۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۳۰۵۸۵۱
رییس مؤسسه سه علامه:

اشعار حافظ در سخنان فیلسوفان حکمت متعالیه تجلی یافته است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه سه علامه اشعار حافظ تجلی آیات قرآنی، آموزه های اسلامی و احادیث وارده از سوی رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است، گفت: اشعار حافظ در سخنان علامه طباطبایی و فیلسوفان و حکمای حکمت متعالیه متبلور است.
ديوان خطي حافظ شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام علی کریم‌زاده قراملکی، رییس مؤسسه تحقیقاتی علوم اسلامی انسانی(سه علامه) دانشگاه تبریز امروز در همایش حافظ‌پژوهشی، اظهار داشت: مؤسسه تحقیقاتی علوم اسلامی ـ انسانی دانشگاه تبریز با همکاری دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی این دانشگاه برگزار می کند.


وی با بیان این‌که اشعار حافظ تجلی آیات قرآنی، آموزه های اسلامی و احادیث وارده از سوی رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است، گفت: نام حافظ پژوهان بزرگ این دانشگاه در کنار بزرگانی چون سید حسن قاضی طباطبایی، عبدالرسول خیام پور، احمد ترجانی‌زاده، ماهیار نوابی و ... مطرح است.


وی با اشاره به اشعار حافظ در سخنان علامه طباطبایی و فیلسوفان و حکمای حکمت متعالیه خاطرنشان کرد: این بزرگان همواره به حافظ به دیه احترام نگریسته اند. بر همین اساس باید شاگردان این اساتید نیز با بهره‌مندی از تجارب و تحقیقات این حافظ پژوهان، برای دانشجویان بیاموزند که ادامه دهنده راه این بزرگان علم و اندیشه باشند.


همچنین محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز در سخنانی با تأکید بر این‌که در میان بزرگان عرصه تحقیقات ادبی نام حافظ پژوهان آذربایجان به ویژه استادانی چون دکتر منوچهر مرتضوی، دکتر رشید عیوضی و دکتر سلیم نیساری در تصحیح دیوان حافظ و رمز گشایی از ادبیات دشوار سخن پرداز اهل راز می‌درخشد، گفت: تحقیقات اساتید دانشگاه تبریز در کتاب مکتب حافظ، از جمله بهترین ره‌یافت‌ها به شعر این شاعر و مرجعی مطمئن برای رمز گشایی از مفاهیم کلیدی و نمادهای اساسی هنر این شاعر است.


وی خاطرنشان کرد: این استادان و محققان توانمند ادبی، از آخرین یادگاران عصر فروزانفری هستند، که عمر بابرکت خود را در راه نشر آثار علمی و ترویج فرهنگ پربار ایرانی سپری کردند و علاوه بر مراتب فضل و دانش از سجایای اخلاقی و صفات حمیده انسانی نیز برخوردار بودند.


همچنین محمد مهدی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه آرای استاد مرتضوی در حافظ شناسی را باید عالمانه، بی‌طرفانه و به دور از تعصب دانست، گفت: حافظ شناسان عصرمان به نوعی خوشه چین تحقیقات ارزشمند این استاد است و هر چند متاسفانه پژوهشگرانی نیز بوده‌اند و هستند که حافظ را آنگونه که خود دوست دارند معرفی کرده و می‌کنند.


وی با بیان این‌که حافظ خود را رند و شعر خود را رندانه و مکتب خود را مذهب رندی خوانده است، افزود: از مباحث و تحقیقات مذکور این نتیجه کلی به دست می‌آید که حافظ نه فیلسوف مشکک و حکیم بدبین است و نه صوفی خانقاهی و زاهد ظاهرپرست و معتقد ساده‌لوح و نه شاعر مغرور و متکبر و خشمگین از محرومیت‌ها و انتقامجو از عوامل مختلف است.


مهدی‌پور یادآور می‌شود: حافظ حکیمی روشن‌بین و ژرف‌اندیش و عارفی وسیع‌المشرب و یکرنگ و مومنی مخلص و بی‌ریا و معتقدی حقیقت‌پرست و بی‌تزویر و آزاده‌ای وارسته و قیدشکن و عاشقی بی‌باک و دریادل و انسانی متواضع و خوشخوی و منتقدی آزرده از ریاکاری‌ها و تزویرها و مردم آزاری‌ها و نادانی‌های عوام و خواص روزگار خود است./935/202/ب2

ارسال نظرات