۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۳۰۴۵۹۰
در کانون اندیشه جوان تهران؛

مراسم رونمایی از کتاب ده جلدی پیشگامان دانش و فضیلت برگزار شد

خبرگزاری رسا - مراسم رونمایی از کتاب ده جلدی پیشگامان دانش و فضیلت، آثاری درباره نخبگان دینی در کانون اندیشه جوان تهران برگزار شد.
رونمايي کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر سهرابی فر مدیر پژوهش حوزه علمیه استان تهران در مراسم رونمایی از کتاب ده جلدی پیشگامان دانش و فضیلت، که پیش از ظهر امروز سه شنبه سوم آذرماه در کانون اندیشه جوان تهران برگزار شد، در رابطه با حوزه علمیه و رسالت جهانی شدن گفت: راهبرد دین برای جامعه این است که انسان را به خوب ها و نه خوبی ارجاع دهد.

 

مدیر پژوهش حوزه علمیه استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: انسان دارای ویژگی های نیک، با تقوایی است، چنانکه در بحث پذیرش ولایت افراد به ولی فقیه ارجاع داده می شود و این تقوا در ولی فقیه  هم  مشاهده می شود.

 

وی اظهار داشت: شخصی همانند ولایت فقیه که به عنوان جایگاه اراده و مجری دین خدا قرار داده می شود، ممکن است کاری انجام دهد که با ولایت فقیه قبل از او متفاوت باشد و راهبردی در اعمال ولایت خود دارد، همان گونه که دوران امامان معصوم علیهم السلام بنا به مصلحت و شرایط آن زمان عملی را انجام می داده است که در دوره امام پیش از او این عمل انجام نشده است.

 

حجت الاسلام سهرابی فر با تأکید بر اینکه خوب ها نمونه خوبی ها هستند، خاطرنشان کرد: در دوران طلبگی به ما گفته می شد که اگر می خواهید اصلاح شوید آیت الله بهجت را ببینید، خوب ها و بزرگان ما نمونه ارجاع هستند و خوبی در وجود آنها متجلی شده است، رفتارهایی در وجود انسان است که حضور در محضر انسان مومن تجلی بخش الهی است، نگاه به چهره عالم حتی به در خانه او هم عبادت است، عالم کسی است که وارث علوم انبیاء باشد بنابراین وقتی به در خانه او نگاه می کنید در معرض انوار الهی قرار می گیرد.

 

وی با بیان اینکه خوبی تا تحقق پیدا نکرده تنها در حد یک مفهوم است، اظهار داشت: وقتی خوبی وجود پیدا کرد با آن ارتباط وجودی پیدا می کنیم و حقیقت معانی در ما حاضر می شود، وقتی در محضر عالمی مشرف می شوید در آن شخص این خوبی وجود دارد، نمونه آن زیارت امام معصوم علیهم السلام است که با آن ارتباط حضوری می گیریم و حقایق به شما منتقل می شود، این حقایق به صورت واقعی و نه ذهنی است.

 

مدیر پژوهش حوزه علمیه استان تهران با تأکید براینکه برای خوب بودن انسان را به خوبان ارجاع می دهند، گفت: خطاها و ابهام های در این رابطه وجود دارد که  در طلبه ها بیشتر است، طلبه ها در فرهنگ طلبگی رجوع فروان به بزرگان دینی دارند که اگر این رجوع بی قید و شرط باشد صحیح نیست.

 

وی با بیان اینکه سیره علماء در نشریات دینی بیشتر بازتاب دارد و با استقبال روبه رو می شود، خاطرنشان کرد: سیره انبیاء دارای بازخورد مثبتی در نشریات دینی دارد، وقتی حواشی نشریه در رابطه با سیره زندگی علماء را می خوانیم با استقبال قرار می گیرد، اما این موضوع آسیب های هم دارد اینکه طلبه چه کسی را الگوی خویش  قرار دهد، تبعیت محض هم آسیب زا است.

 

حجت الاسلام سهرابی فر در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: برخی علماء هستند که ازدواج نکرده و یا دیر ازدواج کرده اند بنابراین باید توجه کرد که چه شخصی را و در چه رابطه ای الگو قرار داد، بنابراین در منطق الگو برداری درستی انجام نشده است.

