۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۳۰۴۰۱۹
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

فلسفه مبتنی بر اصول عقلی و عرفان مبتنی بر اصول کشفی است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با اشاره به تفاوت فلسفه و عرفان نظری گفت: فلسفه مبتنی بر اصول عقلی است و عرفان مبتنی بر مبانی و اصول کشفی است، یعنی چیزی را که فلسفه با استدلال و برهان ثابت می‌کند عارف با چشم دل مشاهده می‌کند.
حجت الاسلام علي عباسي
معاون تهذيب حوزه علميه قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین  عصر امروز در مدرسه علمیه مولاوردیخان با اشاره به تفاوت بین عرفان نظری و عرفان عملی گفت: در این زمینه شهید مطهری مطلب گویا و خوبی دارد که به عنوان مبنا ذکر می‌کنیم ایشان در مورد عرفان نظری و عملی می‌فرماید عرفان نظری مربوط به تفسیر هستی است.

 

وی در ادامه افزود: تفسیر خدا و جهان و انسان در این بخش مانند فلسفه است و می‌خواهد هستی را تفسیر کند چرا که در فلسفه هم هستی تفسیر می‌شود.

 

فلسفه مبتنی بر اصول عقلی است و عرفان مبتنی بر اصول کشفی است

این کارشناس دینی با اشاره به تفاوت فلسفه و عرفان نظری ابراز کرد: فلسفه مبتنی بر اصول عقلی است و عرفان مبتنی بر اصول کشفی است، یعنی چیزی را که فلسفه با استدلال و برهان ثابت می‌کند عارف با  چشم دل مشاهده می‌کند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از نظر فیلسوف هم خدا اصالت دارد و هم غیرخدا تصریح کرد: خداوند واجب الوجود و قائم بالذات است اما غیرخدا ممکن الوجود و قائم به غیر است، فلاسفه در حقیقت خدا را در عرض سایر موجودات قرار می‌دهند.

 

وجود از آن خداست و آن وجود مطلق و گسترده است

وی بایبان اینکه از نظر عارف غیرخدا وجود ندارد تاکید کرد: وجود از آن خداست و آن وجود مطلق و گسترده است، در واقع عرفا معتقدند غیرخدا تجلیات و مظاهر خداوند هستند، در حقیقت می‌گویند خدا بود و غیر خدا نبود است.

 

این کارشناس تفسیر اظهار کرد: حضرت علی(ع) درباره وجود خداوند می‌فرماید وجود خداوند داخل همه اشیا است اما نه اینکه چیزی داخل دیگری شود وجود خداوند از اشیا هم خارج است اما نه خارج شدنی که چیزی از چیز دیگری خارج شود شناخت تفصیلی از خداوند امکان ندارد خدا را فقط با شناخت اجمالی می توان شناخت چون شناخت تفصیلی نیاز به احاطه دارد.

 

خداوند در قلب بنده مومن جای دارد

وی ابراز کرد: خداوند در حدیث قدسی میفرماید من در آسمان‌ها و زمین با همه وسعتی که دارد جای نمی‌گیرم، اما درون قلب بنده مومن جای دارم.

 

حجت الاسلام عباسی با اشاره به تفاوت دیگری از فلسفه و عرفان گفت: فیلسوف می‌خواهد جهان را بفهمد و کمال او این است که می‌خواهد جهان را همان گونه که هست با عقل خود دریابد اما عارف می‌خواهد شهود کند و به فهم از جهان برسد و در آن فانی شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه ابزار فیلسوف عقل و منطق و استدلال است، اضافه کرد: عارف وسیله کارش دل، مجاهده، تصیفه و تهذیب است و اشتراک این دو این است که هر دو جهان را تفسیر می‌کنند اما یکی تفسیر عقلی می‌کند و دیگری تفسیر شهودی./873/203/ب2

ارسال نظرات