۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۳۰۴۴۱۷
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تأکید کرد؛

ضرورت مقابله با ورود آلات موسیقی و علامت ها در هیئات مذهبی استان

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه ورود آلات و ابزارهای موسیقی و رشد علامت ها در هیئات مذهبی استان نگران کننده است، از برنامه ویژه این نهاد برای رفع این موارد بعد از ماه صفر خبر داد.
حجت الاسلام خادمي- نشست ستاد ساماندهي شئون فرهنگي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، عصر امروز در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان که با محوریت مراسم اربعین حسینی برگزار شد، با بیان اینکه آسیب های عزاداری در هیأت های مذهبی خراسان شمالی به دو دسته شکلی و محتوایی تقسیم بندی می شوند، افزود: نهاد تبلیغات اسلامی برای رفع آسیب ها در هر دو حوزه مذکور برنامه های مختلفی دارد.

 

وی اضافه کرد: در بخش آسیب های محتوایی راهکار تأمین محتوا با تهیه و تألیف کتابچه نوحه های برتر و قرار دادن آن در اختیار مداحان اجرایی شده به گونه ای که پیش از ماه محرم امسال کتاب «طنین حزین» حاوی نوحه های برتر و بومی زیر نظر اساتید فن و روحانیان آگاه منتشر و در اختیار مداحان قرار گرفت.

 

حجت الاسلام خادمی تصریح کرد: کتابچه مزبور از این پس هر سال پیش از آغاز ماه محرم با گردآوری نوحه های مناسبت از نظر محتوا و سبک و شیوه تهیه شده و برای استفاده در اختیار مداحان و مسؤولان هیئات مذهبی استان قرار می گیرد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مهم ترین هدف در تهیه و توزیع این کتاب، تأمین نیاز آن دسته از افراد و مداحانی است که در زمینه نوحه سرایی تجربه کافی ندارند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب های شکلی در مراسم عزاداری استان، اظهار کرد: در این بخش افزایش قابل توجه علامت ها در هیأت ها، دیده شدن موارد نی نوازی و ورود آلات و ابزارهای موسیقی به مراسم و استفاده از طبل های سنگین و بزرگ به گونه ای که در برخی هیـت های استان گاه شمار طبل ها به 30 عدد می رسد، برخی از آسیب های چشمگیر به شمار می روند.

 

حجت الاسلام خادمی از برنامه ویژه این نهاد برای رفع این موارد بعد از ماه صفر امسال خبر داد و گفت: بعد از بیست و هشتم صفر که هیأت های مذهبی استان از مشهد مقدس باز می گردند، جلسات آموزشی ویژه برای رفع این گونه آسیب ها در هیئات مذهبی استان برگزار می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به پیاده روی زائران و عزاداران استان به سمت حرم مطهر رضوی همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر، خاطرنشان کرد: پیاده روی زائران به سمت حرم رضوی یکی از موضوعات مهم نهاد تبلیغات اسلامی استان محسوب می شود.

 

حجت الاسلام خادمی با یادآوری اینکه سال گذشته همزمان با دهه پایانی ماه صفر بیش از 42 هزار نفر از خراسان شمالی عازم حرم مطهر رضوی شدند، تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده امسال این تعداد حدود دوبرابر افزایش می یابد.

 

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از زائران پیاده حرم رضوی را بانوان تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود در این زمینه اسکان بانوان زائر است که باید هر چه سریع تر مدیریت و ساماندهی شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از 35 هزار نفر از بانوان استان در جلسات مذهبی خانگی، برخی از این جلسات را در زمره پایگاه های شیوع خرافه و شبهات دینی در بین بانوان دانست و افزود: اکنون ساماندهی جلسات مذهبی خانگی در خراسان شمالی آغاز شده و این برنامه نیز با دقت و جدیت تا پالایش تمامی این جلسات ادامه خواهد داشت./9314/202/ب1

ارسال نظرات