۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۳۰۵۷۵۸
حجت‌الاسلام حسینی قمی تبیین کرد؛

صله رحم؛ معیاری بسیار مهم در سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ مبلغ فعال دینی در کشورهای اروپایی در تبیین اهمیت موضوع صله رحم و با اشاره به روایات متعددی که در این زمینه وجود دارد، گفت: در سبک زندگی اسلامی باید صله ارحام را به عنوان یک معیار اسلامی برای مکلفان تبیین کرد.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، امشب در مراسم عزاداری اربعین حسینی که در آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی ابعاد و آثار نوع دوستی در جوامع بشری پرداخت و گفت: نوع دوستی در ادبیات انسانی و اسلامی نوعی هنجار و یک ارزش مهم و حیاتی است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از مصادیق نوع دوستی و مَحبت در اسلام توجه و آگاهی از مشکلات نزدیکان و همسایگان است، اظهار کرد: باید به این نکته اساسی نیز اهتمام داشت که صرف توجه و دانستن مشکلات نزدیکان کافی نیست هر چند یک لازم مهم و حیاتی در تعریف صله رحم است.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی با تأکید بر این موضوع که برخی در جوامع امروزی هستند که از مشکلات نزدیکان و همسایگان خود فقط با خبر هستند و برای حل آن حتی قدمی بر نمی دارند، اظهار کرد: اسلام اگر به موضوعی اهمیت می‌دهد برای عمل به آن و ترفیع مشکلات ناشی از آن است؛ بنابراین فقط به هیأت آن تکلیف درآمدن یا به عبارتی بر ظواهر اسلامی اهتمام داشتن نیست.

 

وی افزود: در جامعه امروزی شاهد آن هستیم که یک عضو از خانواده از مشکل اقتصادی بردار و خواهر خود آگاه است اما هیچ اقدامی برای رفع آن انجام نمی‌دهد و بعضی اوقات نیز مشاهده شده که توانگری خود را وسیله‌ای برای عجب و غرور در مقابل ضعیف‌تر از خود قرار داده است.

 

مسؤول سابق مرکز اسلامی در سوئد با اشاره به آثار بی توجهی عملی به ارحام در جامعه اسلامی گفت: متأسفانه این بی توجهی به نفوذ تفکر سرمایه داری کمک کرده و هر روز نظام طبقاتی را به آرمان های شوم آن نزدیک‌تر می‌کند.

 

مدرس درس مکاسب در حوزه علمیه قم به سیره امام هادی(ع) در این رابطه را یک گواه و اتمام حجت به شیعیان دانست و گفت: امام هادی(ع) در مواجهه با یکی از مسلمانان که محضر حضرت اظهار اضطرار در بدهی خود داشت حضرت بدهی او را به خود منتقل فرمودند.

 

حجت‌الاسلام حسینی قمی گفت: امام هادی(ع) به دلیل اینکه در محاصره حکومت وقت بودند مستقیماً نتوانستند نیاز مرد را پاسخ گویند اما با گواهی متنی که مکتوب کردند و مرد را قسم دادند که صبح آن روز در مسجد که امام جلسه عمومی داشت از امام طلب خود را مطالبه کند تا شاید بانی برای حفظ آبروی امام پیدا شد و آن پول را به وی پرداخت این درحالی بود که امام هادی برای حفظ آبروی یک مؤمن این اقدام را انجام دادند.

 

استاد حوزه علمیه قم با استناد به همین روایت گفت: در حقیقت چنین روایاتی در زندگی های امروزی یک افسانه است و این فداکاری ها شاید در هر یک میلیون نفر یک نفر انجام بدهد.

 

مبلغ فعال دینی در کشورهای اروپایی روایت مذکور و عمل به این سیره را شاخص اساسی اسلام بیان کرد و گفت: در سبک زندگی اسلامی باید صله ارحام را به عنوان یک معیار اسلامی برای مکلفان تبیین کرد./837/پ202/ف

ارسال نظرات