۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۳۰۵۲۷۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

الگوبرداری اقتصادی از غرب زیبنده نظام اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به دفن هزار و 700 تن سیب زمینی از سوی مسؤولان دولتی با هدف تنظیم بازار، گفت: زیبنده نظام دینی ما نیست که در مسائل اقتصادی از غرب الگوبرداری کنیم.
حجت الاسلام يعقوبي

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به دفن هزار و 700 تن سیب زمینی در یکی از استان های کشور از سوی مسؤولان دولتی با هدف تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش قیمت این محصول، اظهار کرد: این اقدام تأسف بار با هر دلیل و بهانه ای در جامعه اسلامی پذیرفتنی نیست.

 

وی افزود: هزار و 700 تن سیب زمینی به ارزش 620 میلیون تومان به علت کمبود بازار فروش هدر داده شد، در حالی که دین مبین اسلام صراحتا اسراف را نهی کرده و این گونه اقدامات را نمی پسندد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه می شد با برنامه ریزی مناسب مانع از کشت محصول مازاد بر مصرف شد، اضافه کرد: اگر سیاست نمی‌دانیم حداقل دیانت داشته باشیم، آیا بهتر نبود برای کشاورزان برنامه ریزی شود تا این اندازه متضرر نشوند؟ و اگر این کار را نکرده‌ایم حداقل الان این میزان محصول به جای امحاء، در اختیار نیازمندان قرار می‌گرفت؟

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه دفن این میزان سیب زمینی با هدف تنظیم قیمت بازار الگوبرداری از روش های اقتصادی غربی است، خاطرنشان کرد: زیبنده نظام اسلامی ما نیست که در مسائل اقتصادی از غرب الگوبرداری کنیم.

 

وی تصریح کرد: می شد این سیب زمینی ها را به صورت رایگان در بین مردم نیازمند و بیچاره توزیع کرد که توان مالی و نان شب هم ندارند و در عوض برای سال بعد برنامه ریزی بهتری انجام می شد تا با رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان، این گونه مشکلات پیش نیاید.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: البته دولت قبل نیز با این مشکل مواجهه شد، اما سیب زمینی ها را به صورت رایگان در بین مردم توزیع کرد هر چند که در آن هنگام نزدیک انتخابات بود و برخی گفتند دولت برای تبلیغ خود در انتخابات این کار را کرده است.

 

به گفته وی اکنون نیز شاید مسؤولانی که دستور به زیر خاک کردن این میزان سیب زمینی را دادند از تبعات و تهمت های توزیع رایگان آن در بین مردم نیازمند می ترسیدند.

 

گفتنی است، هفته پیش مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه چرا هزار و 700 تن سیب زمینی در استان فارس دفن شده، استعفای خود را به رییس مجلس داد.

 

البته پس از آن در روز سه شنبه، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس با انتشار اسنادی در وب‌سایت خانه ملت وابسته به مجلس نوشت که در سال‌های 84 و 87 هر کدام بیش از یک میلیون تن سیب زمینی دفن شد، اما چرا همین نمایندگانی که امروز به دنبال استعفا هستند در سال‌های گذشته در پی معدوم‌سازی این محصولات کشاورزی هیچ اظهارنظری نکردند.

 

ناگفته نماند که در سال 88 یکی از مقام های مسؤول وقت دولت در رابطه با توزیع رایگان سیب زمینی در بین مردم و شائبه های تبلیغاتی بودن این اقدام، اظهار کرد: اگر این کار را نمی‌کردند باید سیب‌زمینی‌ها را دفن می‌کردند./9314/302/ب2

ارسال نظرات