور را دارد که پرورش دهنده او در تمام عرصه ها خدا است و او وظیفه دارد در تمام کار ها مطیع امر مربی خود باشد.
 
حجت الاسلام حسنی با اشاره به وظایف اصلی (رب)، افزود: مربی انسان باید انسان را از ضرر ها دور کرده و او را به منفعت برساند؛ به عبارت دیگر مربی انسان باید زندگی انسان را به گونه ای برنامه ریزی کند که انسان را به سعادت و منفعت برساند.
 
وی با بیان این که مربی انسان در دنیا خدا است، گفت: اگر مطیع دستورات خدا باشیم، در دنیا و آخرت دچار خسران و زیان نخواهیم شد.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به انواع شناخت، گفت: با تصریح زبانی مربی انسان خداوند نخواهد شد، بلکه باید با شناخت قلبی، عقلی و شهودی خدا را مربی خود بدانیم تا به بندگی اصیل خداوند نایل شویم./9701/202/ب2
ارسال نظرات