 

وی با بیان اینکه هر شخصی مسئول رفتار خودش است و باید با اسوه های زندگی خود هم افق شود، گفت: شخصی که در ارتباط با ساحت و منظر هم افق شود این اسوه دریچه ای برای رسیدن به حقایق را ایجاد می کند.

 

مدیر پژوهش حوزه علمیه استان تهران، خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی مردم با ارتباطی که با امام (ره) برقرار کردند به وظایف خود عمل کردند، چنانکه در روایت آخر الزمان آمده است که مردم وقتی کف دست خود را نگاه می کنند وظایف خود را مشاهده می کنند، کف دست مثل آیینه می شود چرا که شخص با امام عصر خود ارتباط معنوی دارد.

 

حجت الاسلام سهرابی فر در رابطه با رونمایی این کتاب که به صورت مینیمال طراحی شده است، عنوان کرد: در این کتاب به تصویرهایی از علما پرداخته شده است، امیدواریم که این اثر مقدمه کارهای بزرگتری شود، تلاش های برای رمان در این اثر شده است ولی ظرفیت تحریف حقایق را دارد همان چالشی را که در سریال های تاریخی شاهد هستیم.

 

حسین خزائی استاد دانشگاه در این نشست در رابطه با تصویرسازی نخبگان دینی گذشته، حال و آینده در ادامه این مراسم گفت: دو نوع هویت فردی و اجتماعی داریم، در ده فصل این کتاب نوعی نگرش فرد در جامعه و آینده نگری آمده است، «جان لایک» می گوید آینده چیزی جز تصویر نیست و اصولی است که در آینده موثر است او  قائل به این است روند و چشم انداز عناصر شکل گیری آینده را می سازد.

 

استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه عنصر دینی اراده الهی تأثیرگذار است اظهار داشت: هویت چیزی جزء نوع نگاه فرد به تصویر آینده است، ممکن است از سوی دیگری جریانی به ما القاء و یا خودمان آن را مجسم کنیم، حتی در جغرافیا نیز تصویر سازی نقش مهمی دارد.

 

 وی در ادامه با اشاره به داستان ادیسون گفت:ادیسون وقتی به مدرسه رفت شش روز بعد از مدرسه اخراج می شود، در حالی که معلمان مدرسه در نامه ای به مادر ادیسون او را کودن معرفی کرده بودند اما مادر ادیسون در ذهن ادیسون از یک انسان کودن مخترع ساخت، بنابراین تصویر سازی نقش مهمی در آینده و تحمل وضع موجود دارد.

 

خزائی با بیان اینکه تصویر سازی نقش مهمی در آینده در سطح فردی و جمعی دارد، عنوان کرد: این نگاه ممکن است از سوی دیگران در ما ایجاد شود، عواملی برای ساخت ذهنیت تاریخ و مفاخر است در اذهان وجود دارد که در زندگی آینده آنها نیز تأثیرگذار است.

 

استاد دانشگاه با اشاره به جنبه های مثبت خودباوری علمی و اخلاقی در انسان ها گفت: باید این آثار به عنوان میراثی برای ایجاد خودباوری ایجاد شود، همان طور که هنوز مصنوعات شیخ بهایی و صناعت ایشان  توسط بشر به منطق فناوری دست پیدا نکرده است.

 

خزائی با بیان اینکه در ادبیات دینی ما به تصویرسازی اهمیت داده شده است، افزود: در دین اسلام اینکه شخصی خود را به صورت گدا نشان دهد نکوهش شده است، به مومنان تأیید شده است که در دوران فقر بخشش کنید، اگر قدرت انجام کار بزرگی را دارید نیت آن کار را بکنید که این نمونه های از تصویر سازی دینی در اذهان است.

 

گفتنی است که این آثار در رابطه با روحانیونی از جمله شهید مرتضی مطهری، آیت الله طالقانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله بهجت، علامه طبرسی، علامه عسگری، علامه ملکی تبریزی، علامه بناقی، علامه حسن زاده و شیخ بهایی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان تنظیم شده است که ساده زیستی، قناعت، حسن خلق، و معاشرت برای مردم از ویژگی اخلاقی این نخبگان دینی است. /818/پ201/ق

ارسال نظرات